دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

در دوران كرونا سوگ شرایط سخت تری دارد/سوگ باید به موقع بروز كند
 
یك روانشناس بالینی در برنامه صبحگاهی شبكه پنج سیما گفت: در سوگ نابهنجار شاهد فوت های ناگهانی مثل دوران كرونا هستیم و از دست دادن فرزند برای خانواده ها سوگ نابهنجار محسوب می شود و حضور مجازی و تماس تلفنی به خانواده های داغدار كمك می كند.


به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبكه پنج سیما، سهیلا طاهریان در برنامه یه روز تازه گفت: روانشناسان معتقدند، سوگ مجموعه ای از افكار، احساسات و واكنش هایی است كه فرد در مواجه با فقدان نشان می دهد و سوگ مراحلی دارد كه باید به صورت طبیعی گذرانده شود. مرحله اول شوك و انكار هست و در مرحله بعد خشم شكل می گیرد كه چرا عزیز من از دنیا رفت و در مرحله های بعدی نیز به حسرت می رسد كه ای كاش كمك بیشتری به عزیزش می كرد و در پایان هم افسردگی شكل می گیرد كه هیجانات شدید منفی خودنمایی می كند. در این مرحله فرد داغ دیده دنیا را تاریك می بیند و در نهایت فرد از این مرحله گذر می كند و مرحله پذیرش می رسد كه در شرایط طبیعی مراسم های مختلف به فرد در گذر از مراحل كمك می كند اما در شرایط كرونا این مراسم ها برگزار نمی شود و مردم در زمان از دست دادن عزیز شرایط سخت تری دارند.

طاهریان اظهار داشت: در مراكز مشاوره از اطرافیان فرد برای پذیرش سوگ كمك می گیریم و  اطرافیان كمك می كنند كه فرد داغ دیده درخصوص متوفی صحبت كند. صحبت از عزیز متوفی كمك به تخلیه هیجانی می كند و فرد با صحبت كردن و ابراز احساسات مراحل سوگ را پشت سر می گذارد و حمایت های اطرافیان شدت آسیب های افسردگی و خشم را كاهش می دهد. در ایام كرونا با تماس تلفنی، تصویری و گروه های مجازی خانوادگی از راه دور به فرد كمك مؤثر می كنیم و كمك به بروز احساسات یعنی فرد را به جایی برسانیم كه با گریه از شرایط سخت گذر كند.

وی افزود: در طرح بازداری هیجانی بر روی افرادی كار می كنیم كه توان بیرون ریختن هیجانات را ندارد و مردم این افراد را تاب آور و قوی می شناسند اما این افراد سوگ تأخیری را از خود نشان می دهند و بعد از گذشت یك دوره فرد واكنش های سوگ را با شدت بالایی بروز می دهد و در نتیجه با سه نوع سوگ، بازداری شده، سوگ مزمن و سوگ تأخیری مواجه هستیم.



این روانشناس تأكید كرد: در صورتی كه سوگ به موقع بروز نكند، با سوگ مرضی یا ناهنجار روبه رو خواهیم شد. شدت ماتم با علائم شدید در فرد شكل می گیرد. فرد با دو شرایط مواجه خواهد شد، در ابتدا ممكن فرد به سمت راهكارهایی مثل خودكشی، طلاق و مصرف مواد مخدر روی بیاورد. در شرایطی هم فرد به سمت این راهكارها نمی رود اما سوگ ادامه دار می شود. تا یك سال سوگ طبیعی هست اما بعد از این زمان فرد دچار سوگ نابهنجار شده است.

طاهریان در پایان گفت: بروز فوت در جوانی و بدون آمادگی قبلی، خانواده متوفی را دچار سوگ نابهنجار می كند و سوگ پیش بینی شده برای افراد مسن و بیمار هست و با فوت فرد سوگ طولانی نخواهد بود. سوگ به هنجار نیز مراحل طبیعی دارد كه افراد پشت سر خواهند گذاشت و در سوگ نابهنجار شاهد فوت های ناگهانی مثل دوران كرونا هستیم و از دست دادن فرزند برای خانواده ها سوگ نا به هنجار محسوب می شود و حضور مجازی و تماس تلفنی به خانواده های داغدار كمك می كند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبكه پنج سیماست كه از شنبه تا چهارشنبه ساعت 7 تا 9 صبح با بخش های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ كاظم زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می رود.
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۲:۲۷ - ۱۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۵