دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

الگوی انتقال HIV در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست
 
مدیركل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اولین موج HIV در ایران مربوط به معتادان تزریقی بود اما با برنامه های بسیار جدی كاهش آسیب الگوی انتقال HIV در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست.
الگوی انتقال HIV در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست مدیركل درمان ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: اولین موج HIV در ایران مربوط به معتادان تزریقی بود اما با برنامه های بسیار جدی كاهش آسیب الگوی انتقال HIV در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا تویسركان منش مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران یكی از گسترده ترین شبكه های درمان و كاهش آسیب را در دنیا دارد، اظهار كرد: در سال 99 بیش از 7428 مركز سرپایی درمان اعتیاد در كشور داشتیم و بیش از 964 هزار و 922 نفر را تحت پوشش دادند.

وی افزود: نكته قابل توجه آن مشاركت جدی بخش خصوصی در این شبكه گسترده ارائه خدمات است.

تویسركان منش با بیان اینكه ما دو شیوه درمانی در ایران داریم، اطهار كرد: یك شیوه درمان داوطلبانه است كه افراد به مراكز درمان كاهش آسیب مراجعه می كنند. ما طبق قانون 8 نوع مركز داریم و داوطلبانه نیز می تواند این درمان ها را دریافت كنند، به طوری كه در سال 99 بیش از 7428 مركز سرپایی درمان اعتیاد در كشور داشتیم و بیش از 964 هزار و 922 نفر را تحت پوشش دادند و این فقط مراكز سرپایی ماست.

مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مراكز اقامتی داریم كه تحت عنوان كمپ ها می شناسیم كه چه درمان های میان مدت و چه درمان های بلند مدت در اختیارشان قرار می دهند. ما هزار و 97 مركز اقامتی میان مدت یا كمپ داریم كه بیش از 190 هزار نفر را در 11 ماهه اول امسال تحت پوشش قرار دادند و همچنین 27 مركز اجتماع درمان مدار یا تی سی داریم كه مدت اقامت فرد داخل شأن بیشتر است و اكنون بیش از 2900 نفر را تحت پوشش دارند.

وی در ادامه گفت: یكسری هم مراكز كاهش آسیب هم داریم؛ مراكز كاهش آسیب یعنی افرادی كه به هر دلیل روحی یا جسمی. توانایی یا تمایل به ترك را ندارند و خودشان هم برای ترك مراجعه نمی كنند اما ما می خواهیم این افراد الگوی مصرف خطرناك را كنار بگذارند و به نوعی بتوانیم گسترش بیماری های عفونی را كنترل كنیم. كه معروفترینشان مراكز گذری است كه در این مراكز خدمات زیادی به افراد معتاد ارائه می شود كه عمدتاً در پاتوق ها شكل می گیرد. افراد می توانند از خدمات سرنگ و سوزن استریل استفاده می كنند.

تویسركان منش یادآور شد: اولین موج اچ آی وی ایدز كه در ایران اتفاق افتاد مربوط به معتادان تزریقی بود كه استفاده از سوزن مشترك باعث شد كه اولین موج و اوج گیری ایدز در ایران اتفاق افتد. با برنامه های بسیار جدی كاهش آسیبی كه اتفاق افتاد به گواهی سازمان بهداشت جهانی یكی از موفق ترین برنامه های كاهش ایدز و بیماری های عفونی را ما در دنیا داشتیم به طوری كه اكنون الگوی انتقال اچ آی وی در ایران دیگر اعتیاد تزریقی نیست.

وی گفت: اكنون بیش از 191 مركز گذری در كشور داریم، بیش از 35 هزار نفر را تحت پوشش دارند.

مدیركل درمان درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان اینكه بیش از 314 تیم سیار داریم، افزود: تیم های سیار خدمات را به صورت سیار ارائه می دهند و خدمات تغذیه ای و سرنگ و سوزن و درمان ها و خدمات حمایتی و مددكاری را ارائه می دهند.

وی افزود: 69 سرپناه یا شلتر ویژه معتادان داریم كه اینها به علاوه خدمات، اقامت برای معتادان بیخانمان را ارائه می دهند و بیش از 10 هزار و 650 نفر امسال از این خدمات استفاده كردند.

وی در ادامه با بیان اینكه 46 مركز سیار داریم كه این مراكز به صورت موبایل ون ها هستند، گفت: حدود 32 هزار نفر از این مراكز خدمات گرفتند.

تویسركان منش همچنین از راه اندازی 26 كانكس با كمك سازمان بهزیستی و سازمان UNODC و بهداشت جهانی خبر داد و گفت: به بیش از 4500 نفر خدمات دادند.

همچنین 36 مركز تحت عنوان مركز گذری سرپناه راه اندازی شده كه در 11 ماهه امسال به 20 هزار نفر خدمت دادند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۵۰ - ۲۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۱