دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

نسخه الكترونیك به نفع نظام سلامت و بیمه شدگان است
 
مدیركل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی: طرح نسخه الكترونیك صرفا برای سهولت بیمه شدگان در نظر گرفته شده و تمام تلاش ما این است كه با اجرای آن، بار مالی بیمه شدگان به حداقل كاهش پیدا كند.
نسخه الكترونیك به نفع نظام سلامت و بیمه شدگان استبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از اداره كل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، دكتر شهرام غفاری با حضور در برنامه سلام صبح بخیر شبكه 3 سیما گفت: اجرای نسخه الكترونیك به نفع نظام سلامت متشكل از پزشك، بیمار، داروخانه، آزمایشگاه و بیمارستان است و همه از آن در زمان نفع می برند، اما در كوتاه مدت با چالش هایی نیز مواجهند.
وی درباره صادر نشدن دفترچه های درمانی بیمه شدگان از اول اسفند 99 گفت: دفاتر درمانی بیمه شدگان همانند گذشته مورد استفاده قرار می گیرند و صادر نشدن آن در فرایند درمان هیچ تغییری ایجاد نمی كند.
آقای غفاری افزود: بیمه شدگان تامین اجتماعی اگر به پزشك مراجعه كردند و پزشك نسخه نویسی الكترونیك داشته باشد، می توانند فارغ از اینكه دفترچه به همراه دارند یا نه، نسخه الكترونیكی از پزشك دریافت كنند. اگر بیماری به پزشك مراجعه كرد و پزشك شرایط نسخه نویسی الكترونیك یا تمایل به آن را نداشت، می تواند نسخه را در دفترچه بیمار بنویسد.
وی ادامه داد: در صورتی كه بیمه شده، دفترچه درمانی به همراه نداشت، پزشك می تواند نسخه را در سرنسخه مخصوص مطب خودش بنویسد و با درج كد ملی بر روی نسخه، بیمار می تواند به داروخانه مراجعه و خدمات دریافت كند.
آقای غفاری با بیان اینكه در هفته اول اجرای این طرح، مخالفت هایی وجود داشت كه مشكلاتی را برای بیمه شدگان به وجود آورده بود، گفت: وزارت بهداشت، دبیرخانه شورای عالی بیمه، سازمان نظام پزشكی و تمامی ذینفعان در هفته دوم اجرای این طرح، حمایت كامل خود را اعلام كردند.
وی با اشاره به اینكه در شروع این طرح در هر استان، دو تا سه مورد شكایاتی داشتیم كه در مراكز طرف قرارداد مورد پذیرش قرار نگرفته بودند، گفت: در این طرح، با 10 هزار داروخانه، 23 هزار پزشك و بیش از 4 هزار درمانگاه طرف قرارداد هستیم به طوریكه اگر یكی از آن ها اجرا نكنند، بیمه شده دچار مشكل می شود.
مدیركل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینكه روزانه حدود 180 هزار نسخه الكترونیك صادر می شود، گفت: در حال حاضر در مراكز خصوصی و طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی حدود 74 درصد نسخه ها در بستر الكترونیك تبادل می شوند و تنها 26 درصد نسخه ها در ساختار سنتی پیچیده می شوند.
آقای غفاری تاكید كرد: نسخه نویسی الكترونیك طرحی ملی است و ذینفعان بسیار زیادی دارد.
وی توسعه و ارتقاء خدمات درمانی را از نتایج استقرار سامانه نسخه الكترونیك برشمرد و گفت: در تمامی شهر هایی كه فاقد بیمارستان تامین اجتماعی هستند، درمان بیمه شدگان در مراكز درمانی دولتی رایگان خواهد بود و در تمامی شهر ها ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان بالای 65 سال در بیمارستان های دانشگاهی رایگان است. همچنین هزینه وسایل و پروتز های مورد استفاده در بیمارستان های دانشگاهی به طور كامل پرداخت می شود.
وی به مزایای طرح نسخه نویسی الكترونیك اشاره كرد و افزود: این طرح مزیت های فراوانی برای نظام سلامت و بیمه ها دارد. اجرای آن از تكرار تجویز دارو جلوگیری می كند و موجب استفاده بهینه از منابع و ارتقای خدمات می شود.
   تاریخ: ۱۱:۲۹ - ۲۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸۲