دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

مدارس رنگی و تاثیر آن بر روحیه دانش آموزان
 
كلاس های رنگ و رو رفته و بدون نور كافی، نیمكت های قدیمی و شكسته، راهروهای خشك و بی روح، وجود پناهگاه های بزرگ و ترسناك در محوطه مدارس همه دست به دست هم می داد كه محیط مدارس برای دانش آموزان متولد دهه های 50، 60 و یا 70 در كشور تبدیل به محیطی پر از استرس و تنش شود، تقریبا اكثر بچه های آن دوران ...
مدارس رنگی و تاثیر آن بر روحیه دانش آموزان به گزارش ایسنا، محیط آموزشی تاثیر بسزایی در میزان یادگیری دانش آموزان و ایجاد انگیزه تحصیل در بین آن ها دارد، در سالیان اخیر مدارس متعددی در سطح كشور توسط خیرین و دولت احداث شد، اما به نظر می رسد تنها در احداث مدارس بحث استانداردهای ایمنی در اولویت قرار گرفته است و به مسئله شاداب سازی مدارس توجه چندانی نشده است.

تعطیی مدارس در ایام شیوع كرونا، یك فرصت مغتنم برای متولیان است تا به بحث ایجاد نشاط در مدارس توجه ویژه ای داشته باشند تا وقتی دانش آموزان بعد از یك وقفه طولانی وارد محیط آموزشی می شوند با انگیزه و نشاط بیش تری مشغول به تحصیل شوند.

شاید كمبود اعتبارات بهترین بهانه برای فرار از مسئولیت باشد، اما باید به این نكته توجه كرد كه شاداب سازی مدارس با كاشت چند گیاه، درخت و گل در محوطه مدارس، دیوارنویسی مدارس، نصب نوارهای رنگی و استفاده از رنگ های شاد در محیط مدرسه به سهولت امكانپذیر است.

زمانی كه محیط مدرسه را خانه دوم دانش آموز می نامیم، دانش آموز باید در این مدرسه احساس نشاط، آرامش و شادی داشته باشد، بنابراین رسیدن به این هدف نیازمند تدابیر خاص است.

شكوفایی استعداد در یك محیط شاد به خوبی اتفاق می افتد

احمد طاهری فرد، رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره كل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایسنا در خصوص تاثیرات ایجاد فضای بانشاط در مدارس بر كودكان و نوجوانان، اظهار كرد: ایجاد فضای بانشاط تاثیرات بسیار خوبی بر روی دانش آموزان دارد، زمانی كه فضای مدارس شاد و بانشاط باشد، بچه ها روحیه بهتری خواهند داشت و می تواند احساس تسلط بر امور زندگی خود داشته باشند.

وی افزود: دانش آموزانی كه در یك محیط بانشاط تحصیل می كنند، معمولا زبان گویاتری برای بیان احساسات خود دارند و راحت تر در مورد موضوعات مختلف صحبت می كنند، عموما افرادی كه ناراحت و كسل باشند، میل كمتری به صحبت و بروز احساسات دارند.

طاهری فرد با تاكید بر اینكه در ذهن پویا افراد می توانند مطالب گوناگون را به یكدیگر بسط بدهند، گفت: همچنین در این نوع ذهن افراد از جنبه های مختلف به مسئله نگاه می كنند و با خلاقیت بیش تر موضوعات را در ذهن خود مورد پردازش قرار می دهند.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره كل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه شكوفایی استعداد در یك محیط شاد به خوبی اتفاق می افتد، توضیح داد: در این فضا فرد میل بیش تری به انجام كار دارد، اما زمانی كه فرد دچار بی حوصلگی است، نمی تواند با سایرین به خوبی ارتباط برقرار كند و كارهای محوله را با حوصله و باانگیزه انجام دهد، قطعا شادی كمك بسزایی به شكوفایی استعداد و كشف مسائل جدید می كند.

وی با تاكید بر اینكه برای فراهم كردن یك محیط شاد و بانشاط نیازمند رنگ هستیم، یادآور شد: رنگ احساسات افراد را تحت تاثیر قرار می دهد، وقتی فرد در یك محیط با رنگ های شاد و سرزنده مواجه می شود، احساسات فرد درگیر می شود، همچنین رنگ های شاد موجب تمركز در افكار نیز می شود.

طاهری فرد افزود: زمانی كه در مدرسه یك پیام در یك فضای شاد نگاشته و یا نصب می شود، این پیام به سهولت توسط دانش آموزان دریافت می شود و افراد راحت تر می توانند در این فضا احساسات خود را بروز دهند.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره كل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه می توان در محیط های مدارس از رنگ های مختلف برای ایجاد شور و نشاط در بین دانش آموزان استفاده كرد، خاطرنشان كرد: به طور مثال از رنگ قرمز برای ایجاد انرژی، رنگ آبی برای تسكین و آرامش، رنگ زرد برای ایجاد انگیزه، رنگ نارنجی برای شور نشاط و رنگ سفید برای ایجاد هوشیاری و شفابخشی در مدارس استفاده كرد، این رنگ ها باید متناسب با فضای مدارس استفاده شود.

وی با اشاره به اینكه تناسب رنگ پوشش معلمان و روحیه شاد آنان نیز در شادابی دانش آموزان تاثیر دارد، عنوان كرد: همچنین می توان در محوطه آموزشگاه با استفاده از گیاهان، درختان، گلدان های رنگی فضای شادی را در مدارس فراهم كرد، زیبایی محیط مدارس در امر یادگیری كودكان بسیار تاثیرگذار است.

طاهری فرد ادامه داد: یكی از راهكارهای جذب دانش آموزان برای حضور در نمازخانه و ایجاد حس بهتر برای حضور در این محیط، استفاده از فرش های زیبا، بوی خوش و محیط تمیز است، همچنین در بحث فضای كتابخانه باید به دكوراسیون و چیدمان توجه ویژه ای كرد، این محیط باید دارای نور مناسب باشد و برای افزایش هوشیاری دانش آموزان از رنگ سفید در این محیط استفاده كرد.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره كل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری عنوان كرد: برای ایجاد فضای شاداب و بانشاط در مدارس تلاش شود، در مناسبت ها، اعیاد و جشن ها طراحی مناسبی صورت بگیرد، این كار سبب می شود این مناسب در ذهن كودك ماندگار شود، همچنین باید از مجریان سرزنده و قاریان با لحن زیبا برای اجرای این برنامه ها دعوت كنیم.

وی با تاكید بر اینكه فضای شاد و جذاب در مدارس موجب می شود دانش آموزان میل بیش تری به حضور در محیط آموزشی داشته باشند، تصریح كرد: برای ایجاد فضای شاد در مدارس منع قانونی وجود ندارد، آموزش و پرورش از تغییر در فضای مدارس، درختكاری، دیوارنویسی و رنگ آمیزی مدارس به استقبال می كند و آن را در راستای پویایی، پیشرفت تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان می داند.

طاهری فرد در پایان گفت: در سال های اخیر، تحت تأثیر فضای جامعه، تمركز بر مسائل آموزشی در مدارس افزایش یافته است، اما آموزش و پرورش سعی می كند تحصیل دانش آموزان در فضای شاد و بانشاط صورت گیرد.

مدیریت سبز در مدارس چهارمحال و بختیاری كلید می خورد

كامران رهی، مدیركل نوسازی مدارس چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه در نوسازی و احداث مدارس جدید به بحث شاداب سازی مدارس توجه صورت می گیرد، اظهار كرد: سعی می شود در رنگ آمیزی مدارس به شاد و جذاب بودن محیط توجه شود و در این كار از طیف های مختلف رنگی نیز استفاده می شود.

وی افزود: اما نمی توان در رنگ آمیزی مدارس از هر رنگی استفاده كرد و این كار باید بر اساس ضوابط و استانداردهای تعیین شده انجام شود و نمی توان در ساخت مدارس از این استانداردها خارج شد، این استانداردها برای هر مقطع تحصیلی متفاوت است.

رهی در ادامه با بیان اینكه طرح مدیریت سبز مدارس از یكسال قبل كلید خورده است، گفت: این مدارس با استانداردهای خاص طراحی و ساخته می شود، این استانداردها شامل ایجاد فضاهای دوستدار محیط زیست، رنگ آمیزی متناسب با محیط زیست و .. است.

مدیركل نوسازی مدارس چهارمحال و بختیاری افزود: در حال حاضر دو مدرسه در شهرستان شهركرد و فارسان با این شیوه در حال احداث است، از این پس این استانداردها در سایر مدارس نیز اعمال می شود.

وی در خصوص جذاب سازی تجهیزات مدارس از جمله میز و صندلی، گفت: چیدمان و تجهیزات مدارس براساس استانداردها ساخته می شود و نمی توانیم آن ها را تغییر دهیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۰۴ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴