دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

دلایل نفخ بعد خوردن غذا كه باید آن را جدی بگیرید
 
نفخ معمولا به رژیم غذایی بر می گردد، ولی گاهی اوقات هم علت آن می تواند مشكلات جدی تری باشد.


به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نفخ یكی از شایع ترین علائم گوارشی است و تقریباً همه می دانند كه به وجود آمدن آن بعد از پرخوری، امری رایج است؛ اما اگر به طور مداوم نفخ می كنید، ممكن است عومل دیگری علاوه بر صرف غذای زیاد، در میان باشد.

در این گزارش اطلاعات بیشتری در مورد عوامل ایجاد احساس نفخ بعد از صرف غذا و همچنین غذا های دخیل در این موضوع را بخوانید.

1. سریع غذا خوردن

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه خیلی سریع غذا و یا میان وعده هایتان را می خورید، ممكن است دچار نفخ شوید؛ زیرا معده شما سعی می كند این گونه با هجوم ناگهانی غذا یا نوشیدنی ها روبرو شود. توصیه می شود حتما غذایتان را خوب بجوید. تركیب بزاق با ذرات ریز غذا باعث هضم راحت تر آن و در نتیجه نفخ و احساس بادكردگی كمتر می شود.

همچنین خیلی سریع غذا خوردن، شما را از طریق دیگری هم در معرض خطر نفخ قرار می دهد؛ بدین ترتیب كه شما زمان كافی برای دریافت پیام "سیری" را به بدنتان نمی دهید و در نتیجه دچار پرخوری می شوید. بنابراین اگر شما خیلی سریع غذا بخورید، احتمال پرخوری بالاتر می رود، زیرا مغزتان هنوز این پیام را دریافت نكرده كه معده شما پر است.

علاوه بر دو مورد ذكر شده در قسمت بالا؛ مصرف نوشیدنی ها با نی و یا خیلی سریع غذا خوردن باعث می شوند به راحتی مقدار زیادی هوا را هم با آن ها وارد معده كنید، كه این موضوع می تواند باعث نفخ شود.

2. مصرف غذاهای تولید كننده گاز

در واقع این فقط نحوه غذا خوردن شما نیست كه بر احساس پُری شما بعد از صرف غذا تأثیر می گذارد، بلكه آنچه می خورید نیز مهم و تأثیرگذار است. از مهم ترین غذا های رایجی كه می توانند باعث نفخ شوند می توان به برخی سبزیجات، شیرین كننده های مصنوعی و مواد غذایی حاوی فروكتان (نوع خاصی از قند كه هضم سختی دارد) اشاره كرد. از میان مواد غذایی طبیعی كه فروكتوز بالایی دارند می توان به انگور، كلم بروكلی، مارچوبه، قارچ، پیاز، نخودفرنگی و فراورده های گوجه فرنگی اشاره كرد.

غذا های پرچرب: غذا های چرب می توانند احساس پُری ناراحت كننده ای را به وجود بیاورند. در واقع هضم چربی بیش از كربوهیدرات یا پروتئین طول می كشد، بنابراین معده را به مدت طولانی تری پر نگه می دارد. شاید لازم باشد در هر وعده غذایی میزان چربی دریافتی تان را كاهش دهید تا احساس نفخ كمتری كنید. نوشیدنی های گازدار هم به نوبه خود موجب تجمع بیشتر هوا در معده و در نتیجه نفخ و احساس بادكردگی یا حتی آروغ و گاز معده می شوند.

3. وجود یك مشكل گوارشی در بدن

گاهی اوقات هم مهم نیست چه می خورید یا چگونه می خورید، وجود یك اختلال در دستگاه گوارش مانند عدم تحمل لاكتوز، IBS یا بیماری سلیاك ممكن است عامل ایجاد نفخ یا بدتر شدن آن باشد.

IBS در خانم ها شیوع بیشتری دارد و با این كه آزمایش های دقیقی برای تشخیص آن و یا درمانش وجود ندارد اما اغلب با مواردی مانند رژیم غذایی، پایین آمدن سطح استرس و تغییر برخی از شیوه های زندگی، قابل مدیریت است. به همین دلیل مهم است كه با پزشكتان در مورد نفخ یا سایر مشكلات گوارشی كه به آن دچار هستید، صحبت كنید.

4. یبوست

براساس گزارش های موجود حدود 80 درصد افرادی كه یبوست دارند علائمی از نفخ شدید را نشان می دهند. بسیاری از افراد مبتلا به یبوست سعی می كنند بدون مراجعه به پزشك، این مشكل را به تنهایی برطرف كنند اما در بیشتر موارد، یبوست عوامل زیادی دارد، بنابراین اگر از یبوست همیشگی یا مزمن رنج می برید، باید با یك متخصص گوارش مشورت كنید تا یك برنامه عملی مدون برای شما در نظر بگیرد.

به جز شرایط پزشكی و عادت های غذایی كه می توانند باعث نفخ شوند، می توان به برخی فاكتور های سبك زندگی نیز اشاره كرد. در واقع مواردی مانند آدامس جویدن، سیگار كشیدن، استفاده از پروتز های دندانی شل و نامناسب و مصرف ناكافی فیبر در این زمینه دخیل هستند.

چه زمانی باید به پزشك مراجعه كرد؟

متخصصان بر این باورند اگر گاهی اوقات بعد از خوردن غذا احساس نفخ یا پُری كنید، جایی برای نگرانی نیست؛ اما اگر به طور مرتب دچار درد های فوقانی یا تحتانی شكم، گرفتگی ها، یبوست یا حالت تهوع می شوید و یا تغییری در عادت روده ای بدن شما به وجود آمده باید به یك متخصص گوارش مراجعه كنید.

بیشتر بخوانید

- چربی های حیوانی برای سلامتی بدن، مفید یا مضر؟
- 10 خوراكی كه باید به رژیم غذایی خود اضافه كنید
   تاریخ: ۰۹:۳۴ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۱۵