دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

مؤثرترین روش های درمان افسردگی چیست؟
 
یك روانشناس گفت: افسردگی یك اختلال ناتوان كننده است كه احتمال درمان آن بالاست.

مؤثرترین روش های درمان افسردگی چیست؟ به گزارش فارس، شقایق درویشی، روانشناس و عضو انجمن روانشناسی آمریكا با اشاره به موضوع مهم افسردگی و توجه به تسریع در درمان آن اظهار كرد: افسردگی از آن دسته مشكلات و اختلالاتی است كه افراد،بعد از قرار گرفتن در یك موقعیت استرس زا اولین تشخیصی كه به ذهنشان می رسد افسردگی است، اما واقعیت چیز دیگری است و هر بی حوصلگی، غمگینی و بی انگیزگی نشانه ی افسردگی نیست و نیاز به تشخیص دكتر متخصص در همین زمینه است.

درویشی گفت: كاربرد درمان های تركیبی، روان درمانی فردی، دارو درمانی و خانواده درمانی احتمال بهبود را بیشتر می كند زیرا محیط نا آرام، روند بهبود را بسیار كند و یا در بعضی موارد غیرممكن می كند، اما تشخیص به موقع و درست، فرد افسرده را به درمان نزدیك می كند.

این روانشناس و مشاور ادامه داد: پژوهش های انجام شده نشان می دهد ژنتیك بر عوامل افسردگی تاثیر گذار است و علل جامعه شناسی نیز تاثیر بسیار زیادی بر شروع افسردگی دارد؛ اما علل اجتماعی افسردگی بسیار پیچیده است زیرا شما در زندگی شهری با تمام امكانات و پیشرفت های موجود مدام در استرس و تنش هستید به طور مثال :از دست دادن شغل ،طلاق ، شكست عاطفی ، نقل مكان، بیماری های سخت، سوء مصرف مواد والكل، تیپ های شخصیتی وابسته، تاثیر مصرف دارو برای بیماری های جسمی كه می توانند دچار افسردگی شوند.

این روانشناس افزود: افسردگی در طولانی مدت می تواند موجب بروز مشكلاتی از جمله غمگینی، خلق پایین، كاهش علاقه و لذت نسبت به فعالیت ها، بی خوابی و یا پر خوابی، احساس گناه، بی ارزشی، عدم توانایی در تمركز، مشكل در تصمیم گیری، خستگی، پروراندن افكار خودكشی در سر و احساس پوچی و كاهش عملكرد در حوزه های شغلی، تحصیلی و خانوادگی در افراد شود، تعارضات زناشویی نیز یا علت افسردگی است یا پیامد آن كه با زوج درمانی و درمان فردی قابل درمان است.

درویشی توصیه كرد كه روان درمانی و دارو درمانی هر دو در درمان افسردگی موثر هستند، اما تغییر نگرش های منفی و ناكارآمد و افزایش مهارت های اجتماعی و جرات ورزی و مهارت حل مسئله در روان درمانی از دارو درمانی موثر تر است و برخی بیماران بعد از چند جلسه اول تا حد بسیار ی احساس بهبودی می كنند.

وی گفت:در مجموع می توان نتیجه گرفت كه افسردگی اختلالی است كه فرد را از نظر روحی و هم از نظر جسمی تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین شناخت عواملی كه می توانند در بروز افسردگی اثرگذار باشند بسیار اهمیت دارد. مشاوره افسردگی از بهترین و موثرترین روش هایی است كه به درمان افسردگی كمك خواهد كرد.
منبع خبر:
الف
   تاریخ: ۰۸:۴۵ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۸