دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

توسعه اپلیكیشنی كه به بهبود بیماران سرطانی كمك می كند
 
در دنیای مدرن از هر ابزار و امكاناتی برای مقابله با بیماری ها استفاده می شود. حالا یك اپلیكیشن جدید میتواند به بهبود وضعیت بیماران سرطانی كمك كند.
توسعه اپلیكیشنی كه به بهبود بیماران سرطانی كمك می كند در دنیای مدرن از هر ابزار و امكاناتی برای مقابله با بیماری ها استفاده می شود. حالا یك اپلیكیشن جدید میتواند به بهبود وضعیت بیماران سرطانی كمك كند. « كلوز تو یو» (Close2U) یك اپلیكیشن الكترونیكی است، كه توسط محققان و مهندسین دانشگاه «یو-سی-ام» و دانشگاه «زاراگوزا» ساخته و پیشرفت داده شده است. این اپ قادر است وضعیت فیزیكی و روانی بیماران مبتلا به سرطان را نمایش داده، به آنها و پزشكانشان كمك كنند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از مدیكال اكسپرس، كاربران در این اپ، باید روزانه به پرسش هایی در ارتباط با حالات خود و محلی نقطه ای از بدنشان كه درد می كند، پاسخ دهند، پس از پاسخ آنها، این اپ به عنوان پاداش به آنها شكلی از نصیحت، یك موسیقی و یا به طور كلی هر آنچه كه بتواند روحیه و انگیزه آنها را افزایش دهد، اعطا می كند.

یك اپلیكیشن وضعیت سلامتی بیماران مبتلا به سرطان را روز به روز نشان داده و به كاربران خود جایزه هم می دهد

«ایوان ماگارینا» محقق دپارتمان مهندسی نرم افزار و هوش مصنوعی در دانشگاه «یو-سی-ام» در ارتباط با این اپ توضیح می دهد كه «بكارگیری این اپ به ما كمك می كند كه بیشتر مراقب بیماران خود باشیم و اطلاعات بیشتری را در ارتباط با وضعیت آن ها( فیزیكی و روحی) دریافت كنیم، این اپ به ما كمك می كند كه بفهمیم كی این بیماران، افسرده، مضطرب و یا دردی را احساس می كنند.»

تحقیقاتی كه منجر به ساخت این اپلیكیشن شد با همكاری انجمن سرطان اسپانیا به خصوص در شعبه « تروآل» جایی بیماران آن برای نخستین بار این برنامه را آزمایش كردند. امكان یافت.و در نهایت محققان هر دو دانشگاه ( یو-سی-ام و زاراگوزا) گزارش ساخت و توسعه و نتایج به دست آمده از این پزوهش را در مجله اطلاعات زیست پزشكی و مهندسی بهداشتی منتشر ساختند.

سرطان به مجموعه ای از بیماری هائی گفته می شود كه از تكثیر مهار نشدهٔ سلول های دگردیسی یافته پدید می آیند. از دیدگاه حكمای قدیمی طب ایرانی سرطان نوعی ورم است كه به سبب تغییرات اخلاط بدن پیدا می شود ولی امروزه با پیشرفت دانش پزشكی می دانیم كه این گونه نیست.

سلول های سرطانی از ساز و كارهای عادی تقسیم و رشد سلول ها جدا می افتند. علت دقیق این پدیده همچنان نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیكی یا مواردی كه موجب اختلال در فعالیت سلول ها می شوند در هسته سلول ناهنجاری به بار آورند. از جملهٔ این موارد می توان از مواد رادیواكتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از اندازه نور آفتاب نام برد. در یك جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز تعادلی وجود دارد.



انتهای پیام/



خبرنگار: تیمور خسروی
   تاریخ: ۰۸:۵۶ - ۱۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۳