دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

اگر برای بهتر شنیدن دستتان را پشت گوش بردید، به كم شنوایی مبتلا شده اید!
 
عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: هر موقع دست خود را پشت گوش خود برده و احساس كردید با بردن دست خود به پشت گوش بهتر می شنوید یا اگر از شما سوالی پرسیدند و شما تقاضای تكرار كردید و پرسیدید كه چه گفته اید بدانید به كم شنوایی مبتلا شدید.
اگر برای بهتر شنیدن دستتان را پشت گوش بردید، به كم شنوایی مبتلا شده اید!
عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران گفت: هر موقع دست خود را پشت گوش خود برده و احساس كردید با بردن دست خود به پشت گوش بهتر می شنوید یا اگر از شما سوالی پرسیدند و شما تقاضای تكرار كردید و پرسیدید كه چه گفته اید بدانید به كم شنوایی مبتلا شدید. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ "ناصر یزدی" رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران در نشست خبری انجمن شنوایی شناسان ایران كه به مناسبت 3 مارس، روز جهانی شنوایی و با شعار "مراقبت از شنوایی برای همه" در سالن همایش های مركز كاشت حلزون ایران برگزار شد، اظهار كرد: انجمن شنوایی شناسان ایران در سال 71 به عنوان اولین تشكل حقوقی این انجمن توسط مؤسسین آن كه اكنون از پیشكسوتان هستند تأسیس شده است؛ هیئت مدیره هفتم و فعلی این انجمن با همدلی، فعالیت رسمی خود را در اوایل آبان 98 با شعار "مدیریت مشاركتی و خرد جمعی" آغاز كرد.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران، گفت: این انجمن با بیش از 3 هزار شنوایی شناس فارغ التحصیل از 12 دانشگاه علوم پزشكی كشور به عنوان اعضاء این انجمن مفتخر است در تمام شهرستان ها و شهرها در حیطه های مختلف شنوایی شناسی اعم از پیشگیری، تشخیص و توان بخشی در مراكز خصوصی، دولتی، خیریه و بهزیستی در امر خدمت رسانی به ملت عزیز ایران اهتمام ورزد.

وی افزود: در ابتدا این مسیر نیاز به تعیین خط مشی و نقشه راه و هدف گذاری نهایی داشت كه باید برنامه ریزی ویژه مانند بهره مندی از تجربیات و ظرفیت های مشورتی در قالب بهره مندی از نظرات مشاورین عالی، ساختارسازی و سازماندهی اركان و امكانات این انجمن، آسیب شناسی و دریافت مطالبات به روز اعضاء، چالش زدایی در قالب مكاتبات متعدد با نهادها و دستگاه ها، ارائه ابزار های حمایتی در این مسیر تدارك دیده می شده است.

وی ادامه داد: در این بین سازمان های مختلفی مانند اداره كل تجهیزات پزشكی و كمیته تخصصی سمعك و فناوری های شنوایی در حصول نتایج مطلوب و جذب خدمت رسانی متخصصین شنوایی شناسی با دانش به روز این متخصصین، انجمن را همراهی و حمایت كردند، همچنین با توجه به كمبود پروتز سمعك در بین نیازمندان و مددجویان به دلیل تحریم های ظالمانه، حداكثر تلاش و حمایت خود را در جهت رفع این كمبود به كار بسته اند.

یزدی با قدردانی از سازمان بیمه سلامت ایران، تصریح كرد: این سازمان با دیدگاه مثبت و قانون مند در جهت جذب حداكثری خدمت رسانی متخصص شنوایی شناسی و بهره مندی و توان مندی آنان به بیمه شدگان این سازمان و پذیرفتن نقش شنوایی شناسان به عنوان تنها مرجع تصمیم گیر و ارائه دهنده و تجویز كننده پروتز سمعك به نیازمندان، این انجمن را یاری می كند.

رئیس انجمن شنوایی شناسان ایران، ضمن قدردانی مجدد از وزارت بهداشت، سازمان حمایت از مصرف كننده و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، بیان كرد: این انجمن با بیش از 3 هزار شنوایی شناس فارغ التحصیل از 12 دانشگاه علوم پزشكی كشور به عنوان اعضاء این انجمن مفتخر است در تمام شهرستان ها و شهرها در حیطه های مختلف شنوایی شناسی اعم از پیشگیری، تشخیص و توان بخشی در مراكز خصوصی، دولتی، خیریه و بهزیستی در امر خدمت رسانی به ملت عزیز ایران اهتمام ورزد.

وی خاطرنشان كرد: 3 مارس؛ روز جهانی شنوایی را به عموم همكاران فرهیخته شنوایی شناس كه سربازان سلامت شنوایی در روزهای ابتدایی شروع و اپیدمی ویروس كرونا در امر خدمت رسانی اهتمام ورزیده اند تبریك عرض می كنم.

عدم استفاده از سمعك برای افراد كم شنوا مشكلات ارتباطی ایجاد می كند

"خسرو گورابی"؛ عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران نیز در این نشست، اظهار كرد: وقتی ما از اقدامات جراحی و دارویی برای كم شنوایی ناامید می شویم، چاره ای نمی ماند، جز این كه راه توانبخشی را طی كنیم؛ اولین قدم در راه توانبخشی شنوایی كه مجموعه ای از توانبخشی گفتار و زبان است، تجویز سمعك است؛ یعنی این كه ما صدا را به اندازه ای برای این فرد بلند كنیم كه بتواند با استفاده از باقیمانده شنوایی خود زندگی مفیدی داشته باشد. ما اصطلاحاً این باقیمانده شنوایی را، شنوایی طلایی می نامیم، یعنی این میزان شنوایی آن قدر ارزشمند است كه باید آن را حفظ و از تمام ظرفیت های آن استفاده كرد.

گورابی، تصریح كرد: زمانی می توانیم از این ظرفیت ها استفاده كنیم كه تجویز مناسب سمعك، انتخاب مناسب آن و پیگیری های مناسب داشته باشیم؛ تهیه سمعك عملاً یك پروسه زمان بر، هزینه بر و تخصصی است و شنوایی شناس آموزش دیده می تواند آن را انجام دهد چرا كه تمامی همكاران ما در مقاطع مختلف تحصیلی آموزش لازم را جهت تجویز سمعك دیده اند.

وی خاطرنشان كرد: هر موقع دست خود را پشت گوش خود برده و احساس كردید كه با بردن دست خود به پشت گوش بهتر می شنوید یا هر موقع از شما سوالی را پرسیدند و شما تقاضای تكرار كردید و پرسیدید كه چه گفته اید بدانید كه به نوعی كم شنوایی دارید؛ این كم شنوایی می تواند قبل، هنگام و پس از تولد بر اثر عواملی چون سر و صدا یا كهولت سن اتفاق افتاده باشد.

گورابی ادامه داد: به دلیل بالا رفتن سطح بهداشت جامعه و افزایش امید به زندگی ما با تعداد سالمندان دچار پیرگوشی بیشتری روبه رو هستیم یعنی هم سن سالمندی زیاد شده و هم به تعداد بازنشستگان نیازمند به سمعك اضافه شده است؛ هرچه تعداد بازنشستگان زیاد می شود تعداد گوش های بازنشسته 2 برابر می شود و باید این را بدانیم، همچنانكه به 2 چشم برای دیدن نیاز داریم، به 2 گوش نیز برای شنیدن نیاز داریم و همیشه ترجیح ما بر این است كه هر فرد كم شنوا 2 گوش فعال داشته است و بنابراین باید 2 سمعك برای 2 گوش وی تجویز شود.

عضو هیئت مدیره انجمن شنوایی شناسان ایران با بیان اینكه خوشبختانه در ایران انواع برندهای سمعك موجود است و نمایندگان مختلفی در ایران هستند، تصریح كرد: البته به دلیل محدویت های ارزی موجود ممكن است مقداری كمبود وجود داشته ولی خوشبختانه با رایزنی هایی كه با اداره تجهیزات انجام شده، گشایش هایی صورت گرفته است ، اما مردم باید بدانند كه نقش حس شنوایی نقشی اساسی در زبان، گفتار و یادگیری دارد و اگر دچار كم شنوایی بوده و سمعك استفاده نكنند، زبان، گفتار و یادگیری دچار مشكل خواهد شد و موجب تشدید كم شنوایی شده و مشكلات ارتباطی را ایجاد می كند.

وی ادامه داد: این مشكل سالمندان را گوشه گیر و خانه نشین خواهد كرد و از تماشای تلویزیون و شركت در مهمانی ها و جمع ها به دلیل آن كه ممكن است احساس كند كه بد می شنود یا نشنود نیز دوری می كند، بنابراین روحیه خود را از دست داده و در مكان های عمومی نظیر بانك و بازار و غیره نمی رود. سمعك وسیله ای مهم برای ارتباط بوده و نباید به ظاهر آن توجه كرد. اكنون نیز سمعك هایی وجود دارد كه كمتر قابل دید بوده و درون گوش قرار گرفته و حتی اگر دیده هم شود شما به شخص مقابل این پیام می دهید كه من به شما احترام گذاشته و به صحبت شما گوش می دهم.

فرزام جنابی؛ مشاور عالی انجمن شنوایی شناسان ایران، سعید محمودیان؛ رئیس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، حسام الدین امام جمعه؛ مدیر كاشت حلزون شنوایی ایران و سعید حسن زاده؛ آسیب شناس گفتار و زبان و عضو هیئت علمی دانشگاه، دیگر سخنرانان این نشست خبری بودند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در كانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

45 درصد شركت های دانش بنیان در حوزه اقتصاد دیجیتال فعال هستند
گلایه پرستاران نطنزی از تبعیض در نظام سلامت/مسئولان گوش شنوایی برای مشكلات پرستاران دارند؟
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۵:۲۸ - ۱۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۶