دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

كارشناس شبكه بهداشت و درمان دشتستان:غربالگری شنوایی از 4000 نوزاد دشتستانی در یك سال گذشته
 
دانشگاه علوم پزشكی بوشهر
كارشناس واحد بیماری های غیر واگیر شبكه بهداشت و درمان دشتستان گفت: در طی یك سال گذشته تاكنون، در حدود 4 هزار و 19 نوزاد در مراكز سنجش شنوایی شهرستان مورد ارزیابی قرارگرفته و غربالگری شده اند. عصمت دهقانی در مصاحبه با روابط عمومی شبكه بهداشت و درمان دشتستان گفت: انجام تست شنوایی سنجی در نوزادان و كودكان از آنجا اهمیت دارد كه طبق یافته های پزشكی، از هر 1000 تولد، 5 كودك به صورت ناشنوا و كم شنوا به دنیا می آید و كم شنوایی در صورت عدم تشخیص و مداخله زودهنگام، می تواند منجر به اختلالات در كسب گفتار و زبان شود.
دهقانی افزود: این اختلالات در كودكان سنین مدرسه منجر به اختلالات یادگیری، عقب ماندگی تحصیلی و مشكلات روحی روانی برای كودك می شود و در بزرگ سالی در زمینه اشتغال و تشكیل زندگی به مشكل بر می خورند.
وی بیان كرد: كم شنوایی می تواند اثرات جبران ناپذیری بر مراحل زندگی یك فرد به جای بگذارد، بنابراین می توان از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین 3 تا 5 سالگی از شنوایی كودكان مراقبت كرد.
كارشناس واحد بیماری های غیر واگیر شبكه بهداشت و درمان دشتستان تصریح كرد: بهترین فرصت برای انجام غربالگری شنوایی نوزادان از بدو تولد تا پایان هفته اول است كه دو نوع تست شنوایی برای غربالگری شنوایی نوزادان وجود دارد كه این تست ها را می توان به صورت مجزا یا باهم به كار برد.
دهقانی بیان كرد: شهرستان دشتستان با داشتن سه مركز سنجش شنوایی در كلینیك تخصصی 17 شهریور، بیمارستان مهر و بیمارستان شهید گنجی در سال 99 موفق به غربالگری 4 هزار و 19 نوزاد گردیده است و این برنامه كه با همكاری اداره بهزیستی شهرستان انجام می گیرد از طرح های موفق شهرستان است.

انتهای خبر: س.غ /3030
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۵:۲۴ - ۱۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴