دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

آشنایی با رایحه هایی كه به كمك سلامت شما می آیند
 
استشمام بو های متفاوت هم بر سلامت جسم و هم روان ما تاثیر می گذارد .
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بویایی یكی از حواس برانگیزاننده است. گل و بوی آن می تواند شما را به باغچه دوران كودكی تان برگرداند یا بوی كلوچه های خانگی تازه، خاطرات آشپزخانه مادربزرگ را در ذهن شما تداعی كند. دانشمندان دریافته اند واكنش های بویایی با بخشی از مغز كه با احساسات سرو كار دارد مرتبط است. اما حس بویایی فقط قدرت یادآوری ذهن را تقویت نمی كند بلكه مزایای زیاد دیگری هم برای ذهن و بدن دارد. با برخی از مزایای حس بویایی برای سلامت جسم، سلامت روان و تقویت روحیه آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

با گل هایی كه بوییدنشان خاصیت درمانی دارد آشنا شوید 1-رایحه سیب و تسكین سردرد های میگرنی
به نظر می رسد در رایحه های تازه و طبیعی چیزی وجود دارد كه می تواند حال ما را خوب كند. مطالعات اخیر درباره بوی سیب سبز نشان داده است رایحه سیب سبز و ترد علایم میگرن را تسكین می دهد. مطالعات گذشته همچنین تاثیر مثبت این رایحه را در كاهش استرس و اضطراب تایید كرده اند.

2- تقویت روحیه با رایحه وانیل
رایحه وانیل تأثیر قدرتمندی بر میزان شادی افراد دارد. تحقیقات نشان داده است بوییدن رایحه وانیل می تواند میزان شادی و آرامش را در افراد افزایش دهد و روحیه آن ها را تقویت كند. شما می توانید با روشن كردن شمع های حاوی رایحه وانیل از این خاصیت آن برای داشتن اوقاتی آرام در خانه استفاده كنید.

3- افزایش نشاط با رایحه چمن تازه
دانشمندان علوم مغز و اعصاب پی برده اند كه ماده شیمیایی آزاد شده از چمن های تازه بریده شده باعث احساس شادی و آرامش در افراد می شود. مطالعات دیگر، این رایحه را با جلوگیری از زوال ذهنی در سالمندی مرتبط دانسته اند. اگر امكان استفاده از بوی چمن طبیعی را ندارید می توانید این مزایا را از عطر ها و خوشبو كننده های هوا كه حاوی این رایحه هستند دریافت كنید.

4- رایحه مركبات و افزایش انرژی
رایحه خانواده مركبات در تقویت انرژی و افزایش سطح هوشیاری موثر شناخته شده است. رایحه مركبات روح را طراوت می بخشد، هیجانات و احساسات را تحریك می كند و افكار منفی را تسكین می دهد. این رایحه همچنین باعث می شود در شرایطی كه احساس خستگی می كنید، انرژی و نشاط بیشتری پیدا كنید! مطالعات حتی نشان می دهد این رایحه می تواند در بهبود عملكرد های شناختی مبتلایان به آلزایمر هم مؤثر باشد.

5- تقویت ذهن با رایحه دارچین
رایحه مطبوع دارچین درعین حال كه محیط گرم و دلپذیری را ایجاد می كند، می تواند قدرت مغز شما را هم تقویت كند. محققان دانشگاه Wheeling Jesuit ارتباط بوی دارچین را با بهبود عملكرد های شناختی مانند واكنش های حركتی- بینایی، حافظه فعال، دامنه توجه و حافظه كاری مرتبط تشخیص داده اند.

6- افزایش تمركز با رایحه نعناع
نعناع علاوه بر این كه دهان شما را خوشبو می كند، می تواند برای ذهن تان هم مفید باشد. مطالعات نشان داده است استشمام رایحه نعناع با تقویت قدرت شناختی، افزایش انگیزه و بهبود عملكرد عمومی مرتبط است. ارتباط رایحه نعناع با تقویت قدرت ذهن و تمركز تایید شده است و حتی می تواند به دانش آموزان هنگام تست زدن كمك كند.

7-كاهش كالری مصرفی با رایحه روغن زیتون
نه تنها مصرف خوراكی روغن زیتون برای سلامت مفید است بلكه صِرف بوییدن آن هم می تواند مزایایی برای سلامت داشته باشد. تحقیقات انجام شده در مركز تحقیقات شیمی مواد غذایی آلمان نشان داد بوییدن رایحه روغن زیتون موجود در غذا می تواند باعث كاهش هوس غذایی شما شود و میزان كالری مصرفی تان را كاهش دهد. بوی روغن زیتون همچنین واكنش قند خون را در مصرف كنندگان بهبود می بخشد.

8- عطر یاسمن و بهبود افسردگی
رایحه گل یاسمن مزایایی برای خلق و خوی افراد دارد. مطالعه ای كه در سال 2010 انجام شد نشان داد بوی گل یاسمن نه تنها احساس هوشیاری را افزایش می دهد بلكه می تواند در بهبود افسردگی هم موثر باشد. به گفته محققان اثر تحریك كنندگی روغن یاسمن به بهبود افسردگی كمك می كند و باعث تقویت روحیه می شود.

منبع: خراسان
   تاریخ: ۰۶:۰۶ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵