دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

وز جهانی شنوایی سوم مارس2021 ( 13 اسفند1399)
 
نوریه دلیلی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر
به گزارش پایگاه خبری وب دا آذربایجان غربی وز جهانی شنوایی سوم مارس2021 ( 13 اسفند1399)
نوریه دلیلی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر



كم شنوایی، یك ناتوانی ارتباطی محسوب می شود كه شیوع آن در جامعه در حال افزایش نگران كننده است. بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی شنوایی در سوم مارس 2021 ( 13 اسفند) ، تا سال 2050 بیش از 900 میلیون نفر از مردم جهان دچار كم شنوایی ناتوان كننده خواهند بود.

قریب به 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار كم شنوایی ناتوان كننده هستند و 34 میلیون نفر از این تعداد را كودكان تشكیل میدهند. شیوع كم شنوایی ناتوان كننده دوره نوزادی 1 تا 3 در هر 1000 تولد زنده گزارش شده است. 60 درصد از كم شنوایی كودكان از طریق مداخله به موقع قابل پیشگیری هستند. زمان طلایی برای انجام تست غربالگری بهنگام تا یك ماه پس از تولد، تست تشخیصی بهنگام تا 3 ماهگی و انجام مداخله درمانی تا 6 ماهگی هست. از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین 5-3 سالگی می توان از شنوایی كودكان مراقبت نمود .

همچنین ایمن سازی نوزادان و كودكان در برابر بیماری های عفونی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش؛ ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیك و روان گردان كه دارای خطر ایجاد كم شنوایی در افراد هستند كنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله روش های كاهش اختلالات شنوایی محسوب می شود.

كم شنوایی (و بیماری های مربوط به گوش) وقتی قابل كنترل است كه به موقع شناسایی شده و مراقبت های مناسب در مورد آنها پیگیری و اجرا گردد. افرادی كه در معرض كم شنوایی هستند باید شنوایی خود را بطور منظم و دوره ای بررسی كنند. افرادی كه دچار كم شنوایی هستند (یا به بیماری های مربوط به گوش مبتلا هستند) باید از ارائه دهنده گان خدمات بهداشتی در نظام سلامت كشور، مراقبت های لازم را دریافت كنند.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۲:۱۴ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴