دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

مراقب آسیب های اسكلتی و عضلانی در خانه تكانی باشید
 
نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به انجام سنت قدیمی خانه تكانی در روزهای پایانی سال و در آستانه فرا رسیدن نوروز، از هموطنان خواست مراقب سلامت خود باشند.
مراقب آسیب های اسكلتی و عضلانی در خانه تكانی باشید نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، با اشاره به انجام سنت قدیمی خانه تكانی در روزهای پایانی سال و در آستانه فرا رسیدن نوروز، از هموطنان خواست مراقب سلامت خود باشند.

پرهام پارسانژاد، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: تعطیلات نوروز در پیش است و همچنان قرنطینه خانگی و پرهیز از سفر و بیرون رفتن غیر ضروری، مسئولانه ترین كاری است كه هر شهروند اخلاق مدار برای حفظ جان هم وطنانش از خطر بیماری كرونا می تواند انجام دهد.

وی افزود: در این خانه نشینی طولانی باز هم توصیه بر این است كه هم با كارهای خانه تحرك حفظ شود و هم با رعایت اصول فیزیوتراپی و دوری از عادات غلط حركتی، از بروز آسیب های اسكلتی و عضلانی پیشگیری شود.

پارسانژاد ادامه داد: در آستانه فرا رسیدن سال نو و پرداختن به فعالیت های نظافتی و به اصطلاح خانه تكانی یكی از انتخاب های هموطنان است. از آنجا كه اكثراً چنین كارهایی در وضعیت هایی انجام می شود كه مفاصل، عضلات و اندام ها را تحت فشار قرار می دهد، توصیه های فیزیوتراپی برای انجام صحیح خانه تكانی و آگاهی از تأثیر انجام اشتباه آن بر روی سیستم اسكلتی عضلانی می تواند حائز اهمیت باشد.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تاكید كرد: اینكه افراد در ماه های گذشته هیچ گونه فعالیت بدنی نداشته اند و بدن آنها برای انجام كارهایی مثل خانه تكانی آماده نباشد و بخواهند برای نجات از بی تحركی در منزل به عنوان ورزش و كسب آمادگی جسمانی، سراغ خانه تكانی بروند، نكته قابل تأمل است كه باید به آن دقت داشته باشیم.

وی افزود: علاوه بر این موضوع مدت زمان انجام كارهای نظافت و قرار گرفتن طولانی بدن در وضعیت های نامناسب است كه می تواند سلامت فرد را به شدت تهدید كند. بنابراین به عنوان یك قانون كلی اگر تا به حال كارهای نظافت منزل را انجام نداده اید از كارهای سبك شروع كنید و زمان انجام این كارها در ابتدا سعی كنید تا جایی كه می توانید به جای خم شدن به جلو از خم كردن زانوها برای انجام این فعالیت ها استفاده كنید.

پارسانژاد گفت: تمیز كردن پنچره ها یكی از موارد خانه تكانی ست كه به علت خم و راست شدن و چرخش بیش از حد ستون فقرات و اندام های فوقانی حین انجام آن به ویژه با تكرار زیاد، ستون فقرات كمری و گردنی، شانه ها و آرنج ها در معرض آسیب هستند.

وی افزود: توصیه فیزیوتراپیست ها این است كه هنگام تمیز كردن پنجره ها هرگز مدام از یك دست استفاده نكنید و مرتباً هنگام كار دست خود را تغییر دهید.

این فیزیوتراپیست گفت: هنگام كار در وضعیت خمیده به جلو قرار نگیرید و سعی كنید همواره هنگام پاك كردن پنجره در مقابل آن قرار بگیرید. از ابزار تلسكوپی تمیز كردن پنچره ها با دسته بلند استفاده كنید و تا حد ممكن برای نظافت پنجره ها از نردبان بالا نروید.

پارسانژاد افزود: استراحت های زودهنگام حین انجام طولانی مدت خانه تكانی فراموش نشود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۷:۴۷ - ۲۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۸