دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

زمان واكسیناسیون عمومی كرونا اعلام شد
 
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، بابك عشرتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران درباره جزئیات واكسیناسیون كرونا در بین كادر بهداشت و درمان بیمارستان ها و مراكز درمانی تحت پوشش دانشگاه، گفت: تاكنون طی دو مرحله واكسن كرونا دریافت كرده ایم؛ در یك مرحله 500 دُز و در مرحله دوم هم 5300 دُز واكسن كرونا دریافت كردیم. بر این اساس تاكنون در دانشگاه مجموعا 5800 دُز واكسن كرونا دریافت كرده ایم.

پرسنل 4 بخش بیمارستان ها در اولویت تزریق واكسن كرونا

وی افزود: بر اساس دستورالعمل باید این واكسن ها را در وهله اول به پرسنل آی سی یو، پرسنل بخش های كرونا، بخش های عفونی و بخش اورژانس توزیع می كردیم. در پارت دومی كه به ما دادند، تعدادی را برای مراكز نگهداری سالمندان و جانبازان 50 درصد به بالا كه در مراكز خاصی نگهداری می شوند، مشخص كرده بودند.

عشرتی بیان داشت: قسمت اول كار كه وسیع تر بود از 21 بهمن ماه آغاز شد. پارت دوم را هم تقریبا یك هفته قبل دریافت كردیم كه كار را ادامه دادیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران ادامه داد: از آنجایی كه تعداد دُزهای واكسنی كه در اختیارمان قرار گرفت، از تعداد پرسنل مان و گروه های مشخص شده كمتر بود، توزیع واكسن را در بیمارستان ها بر اساس اولویت بندی معاونت درمان انجام دادیم. اینكه چه تعداد واكسن را در هر بیمارستان ارائه دهیم، تقسیم به نسبت كردیم.

وی اضافه كرد: به عنوان مثال ما اگر به طور كلی می توانستیم برای 30 درصد پرسنل واجد شرایط و گروه هدف واكسن تزریق كنیم، بررسی كردیم كه در هر بیمارستان از آن گروه چقدر پرسنل داریم و به تعداد 30 درصد از آن پرسنل واكسن دادیم.

عشرتی افزود: بر این اساس در حال حاضر هم نمی توانیم به تمام افراد حتی در گروه های هدف واكسن تزریق كنیم؛ چراكه تعداد واكسن هایی كه در اختیار داریم هنوز كم است.

فرآیند واكسیناسیون علیه كرونا در بیمارستان ها

وی گفت: برای تزریق واكسن همكاران مان با رعایت زنجیره سرما، به بیمارستان هایی كه مشخص كرده و هماهنگ كرده بودند مراجعه كرده و با كمك سوپروایزر و مترون بیمارستان همكاران گروه هدف را بر اساس اولویت تحت واكسیناسیون قرار می دادند. 

عشرتی یادآور شد: البته باز هم تاكید می كنم كه از آنجایی كه هنوز تعداد واكسن كم است، به تعداد همه همكاران نمی رسد، اما همكاران نگران نباشند و فكر نكنند كه دیگر واكسن به آنها نمی رسد. پارت های بعدی واكسن می رسد و بر اساس توزیعی كه وزارت بهداشت برای ما انجام دهد، این روند را ادامه داده، لكه گیری ها را انجام داده و گروه های بیشتری را هم تحت پوشش واكسن قرار می دهیم. بنابراین مقداری صبر كنند.

چرا برخی پرسنل گروه هدف هنوز واكسینه نشدند؟

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران متذكر شد:حال ممكن است برخی همكاران بگویند كه ما در بیمارستان هایی هستیم كه یك پرسنل در گروه اولویت دار تزریق واكسن، هنوز واكسن را تزریق نكرده، اما یك پرسنل از گروه دیگری واكسن را دریافت كرده است. این اتفاق رخ می دهد وعجیب نیست. زیرا بسیاری از همكاران بیمارستان به صورت شیفت در گردش فعالیت می كنند.

وی تصریح كرد: ممكن است روزی كه برای واكسیناسیون به بیمارستان مراجعه می كنند، شیفت یك نفر از گروه های اولویت دار نباشد. در حالی كه واكسن كرونا زنجیره سرمای خاصی را نیاز دارد. ما واكسن را به صورت فریز شده دریافت می كنیم و باید آن را ذوب كرده و تزریق كنیم و دیگر نمی توانیم مجددا آن را فریز كنیم.

عشرتی افزود:  بر این اساس ممكن است یكی از همكاران اولویت دار شیفت نباشد، اما واكسن هم باید تزریق شود و ممكن است به همكار دیگر یا پرسنلی از گروه های دیگر تزریق شود. این موضوع از نظر ما اشكالی ندارد. زیرا ما ترجیح می دهیم كه واكسیناسیون را سریع تر در بیمارستان انجام دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: برای ما فرقی نمی كند كه فردی كه از سوی بیمارستان به ما معرفی می شود، استخدام است، قراردادی است یا دانشجو و رزیدنت است. همین كه مترون به ما اعلام كند كه این فرد در بخش آی سی یو، كرونا، عفونی یا اورژانس كار می كند، تزریق را برایش انجام می دهیم.

لزوم رعایت پروتكل های بهداشتی حتی بعد از تزریق واكسن كرونا

عشرتی اظهار كرد: موضوع دیگری كه وجود دارد، این است كه برخی همكاران تصور می كنند كه اگر واكسن را دریافت كنند، مجوزی است كه در ایام عید مسافرت روند  به همین دلیل ممكن است برای تزریق واكسن تا قبل ازعید عجله داشته باشند. این موضوع به چند دلیل اشتباه است؛ اولا واكسنی كه در حال حاضر تزریق می كنیم، باید در دو دُز تزریق شود تا به نهایت ایمنی زایی برسد و دُز دوم آن چهار هفته بعد از دریافت دُز اول تزریق می شود.

وی یادآورشد: بنابراین با دُز اول ایمنی زایی بدن به صورت كامل اتفاق نمی افتد. دوما، اصلا واكسن زدن به این معنی نیست كه خیال مان راحت باشد و پروتكل ها را رعایت نكنیم، بلكه همچنان باید پروتكل ها را رعایت كرده و هم از خودمان و هم از دیگران مراقبت كنیم. حتی كسی كه واكسن می زند، ممكن است ناقل شود.

عشرتی ابراز داشت: بنابراین ممكن است خودش بیمار نشود، اما ناقل بیماری شده و ویروس را منتقل كند. بنابراین حتما باید برای سفر رفتن محدودیت قائل شویم، ماسك بزنیم. اصلا به این سمت نرویم كه ماسك یا فاصله اجتماعی را برداریم، بنابراین تزریق واكسن به معنای كنار گذاشتن پروتكل ها نیست.

در واكسیناسیون كرونا تفاوتی میان بیمارستان ها دولتی با خصوصی نیست

وی درباره میزان گروه های هدف در دانشگاه علوم پزشكی ایران كه باید واكسن كرونا را در مرحله اول دریافت كنند، گفت: باید توجه كرد كه ما در منطقه دانشگاه علوم پزشكی ایران، بیشترین بیمارستان ها را داریم؛ اعم از خصوصی و دولتی و در عین حال در زمینه تزریق واكسن تفاوتی میان بیمارستان های خصوصی با دولتی قائل نمی شویم و به بیمارستان های خصوصی هم واكسن تزریق می كنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: به عنوان مثال لیست همكارانی كه فقط در آی سی یو هستند، بیش از 3500 نفر است. تا دو روز قبل نزدیك به 4000 دُز از واكسن هایی را كه در اختیار داشتیم تزریق كردیم. برای سالمندان و جانبازان با هماهنگی هایی كه با بهزیستی و بنیاد جانبازان انجام شده، طی هفته جاری تا هفته آینده انجام می شود.

عشرتی تصریح كرد:زیرا باید مطمئن باشیم كه زنجیره سرمای واكسن به درستی رعایت می شود و باید به صورت فریز شده تا محل آن را حمل كنیم. با توجه به اینكه باید روند واكسیناسیون با نظارت دقیق انجام شود، در چند روز آینده مراكزی را معرفی می كنیم و همكاران مان با نامه بیمارستان به نوبت برای تزریق واكسن كرونا مراجعه می كنند تا دیگر برای تزریق واكسن به بیمارستان ها نرویم.

زمان واكسیناسیون عمومی علیه كرونا

عشرتی درباره زمان واكسیناسیون عمومی كرونا برای مردم، گفت: طبق سند واكسیناسیون كرونا كه از سوی وزارت بهداشت به ما ابلاغ شده است، در مرحله اول دو گروه واكسینه می شوند؛گروه اول پرسنل بهداشت و درمانی كه مستقیما با كرونا سروكار دارند؛ گروه دوم سالمندانی كه در مراكز نگهداری سالمندان هستند و جانبازان؛ واكسیناسیون این گروه ها بسته به توزیع واكسنی كه وزارت بهداشت خواهد داشت، كارهایشان تا حدود زیادی قبل از عید انجام می شود.
 

وی متذكر شد: در ادامه سایر گروه ها مانند بیماران پرخطر، مبتلایان به سرطان و نقص سیستم ایمنی، سایر پرسنل بهداشت و درمان كه شامل مراكز درمانگاهی و سرپایی، سایر پرسنل دانشگاه های علوم پزشكی، مراكز تجمعی نیز تا سال آینده در حدود تابستان تحت پوشش واكسیناسیون قرار می گیرند .

وی درباره نحوه توزیع واكسن از سوی وزارت بهداشت، گفت: توزیع واكسن از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه های علوم پزشكی بر اساس ورود واكسن به كشور است. معمولا وقتی واكسن وارد كشور می شود، بعد از انجام اقدامات مربوط به ثبت و رهگیری واكسن در وزارت بهداشت، در اختیار دانشگاه های علوم پزشكی قرار می گیرد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۲۵ - ۱۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۲۱