دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

سختگیری كرونا به دانش آموزان استثنایی/ اینجا نمی توان به آموزش مجازی بسنده كرد
 
دانش آموزان استثنایی كه برای فراگیری دانش با مشكلات متعددی روبرو هستند در سال تحصیلی كرونایی با مسائل جدیدی هم مواجه شده اند.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، دوران آموزش برای كودكان معلول سخت تر است؛ این كودكان كه از نابینایی، ناشنوایی، مشكلات حركتی و ... رنج می برند با سختی بیشتری به مدرسه می آیند و باید آموزش هایی متناسب با وضع خود دریافت كنند. امر مهمی كه فقط با همراهی والدین و همت معلمانشان محقق می شود. در این بین كرونا و مجازی شدن آموزش ها برای آن ها هم بی دردسر نبوده است.

معلمان مدارس استثنایی، آموزگاران بی ادعای روز های كرونایی

مریم چنگیزی كارشناس گروه آسیب دیده شنوایی بینایی، جسمی، حركتی اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان درگفت وگو با خبرنگار ما گفت: 198 مدرسه آموزش استثنایی در استان دایر است كه چهار هزار و 908 دانش آموز در آن ها تحصیل و از امكانات عادی و خدمات متناسب با نیازهایشان استفاده می كنند.

او افزود: بیشترین گروه دانش آموزان استثنایی اصفهان كم توان ذهنی هستند، بقیه دانش آموزان نابینا و كم بینا، ناشنوا و كم شنوا، معلول جسمی حركتی، چند معلولیتی، اوتیسم و اختلالات رفتاری _ یادگیری و ... هستند.

كارشناس گروه آسیب دیده شنوایی بینایی، جسمی، حركتی اداره كل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به شمار 664 نفری معلمان مدارس آموزش استثنایی گفت: تعداد قابل توجهی از معلمان ما، یك سال بازنشستگی خود را به تعویق انداختند، اما امسال بازنشسته می شوند و مشكل كمبود نیرو شدیدتر می شود.

چنگیزی گفت: مقرر شده بخشی از این كمبود نیروی آموزشی با حضور دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان، آزمون استخدامی و معلمان خرید خدمت جبران شود.

دسترسی نداشتن به وسایل ارتباطی هوشمند مشكل آموزش مجازی

حسین گلستانی معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شیوع ویروس كرونا روی مسائل آموزشی نیز تاثیر گذاشت كه البته دانش آموزان با نیاز های ویژه به مراتب شرایط متفاوت تری را تجربه كردند.

او افزود: در سال های گذشته توجه و تمركز این حوزه از آموزش و پرورش فقط روی ارائه مسائل آموزشی و توانبخشی بود، اما حالا باید به سلامت دانش آموزان نیز توجه ویژه ای شود.

معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان گفت: برخی از این دانش آموزان ناچار به تحصیل از طریق فضای مجازی هستند كه لازمه آن تهیه تبلت یا گوشی هوشمند است.

گلستانی اظهار كرد: حدود 15 درصد دانش آموزان به صورت مشترك با خواهر و برادر خود از تبلت و گوشی استفاده می كنند و حتی 20 درصد از دانش آموزان ما به هیچ نوع وسیله ارتباطی و اینترنت دسترسی ندارند كه همكاران ما تلاش كرده اند با تهیه بسته های آموزشی مشكل آن ها را حل كنند.

او افزود: با توجه به كمبود فضا های آموزشی متناسب با شرایط ویژه این كودكان و پراكندگی جغرافیایی محل های سكونتشان، تامین هزینه تحصیلی آنان از تهیه ملزومات آموزشی تا هزینه رفت و آمد برای خانواده ها كه بیشتر آن ها كم بضاعت هستند بسیار دشوار است.

معاون اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان به اضافه شدن محتوا های آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی به شبكه شاد اشاره كرد و گفت: با این حال از صدا و سیما هم می خواهیم زمانی از آموزش های تلویزیونی را به این كودكان اختصاص دهد.

ماسك، مشكل بزرگ كرونایی دانش آموزان ناشنوا

مژگان فنایی مدیر هنرستان ناشنوایان میر اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مدرسه در دو دوره متوسطه اول و كارودانش 32 دانش آموز دارد و تنها مدرسه متوسطه دانش آموزان با نیاز ویژه در استان است.

او در خصوص مشكلات آموزش دانش آموزان استثنایی اظهار كرد: دانش آموزان ما كه باید برای فراگیری و ارتباط، لب خوانی كنند، اما شرایط كرونایی و ماسك برای آن ها مانع ایجاد كرده، مانعی كه در جامعه تشدید می شود.

مدیر هنرستان ناشنوایان افزود: معلمان هم با مشكل هزینه اینترنت روبرو شده اند، با اینكه در ابتدای سال تحصیلی، 20 گیگ اینترنت برای آن ها شارژ شد، اما چون دروس عمومی دانش آموزان مجازی هست و باید به صورت آنلاین تدریس شود، دانش آموزان ناشنوا حتما باید فیلم و تصویر ببینند و اینترنت بیشتری مصرف می شود.

فنایی در ادامه گفت: البته در فضای اسكای روم این امكان فراهم شده تا همه دانش آموزان چهره معلم را ببینند و مشكلات آموزشی كمتر شود هرچند بحث هزینه آن باقی است.

او اضافه كرد: در جدول آموزشی سیما برای درس های دانش آموزان ناشنوایان یا حتی كم توان ذهنی زمانی اختصاص نیافته تا به معلمان آن ها برای تدریس كمك شود.

بدیهی است تحصیل، حق دانش آموزان استثنایی هم هست و باید امكانات مورد نیاز در اختیار آن ها قرار گیرد تا در روزگار آموزش مجازی هیچ دانش آموزی از تحصیل باز نماند.

گزارش از معصومه اكبری
   تاریخ: ۰۸:۲۶ - ۱۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۲۹