دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

6 علامت جسمانی ابتلا به افسردگی
 
رویا پاك سرشت/سرویس خواندنی های انتخاب: افسردگی فقط در ذهن رخ نمی دهد،   اگرچه اغلب ما تصور می كنیم افسردگی به جسم مرتبط نیست، اما افسردگی می تواند روی جسم افراد نیز تاثیر منفی بگذارد و حتی زندگی روزمره افراد را مختل كند. درواقع افسردگی نوعی اختلال روان/تنی است، به این معنا كه جسم و ذهن را به ...


رویا پاك سرشت/سرویس خواندنی های انتخاب: افسردگی فقط در ذهن رخ نمی دهد، اگرچه اغلب ما تصور می كنیم افسردگی به جسم مرتبط نیست، اما افسردگی می تواند روی جسم افراد نیز تاثیر منفی بگذارد و حتی زندگی روزمره افراد را مختل كند. درواقع افسردگی نوعی اختلال روان/تنی است، به این معنا كه جسم و ذهن را به یك اندازه درگیر كرده و سلامت بدن فرد را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش سرویس خواندنی های انتخاب، تحقیقات نشان می دهد این بیماری می تواند واقعاً به بدن صدمه بزند. بسیاری از افراد بی خبر از منبع مشكل جسمانی خود به پزشك مراجعه می كنند، اما غافلند از این كه مشكلشان ریشه روانی دارد.

انرژی
خستگی یا ثابت ماندن سطح انرژی پایین

خستگی علامت شایع افسردگی است. گاهی اوقات همه ما سطح انرژی كمتری را نسبت به روز های گذشته تجربه می كنیم و دوست داریم به جای كار در رختخواب بمانیم و تلویزیون تماشا كنیم. در حالی كه ما اغلب معتقدیم كه خستگی ناشی از استرس است، افسردگی نیز می تواند باعث خستگی شود. با این وجود، برخلاف خستگی روزمره، خستگی ناشی از افسردگی می تواند باعث مشكلات تمركز، احساس تحریك پذیری و بی علاقگی به امور روزمره شود. افراد افسرده اغلب خواب بی كیفیتی را تجربه می كنند، به این معنی كه حتی پس از یك شب استراحت كامل احساس بی حالی می كنند. با این حال، از آنجا كه بسیاری از بیماری های جسمی، مانند عفونت ها و ویروس ها نیز می توانند باعث خستگی شوند، تشخیص اینكه آیا خستگی به افسردگی مربوط است یا خیر، چالش برانگیز است.

 افسردگی

كاهش آستانه تحمل

آیا تا به حال احساس درد كرده اید و با این وجود نمی توانید هیچ دلیل جسمی برای درد خود پیدا كنید؟ همانطور كه مشخص شده است، افسردگی و درد اغلب با هم پیوند دارند. یك مطالعه در مجله روانشناسی بالینی ایالات متحده در سال 2015 ارتباط بین افراد افسرده و كاهش تحمل درد را نشان داد، در حالی كه مطالعه دیگری در سال 2010 نشان داد كه درد تأثیر بیشتری بر روی افراد افسرده دارد. این دو علامت رابطه علت و معلولی مشخصی ندارند، اما مهم است كه آن ها را با هم ارزیابی كنید، به خصوص اگر دكتر شما دارو را توصیه كند. برخی از تحقیقات از منابع معتبر علمی نشان می دهند كه استفاده از دارو های ضد افسردگی زیر نظر پزشك نه تنها به تسكین افسردگی كمك می كند، بلكه می تواند به عنوان یك ضد درد، با درد مقابله كند.

كمردرد
كمر درد یا درد در عضلات

ممكن است صبح ها احساس خوبی داشته باشید، اما هنگامی كه در محل كار خود هستید یا پشت میز نشسته اید، احساس كنید كمرتان درد می كند. این درد می تواند نشانه استرس باشد، كمردرد می تواند نشانه ای از پریشانی روانشناختی باشد. یك مطالعه تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو در سال 2017 روی 1013 دانشجو، ارتباط مستقیمی بین افسردگی و كمردرد پیدا كرد. مدت هاست كه روانشناسان و روانپزشكان اعتقاد دارند كه مسائل عاطفی می تواند باعث درد و درد های مزمن شود، اما هنوز در مورد موارد خاص مانند ارتباط افسردگی و پاسخ التهابی بدن تحقیق می شود.

سردرد
سردرد

تقریباً همه افراد، سردرد های گاه به گاه را تجربه می كنند. ما اغلب سردرد را در موقعیت های استرس زا تجربه می كنیم. با این حال، ممكن است همیشه سردرد شما ناشی از استرس نباشد، اگر متوجه تغییر سردرد های روزانه شدید، می تواند نشانه افسردگی باشد. برخلاف سردرد های دردناك میگرنی، سردرد های مرتبط با افسردگی لزوما عملكرد فرد را مختل نمی كنند، این نوع سردرد ممكن است مانند یك احساس ضعف خفیف، به خصوص در اطراف ابرو احساس شود. در حالی كه این سردرد ها با دارو های بدون نسخه رفع می شوند، اما به طور مرتب دوباره بروز می كنند. گاهی سردرد های تنشی مزمن می توانند نشانه ای از اختلال افسردگی اساسی باشند.

چشم

مشكلات چشمی یا كاهش بینایی

در حالی كه افسردگی ممكن است باعث دید خاكستری و منفی نسبت به جهان شود، یك مطالعه تحقیقاتی در سال 2010 در آلمان نشان می دهد كه این نگرانی در مورد سلامت روان ممكن است در بینایی فرد تأثیر بگذارد.

معده درد

درد معده یا ناراحتی در شكم

درد معده یكی از قابل تشخیص ترین علائم افسردگی است. با این حال، هنگامی كه شكم شما شروع به گرفتگی و اسپاسم می كند نمی تواند با سرعت و با یقین گفت درد مرتبط با افسردگی است. محققان دانشكده پزشكی هاروارد معتقدند كه ناراحتی معده مانند گرفتگی عضلات، نفخ و حالت تهوع می تواند نشانه ای از ضعف سلامت روانی باشد. پیوند این دو چیست؟ طبق گفته محققان هاروارد، افسردگی می تواند باعث ایجاد التهاب در سیستم گوارشی شود، دردی كه به راحتی با بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده یا سندرم روده تحریك پذیر اشتباه گرفته شود. پزشكان و دانشمندان گاهی اوقات از روده به عنوان "مغز دوم" یاد می كنند، زیرا آن ها ارتباطی بین سلامت روده و بهزیستی روان پیدا كرده اند. معده ما پر از باكتری های خوب است و در صورت عدم تعادل باكتری های خوب، علائم اضطراب و افسردگی ایجاد می شود. پیروی از یك رژیم غذایی متعادل و مصرف پروبیوتیك می تواند سلامت روده فرد را بهبود بخشد، كه ممكن است باعث بهبود خلق و خو نیز شود، اما تحقیقات بیشتری لازم است.
منبع خبر:
انتخاب
   تاریخ: ۰۹:۴۷ - ۲۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۲