دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

افزایش 4 تا 5 برابری لوازم توانبخشی/ سرریز آسیب های اجتماعی بر دوش بهزیستی با گسترش فقر
 
رییس سازمان بهزیستی با بیان اینكه قیمت لوازم توانبخشی و همچنین هزینه های زندگی جامعه هدف این سازمان افزایش پیدا كرده است، گفت: گسترش فقر باعث می شود، بخشی از سرریز مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی بر دوش سازمان بهزیستی قرار بگیرد.
افزایش 4 تا 5 برابری لوازم توانبخشی/ سرریز آسیب های اجتماعی بر دوش بهزیستی با گسترش فقر
رییس سازمان بهزیستی با بیان اینكه قیمت لوازم توانبخشی و همچنین هزینه های زندگی جامعه هدف این سازمان افزایش پیدا كرده است، گفت: گسترش فقر باعث می شود، بخشی از سرریز مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی بر دوش سازمان بهزیستی قرار بگیرد.

«وحید قبادی دانا» رییس سازمان بهزیستی كشور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا درباره مراكز مثبت زندگی گفت: مطابق بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 57 قانون احكام دائمی برنامه های توسعه كشور مراكز خدمات بهزیستی قرار بود، تاسیس شود.به لطف الهی بعد از گذشت 20 سال ان شاءالله این مراكز با عنوان مراكز مثبت زندگی توسط بخش غیردولتی ایجاد می شود.

رییس سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: برای تاسیس این مراكز از یكسال و نیم پیش مقدمات كار انجام شده و نرم افزار خاصی برای این كار تعبیه شده است. این مراكز بر 4 پایه استوار است كه مهمترین آن ها خانواده محور بودن و اجتماع محور بودن فعالیت های این مراكز است.

قبادی دانا با بیان اینكه فعالیت های این مراكز مبتنی بر اقدامات مددكارانه است، تصریح كرد: در همین راستا نیز فراخوانی اعلام شد و در این فراخوان حدود 12 هزار نفر متقاضی از بخش غیردولتی شركت كرده اند این افراد تقاضای خود را به صورت الكترونیكی اعلام كرده اند. از بین آنها با توجه به اینكه نیاز ما ایجاد دو هزار و 400 مركز در دو هزار و 400 نقطه است از بین حدود 11 هزار نفر این افراد انتخاب شده اند. این افراد بعد از طی مراحل مختلف مجوز تاسیس و بهره برداری به آنها داده شده است.

وی با بیان اینكه این فعالیت ها در محله ها صورت می گیرد، تصریح كرد: هر مركز در فاز اول 450 خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی كه مستمری بگیر هستند را تحت پوشش قرار می دهد با این كار پوشش خدمات این مراكز برای بیش از 5 میلیون نفر و بیش از یك میلیون و 80 هزار خانوار خواهد بود.

رییس سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: براساس خدماتی كه در این مراكز ارائه می شود با توجه به مشاركتی كه بخش غیردولتی داشته است كار صورت می گیرد و 22 خدمت سازمان بهزیستی توسط این مراكز ارائه می شود.

قبادی دانا درباره تسهیلاتی كه به مددكاران در مراكز مثبت زندگی داده می شود، تصریح كرد: براساس خدماتی كه در این مراكز ارائه می شود از سوی سازمان بهزیستی خرید خدمت صورت می گیرد و در واقع هر خدمتی كه در این مراكز ارائه می شود، تعرفه خاصی دارد. این خدمات برای مردم و جامعه هدف رایگان است، اما سازمان این خدمات را از مراكز خرید خدمت می كند.

وی ادامه داد: پرداخت ها به صورت الكترونیكی است و ارزش گذاری و اعتبارسنجی نیز به صورت الكترونیكی انجام می شود و مبالغی كه از قبل باید به این مراكز پرداخت می شد نیز ظرف یك الی دو روز گذشته پرداخت شده است. مشكلی در این زمینه در حال حاضر وجود ندارد و اعتبارات لازم تامین شده است.

رییس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره بودجه سال 1400 تصریح كرد: براساس امكانات و شرایط كشور محدودیت ها زیاد است. همچنین تحریم های ظالمانه آمریكا و شرایط كرونایی، وضعیت سخت و دشواری را برای كشور ایجاد كرده است، اما نیازمندی های جامعه هدف سازمان بهزیستی زیاد است. وسایل توانبخشی 5 الی 6 برابر افزایش قیمت داشته است.

قبادی دانا تصریح كرد: با توجه به وضعیتی كه برای اشتغال در ایام كرونا ایجاد شده است، طبیعتا جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز بیشتر متضرر شده است. گسترش فقر باعث می شود بخشی از سرریز مسائل در حوزه آسیب های اجتماعی بر دوش سازمان بهزیستی قرار بگیرد. همچنین با توجه به اینكه قیمت تمام شده هزینه خدمات بالا رفته است هزینه های زندگی افزایش پیدا كرده است و مشكلات تامین مسكن و مسائل دیگر باعث شده است كه بار مضاعفی بر جامعه هدف بهزیستی وارد شود و فاصله مان تا نقطه مطلوب متاسفانه زیاد است.

وی تصریح كرد: برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت 38 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، اما طبیعتا این مبلغ در قانون در بودجه سنواتی مصوب نشده است و انتظار ما این است كه با همكاری دستگاه های مختلف بتوانیم فعالیت هایی را انجام دهیم كه در جهت اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اقداماتی صورت بگیرد.
منبع خبر:
ایلنا
   تاریخ: ۱۰:۱۸ - ۱۹/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۰