دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

ممنوعیت ترددها به نفع مردم است یا دولت؟/سفر نوروزی تنها از طریق تور به بی عدالتی اجتماعی دامن میزند
 
سلامت نیوز-زهرا خوشحالی: نوروز در پیش است و بسیاری از ایرانیان میخواهند طبق معمول بار سفر ببندند اما امسال هم مانند سال گذشته تردد با محدودیت هایی مواجه است.حتی تردد در شهرها هم برای دید و بازدید با ممنوعیت ویژه ای روبروست . بعد از ساعت 9 نمیتوانید از خانه خارج شوید وگرنه باید جریمه پرداخت ...
ممنوعیت ترددها به نفع مردم است یا دولت؟/سفر نوروزی تنها از طریق تور به بی عدالتی اجتماعی دامن میزند
سلامت نیوز-زهرا خوشحالی: نوروز در پیش است و بسیاری از ایرانیان میخواهند طبق معمول بار سفر ببندند اما امسال هم مانند سال گذشته تردد با محدودیت هایی مواجه است.حتی تردد در شهرها هم برای دید و بازدید با ممنوعیت ویژه ای روبروست . بعد از ساعت 9 نمیتوانید از خانه خارج شوید وگرنه باید جریمه پرداخت كنید.

تردد در بیشتر شهرها از ساعت 9 تا 3 همچنان برقرار است و تردد بین شهری هم كه هنوز تكلیفش معلوم نیست و مسئولین هم مدام اعلام نارضایتی از كاهش رعات پروتكلهای بهداشتی میكنند اما راه چاره ای ارائه نمیدهند هرچند همه ما میدانیم غلبه بر این بیماری راهی جز واكسینه شدن بیش از 70 درصد مردم ندارد.

تا بحال نزدیك 720 هزار دوز واكسن از سه منبع اسپونتیك، سینوفارم و كووكسین وارد كشور شده كه برای واكسیناسیون 360 هزار نفر كافی است اما هنوز معلوم نیست چه تعداد در ایران واكسن زده اند ادعای انجام واكسیناسیون یك میلیون سیصد هزار نفر تا اخر اسفند هم بنظر ادعای پوچی می آید .

قرار بود ما سریعترین كشور در انجام واكسیناسیون باشیم اما تا بحال كمتر از 1 درصد از كشور واكسینه كردند كه همتراز با كشورهای محروم افریقایی است. كل واكسن های كه تابحال وارد كشور شده كمتر از ان چیزی است برخی كشورها در طی یك روز به مردم خود تزریق می كنند.

این نمونه كاملی از ناكارامدی سیستم مدیریتی بخصوص در نظام سلامت كشور است. این نوع مدیریت و نگاه سیاسی به موضوع كرونا چیزی جز مرگ و بیماری برای مردم ارمغان نیاورده است و انگار حالا حالاها هم قرار نیست سفره این بیماری جمع شود.

در حالیكه سالن های همایش و تالارها این روزها كه مصادف با عید مبعث پیامبر اسلام روزهای شلوغی را تجربه كرده اند شاهد برگزاری انواع مراسم بوده ،مترو و اتوبوس در وضعیت نگران كننده ای در حال جابه جایی مردم است و آرایشگاهها به فعالیت خود ادامه میدهند، باشگاههای ورزشی بازگشایی شده اند ، اما اگر بعد از ساعت 9 شب از منزل خارج شوید باید جریمه پرداخت كنید.

این سیاست یك بام و دوهوای دولت برای مردم این سوال را ایجاد كرده كه اگر مسئله كرونا جدیست پس چرا این مراكز كه پرخطر فعال و در حال فعالیت هستند چرا برای واكسیناسیون تعجیل نمیكنید و اگر جدی نیست چرا محدودیت ها آنجا كه به ضرر مردم است و باید جریمه تردد هم متحمل شوند ادامه دارد و آنجا كه برای دولت درآمدی دارد ،برقرار است.

چرا آمار شفافی از هزینه كرد این جریمه ها كه قرار بود در نظام سلامت باشد منتشر نمیشود؟چقدر به حساب وزارت بهداشت برای این مدت واریز شده و وزارت بهداشت در كجای نظام سلامت هزینه كرده است؟

هرچند این روزها برخلاف آماری كه منتشر میشود و مردم بر اساس همین آمار شرایط را تفسیر میكنند شرایط آنقدرها هم كه میگویند بد نیست. كرونای انگلیسی كه به گفته مسئولین تمام استانها را درگیر كرده و دارد قربانی میگیرد درصد انتقالش بالاتر است و حتی میتواند مرگ بار تر ظاهر شود دیروز 53 نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان سپرده اند كه در مقایسه با روزهای گذشته میشود گفت یكی از كمترین آمار ها بوده است.

مردم باید اعداد كه بصورت رسمی اعلام میشود را باور كنند یا هشدارهای مسؤولین دولتی و دانشگاهی مبنی بر شروع موج چهارم كرونا ؟

ظاهرا طبق آمار های اعلامی به مردم وضع كرونا حتی رو بهبودی هم میرود پس اخباری كه كه راجع به خوزستان منتشر میشود چیست؟ با این احوال و توصیفاتی كه مسئولین میگویند 53 نفر باید تنها آمار خوزستان باشد و نه كل كشور !(كه خدا نكند بدین صورت باشد)

از طرف دیگر وزیر كشور خبر از برقراری سفرهای نوروزی میدهد ، مسئله ای كه وزیر بهداشت بارها علنا با آن مخالفت كرده .انگار نگرانی بیشتر به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی صنعت گردشگری است تا جان مردم.اصلا چقدر نگران سلامت مردم هستید؟

اگر قرار نیست نظر علمی وزارت بهداشت برای ستاد كرونا اهمیت داشته باشد و بر مبنای آن عمل شود اصلا چرا وزارت بهداشت را عضو این ستاد كرده اند؟چرا فرد دیگری غیر از رئیس میتواند اظهار نظر كند در حالیكه قرار بود اقدامات ستاد تنها از طریق سخنگو به مردم ابلاغ شود؟اصلا چرا ستاد تشكیل دادند؟

هرچند با این تفاسیر كه سفرهای نوروزی میتواند در قالب تور برگزار شود هم آسیب های اجتماعی خود را خواهد داشت چرا این با این مدل تنها افرادیكه توان مالی خرید تور و بلیط هواپیما دارند میتوانند سفر بروند و كسی كه نمیتواند اینگونه هزینه كند باید تمام تعطیلات را كنج خانه بنشیند و لابد برنامه های رنگارنگ نوروزی كه صدا و سیما تدارك دیده را تماشا كند.

این بیماری به همین صورت هم پرده از چهره كریه بی عدالتی اجتماعی برداشته كه آسیبش كمتر از ابتلا به آن نیست.

كدام كشور دنیا برای جبران زیان های اقتصادی و جلوگیری از ضربه بیشتر به اقتصاد حاضراست نظام سلامتش را فدا كند؟تدبیر مسئولین كجا رفته كه در آخرین روزهای سال همچنان برنامه مشخص نیست ؟!
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۰۶ - ۲۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۹