دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

انتقاد از بی توجهی به واكسیناسیون كرونا در گرمخانه ها/ زمان واكسینه كردن مددكاران و مددجویان هنوز اعلام نشده است
 
مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشاركت های مردمی شهرداری تهران گفت: با وجود آن كه تاكید كرده ایم تبعات ناشی از عدم واكسیناسیون مددكاران و افراد بی خانمان در مددسراها می تواند در سطح شهر گسترش یابد، اما باز هم به این مساله بی توجهی شده است و حتی به ما اعلام هم نشده كه مددكاران، عوامل ...
انتقاد از بی توجهی به واكسیناسیون كرونا در گرمخانه ها/ زمان واكسینه كردن مددكاران و مددجویان هنوز اعلام نشده است
مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشاركت های مردمی شهرداری تهران گفت: با وجود آن كه تاكید كرده ایم تبعات ناشی از عدم واكسیناسیون مددكاران و افراد بی خانمان در مددسراها می تواند در سطح شهر گسترش یابد، اما باز هم به این مساله بی توجهی شده است و حتی به ما اعلام هم نشده كه مددكاران، عوامل اجرایی و مددجویان ما در گروه چندم دریافت واكسن قرار دارند.

«سید مالك حسینی» مدیر عامل سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشاركت های مردمی شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در راستای صحبت های رئیس جمهور مبنی بر ساماندهی متكدیان در شهر تهران توسط شهرداری اظهار داشت: شهرداری براساس مصوبه شورای عالی اداری سال 78 تكالیفی دارد كه در موضوع ساماندهی متكدیان مشاركت جدی كند.

میزان پذیرش متكدیان در سال جاری به دلیل شرایط كرونا كاهش یافت

او ادامه داد: براساس رویه حاكم اگر فردی به عنوان متكدی حرفه ای تشخیص داده شود، توسط گشت فوریت های اجتماعی جذب و به دو مركز خاورشهر و لویزان منتقل می شوند و قاضی در آنجا دستور می دهد كه آیا مشمول ماده 712 و 713 قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینكه آیا تكدی گری به عنوان یك اقدام خاص مجرمانه از سوی فرد انجام شده است یا خیر؟ و در نتیجه ممكن است به معرفی فرد متكدی به مراجعه قضایی منجر شده و یا رها شود.

حسینی با بیان اینكه كرونا باعث شد تا میزان پذیرش متكدیان به دلیل افراد خاصی كه در خاور شهر و لویزان نگهداری می شوند، كاهش یابد، اضافه كرد: در یك سالی كه از كرونا می گذرد میزان جذب را به حداقل ممكن رسانده ایم و به دلیل شرایط كرونا پذیرش را محدودتر كردیم و موارد را به جز آنهایی كه مشهود بود كه به طور حرفه ای تكدی گری می كنند را جذب و برای بقیه متكدیان به دلیل شرایط كرونایی حساسیت به خرج ندادیم.

دولت دیگر دستگاه ها را در ساماندهی متكدیان مكلف كند

مدیر عامل سازمان رفاه و خدمات اجتماعی اضافه كرد: تكدی گری برای برخی از افراد به دلیل نیاز و ناشی از فقر است و مواردی هم بوده كه این رفتار تبدیل به یك عارضه روانی شده و شخص پس از مدتی به رغم آنكه نیاز مالی نداشته، اما به تكدی گری ادامه داده است.

او با بیان اینكه در حوزه آسیب ها هیچگونه كمكی از سوی دولت دریافت نكرده ایم، افزود: برای مثال در حوزه كودكان كار 30 درصد از كودكان كاری كه اطلاعات آن ها توسط بهزیستی ثبت شده در تهران مشغول به كار هستند، یعنی در تهران مقیاس ها به شكلی است كه باید با یك نگاه ویژه تری به آن توجه كرد كه طبیعتا با توجه به ظرفیت های جمعیت پذیری تهران و شرایط خاص زیست آن در سایر آسیب های اجتماعی هم به چنین درصدهای مشابهی خواهیم رسید، اما تا به امروز هیچ منابع و كمكی از سوی دولت دریافت نكرده ایم و این جدای از هماهنگی هایی است كه باید در سطح بین دستگاهی صورت گیرد.

حسینی با تاكید بر اینكه ساماندهی متكدیان نیازمند منابع مالی در ابعاد گسترده تری است، گفت: برای ساماندهی متكدیان نیاز به منابعی است كه علاوه بر دستگاه های دیگر یا باید منابع مالی را در اختیار شهرداری قرار دهند و یا دولت دستگاه های دیگر را مكلف كند تا همكاری جدی تری با شهرداری داشته باشند.

جذب و شناسایی 3779 نفر به عنوان متكدی در سال 98

او اظهار كرد: با توجه به اینكه این مساله به درآمد خانوار بازمی گردد، طبیعتا ساماندهی از عهده شهرداری تهران به تنهایی خارج است. با اصحاب دانشگاه و صاحب نظران هم باید هم اندیشی كنیم و با مطالعه در یك بازه زمانی كوتاه و یك هم اندیشی اجمالی بین كارشناسان، دانشگاهیان و دستگاه های اجرائی به یك فرایند اجرایی برای ساماندهی رسید.

وی افزود: در سال 98 در مجموع 3779 نفر به عنوان متكدی شناسایی و جذب شدند كه از این تعداد 3185 نفر مرد و 594 نفر زن بودند، البته تنها تعداد معدودی از این افراد به تشخیص مراجع قضایی مشمول مجازات شدند.

به واكسیناسیون كرونا در مددسراها بی توجهی شده است

حسینی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت مددسراها و نتیجه نامه نگاری كه درباره واكسیناسیون كرونا در مددسراها انجام شد، گفت: بارها گفتیم و مكاتبه انجام داده ایم، اما به مساله واكسیناسیون كرونا در مددسراها بی توجهی شده است. ما تاكید كرده ایم تبعات ناشی از عدم واكسیناسیون مددكاران و افراد بی خانمان در مددسراها می تواند در سطح شهر گسترش یابد، اما باز هم به این مساله بی توجهی شده است و حتی به ما اعلام هم نشده كه مددكاران، عوامل اجرایی و مددجویان ما در گروه چندم دریافت واكسن قرار دارند.

او ادامه داد: من باور دارم كه بعد از كادر درمان یكی از پرریسك ترین كارها فعالیت هایی است كه مددكاران ما انجام می دهند و حداقل كاری كه می توانیم برای آن ها انجام دهیم، تسریع در دریافت واكسن است، اما هیچ ترتیب اثری داده نشده است و نه به مكاتبه ما پاسخ دادند و نه حتی اطلاع دادند كه قرار است در چه مرحله ای واكسن را دریافت كنند.

حسینی درباره مقایسه آمار مراجعه به مددسراها در مقایسه با سال گذشته كه در روزهای ابتدایی شیوع كرونا قرار داشتیم، گفت: در سال گذشته در این زمان 2300 نفر به مددسراهای شهرداری مراجعه می كردند كه اكنون نیز میزان مراجعه در همان حد است. نسبت به سال گذشته تقریبا وضعیت مشابهی داریم با این تفاوت كه میزان ماندگاری افراد در مددسراها در طول شبانه روز بیشتر شده است.

او اضافه كرد: در برخی مددسراها در طول روز حضور 50 درصدی را حتی با وجود گرم شدن هوا داریم و در اغلب روزها به طور متوسط در حدود 40 درصد به طور مستمر در مددسراها مستقر شده اند كه نشان می دهد خدمات شبانه روزی و اطمینانی كه برای افراد ایجاد شده و همچنین نگرانی برای كرونا باعث شده است تا افراد بیشتر در مددسراها استقرار داشته باشند.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۰۹:۳۸ - ۲۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۴