دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

پروتز مفصل حیوانات در یزد ساخته شد
 
یزد- برای اولین بار در كشور پروتز مفصل حیوانات در یزد تولید شد.
پروتز مفصل حیوانات در یزد ساخته شد یزد- برای اولین بار در كشور پروتز مفصل حیوانات در یزد تولید شد.

به گزارش خبرنگار مهر، امروزه سگ ها در اعمال مختلفی همچون امداد و نجات مصدومان، جستجو زیر آوار، جستجوی كوهستان و… در خدمت ارگان هایی همچون پلیس، هلال احمر، آتش نشانی و… هستند كه در این ارگان ها از سگ های نژادهای بزرگ جثه مثل ژرمن شفرد استفاده شده است.

یكی از مهمترین مشكلاتی كه سگ های بزرگ جثه با آن دست و پنجه نرم می كنند، مشكل در مفصل لگن است كه به دلیل درد و آسیب بسیار زیاد حیوان در این مفصل كاربردی، توسط دامپزشك مورد اتونازی یا مرگ آسان قرار می گیرند.

با توجه به هزینه هایی كه این حیوان برای آموزش و نگهداری برای ارگان های مربوطه دارند، در صورت ایجاد این آسیب و از دست رفتن حیوان هزینه های انجام شده عملاً به ضرر سازمان مربوطه تمام می شود.

جراحی تعویض مفصل لگن حیوانات در تعداد كمی از مراكز جراحی بسیار پیشرفته دامپزشكی دنیا با استفاده از پروتزهای مخصوص و ابزار پیشرفته در حال حاضر در حال انجام است تا این هزینه را برای ارگان هایی كه از سگ ها برای خدمات خود استفاده می كنند كاهش دهد. در این جراحی با كارگذاری پروتزهای پیشرفته به جای مفصل آسیب دیده و دردناك، علاوه بر از بین رفتن درد، حیوان توانایی انجام فعالیت های سابق را به دست می آورد. شركت های Biomedtrix و Kyon دو شركت آمریكایی و سوئیسی هستند كه در دنیا پروتزهای تعویض مفصل حیوانات را تولید كرده و برای استفاده در جراحی تعویض مفصل لگن در اختیار دامپزشكان در سراسر دنیا قرار می دهند.

امید چاشنی گیر (جراح دامپزشك) به خبرنگار مهر گفت: بعد از چندین سال تحقیق شبانه روزی با كمك همكارم مهرداد بادكوبه هزاوه موفق به ساخت این پروتزها در كشور عزیزمان شدیم و امیدواریم بتوانیم با افزایش طول عمر این حیوانات بتوانیم بار هزینه ای سازمان های فوق را كاهش دهیم.

وی افزود: این پروتز نه به صورت آزمایشگاهی كه در عمل نیز برای اولین بار در ایران توسط من جراحی آن با موفقیت انجام شده است و حیوان تحت جراحی در سلامت كامل به سر می برد.

چاشنی گیر ادامه داد: پروتزهای ساخته شده از فناوری های Internal Bolt و Adjustable Head بهره می برند كه جراحی را نسبت به پروتزهای موجود در بازار خارجی راحت تر، كم تهاجمی تر، دقیق تر و به شدت ارزان تر می كنند كه در صورت تولید انبوه آن امكان می توان مانع از خروج ارز از كشور شود.

وی گفت: طراحی و روند كارگذاری این پروتزها به گونه ای است كه در جراحی نسبت به مشابه خارجی آسیب كمتری به بافت های اطراف وارد می شود. به علت عدم نیاز به بسیاری از ابزار جراحی و سایزهای مختلف پروتز، این جراحی بسیار ساده تر و ارزان تر انجام می شود.

وی ادامه داد: برتری دیگر این پروتزها قابلیت تنظیم دقیق طول گردن پروتز است كه باعث می شود این پروتز مصنوعی به ساختار طبیعی مفصل بیشتر شباهت داشته باشد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۳۴ - ۲۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۲۱۵