دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تهیه سبد جدید اقلام امدادی برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی
 
تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر از تهیه سبد جدیدی از اقلام امدادی با هشت قلم كالای راهبردی با اولویت اصلی (اسكان و تغذیه اضطراری) برای ارائه بهترین خدمات در كوتاهترین زمان ممكن به افراد آسیب دیده از حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله خبر داد.
تهیه سبد جدید اقلام امدادی برای آسیب دیدگان حوادث طبیعی تهران - ایرنا - دبیركل جمعیت هلال احمر از تهیه سبد جدیدی از اقلام امدادی با هشت قلم كالای راهبردی با اولویت اصلی (اسكان و تغذیه اضطراری) برای ارائه بهترین خدمات در كوتاهترین زمان ممكن به افراد آسیب دیده از حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله خبر داد.

محمدحسن قوسیان مقدم روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال كه فرایند قانونی خرید اقلام 16 گانه امدادی در چه وضعیتی قرار دارد، اظهار داشت: اثرات سوانح و حوادث طبیعی كه هر ساله خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال دارد با كسب آمادگی های لازم در فراهم كردن امكانات با رعایت استاندارها قابل كاهش است كه در این میان تقویت انبارهای امدادی نقش بسزایی در ذخیره سازی و برآورده كردن نیازهای اساسی آسیب دیدگان ایفا می كند.

وی ادامه داد: از آنجایی كه برای كاهش ابتلا به بیماری ها و مرگ و میر و عواض دیگر ناشی از حوادث و بلایا باید اقدامات پیشگیرانه ای صورت گرفته شود و خدمات امدادی مناسب، ممكن و اولویت بندی شوند، تهیه این سبد جدید اقلام امدادی در دستور كار جمعیت هلال احمر قرار گرفت تا این جمعیت به لحاظ وظیفه قانونی(اسكان و تغذیه اضطراری) نسبت به ارائه بهترین خدمات در كوتاهترین زمان ممكن به افراد نیازمند در محل مشخص شده از طریق انبارهای سراسر كشور اهتمام ویژه ای داشته باشد.

دبیر كل جمعیت هلال احمر توضیح داد: نكته قابل تامل این است كه هر اقدام موثری كه بتواند شرایط بازگشت افراد به وضعیت عادی گذشته را فراهم كند مطلوب است، از این رو در اختیار قرار دادن ملزومات ابتدای زندگی ضمن حفظ سلامتی، بهداشت، كرامت و رفاه افراد شرایطی فراهم می كند كه جمعیت آسیب دیده هر چه سریع تر هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ معیشتی به وضعیت عادی برگشته و نظام خانواده را بصورت خودكفا به چرخه زندگی بازگردانند.

قوسیان مقدم اضافه كرد: در همین راستا سبدی از اقلام امدادی با اولویت اصلی در نظر گرفته شده كه در زمان مورد نیاز براساس تعاریف پاسخگوی ابتدایی ترین نیازهای آسیب دیدگان باشد. این اقلام پس از بازنگری و كارشناسی های مكرر در 6 دی ماه 99 از 16 قلم و در سه گروه زیستی شامل (چادر، پتو، موكت، نایلون پوشش چادر، والور، ست ظروف)، غذایی شامل(بسته های غذایی 24، 72 ساعته و یك ماه) و بهداشتی شامل(وسایل مورد نیاز بهداشتی از جمله پودرلباس شویی، صابون و نظایر آن برای چهار گروه زنان، مردان، كودكان و نوزادان) طبقه بندی شده اند كه در نیمه دوم سال جاری اقلام یادشده به مرور تهیه و براس طرح توزیع در بین استان های كشور توزیع شده است. البته تا رسیدن به شرایط مطلوب در این خصوص 28100 میلیارد ریال اعتبار وجود دارد.

انبارهای امدادی هلال احمر از شرایط اضطراری خارج شده است

وی پیش از این نیز گفته بود، اكنون انبارهای امدادی این جمعیت از شرایط اضطراری خارج شده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب برای تقویت آنها و اقلام امدادی به 35 هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.

دبیركل جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال كه آخرین وضعیت انبارهای امداد هلال احمر برای پاسخگویی فوری به حوادث احتمالی چگونه است، اظهار داشته بود: از ابتدای سال جاری تا امروز، موجودهای انبارهای امدادی ارتقا یافته و براساس تقسیم بندی اقلام از سوی معاونت لجستیك و آمادگی سازمان امداد و نجات با رویكرد تمركز زدایی و تقویت توان پاسخگویی در حوادث و سوانح احتمالی، اقدام به برنامه ریزی برای ذخیره سازی اقلام زیستی، غذایی و تجهیزات در سطح استان ها با هدف پاسخگویی به شعب به عنوان خط مقدم عملیاتی جمعیت هلال احمر انجام شده است.

وی اعلام كرده بود: از ابتدای سال جاری تاكنون تعداد 44 هزار و 500 تخته چادر، 10 هزار شعله چراغ والور، 80 هزار تخته پتو، 28 هزار تخته موكت 43 و 1500 ست ظروف خریداری و در كل كشور توزیع شده است.

قوسیان مقدم توضیح داده بود: انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر به عنوان شبكه عمل كرده و در صورت بروز حادثه در هر نقطه كشور امكانات و ظرفیت های استان های همجوار استفاده می شود تا در امدادرسانی اختلالی ایجاد نشود.

وی اضافه كرده بود: همچنین برای تقویت سیستم های انبارداری و سرعت توزیع و ارسال اقلام امدادی قرارداد خرید تعداد 16 دستگاه لیفتراك انجام شده كه در بین استانهای كشور توزیع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می كوشد تا به اهدافی كه در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسكین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها و كوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اكنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تداركات پزشكی، چهار معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، آموزش و پژوهش، پشتیبانی و منابع انسانی، معاونت امور بین الملل، یك شركت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یك مؤسسه علمی كاربردی و یك مركز پزشكی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه كمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می كند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه ای بیش از 90 سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت گانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر حركت كرده است.

برچسب ها
- سیل
- دبیركل جمعیت هلال احمر
- زلزله
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۱ - ۲۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۱