دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

توصیه هایی برای افزایش سطح انرژی در مبتلایان به ام اس
 
احساس خستگی یكی از مشكلات اساسی در بیشتر بیماران مبتلا به ام اس است كه می توان این علامت آزاردهنده را با اعمال تغییراتی در سبك زندگی و در صورت لزوم مصرف دارو كنترل كرد.
توصیه هایی برای افزایش سطح انرژی در مبتلایان به ام اس به گزارش ایسنا، علائم متعددی وجود دارد كه می تواند در بروز احساس خستگی ناشی از ابتلا به بیماری ام اس نقش داشته باشد كه برخی از آنها عبارتند از:

- علائم شبانه از قبیل مثانه بیش فعال، احساس درد مداوم یا اسپاسم عضله كه می تواند بیمار را از خواب مطلوب محروم كند.

- افسردگی كه می تواند انرژی بیمار را تخلیه كرده و باعث مشكلات خواب شود.

- محدودیت های حركتی كه می تواند شما را مجبور به صرف انرژی بیشتر برای انجام كارهای روزمره مانند راه رفتن، استحمام و آشپزی كند.

- عدم ورزش كردن كه می تواند مانع از تناسب اندام و حفظ وزن سالم در بیمار شود.

همچنین نوع خاصی از خستگی ناشی از بیماری ام اس موسوم به Lassitude است كه معمولا روزانه اتفاق می افتد و در طی روز و در اثر گرما تشدید می شود.

زندگی كردن همراه با احساس خستگی مداوم كار آسانی نیست. احساس خستگی مكرر باعث می شود انجام كارهای معمولی كه در خانه و محل كار برنامه ریزی كرده اید، سخت شود.

نكاتی برای بهبود سطح انرژی بدن در مبتلایان به ام اس

به بیماران مبتلا به ام اس توصیه می شود كه برای یافتن عوامل موثر در بروز احساس خستگی با پزشك خود مشورت كرده و برای به حداكثر رساندن سطح انرژی خود برنامه ای تهیه نمایند.

شبكه خبری سی ان ان به معرفی برخی از این راهكارها اشاره كرده است:

- با پزشك خود در مورد درمان علائمی مانند مثانه بیش فعال، اسپاسم عضلات و افسردگی كه می تواند خواب شما را مختل كند، صحبت كنید. اگر از كمبود خواب خسته شده اید از پزشك خود در مورد تاثیر مصرف داروی خواب مشورت بگیرید.

- به كاردرمانی یا فیزیوتراپی مراجعه كنید. در صورت نیاز روش های صرفه جویی در انرژی برای رفت و آمد و انجام كارهای روزمره همچون استفاده از عصا یا واكر را بیاموزید.

- با تایید پزشك به طور مرتب ورزش كنید. وقتی خسته هستید ورزش كردن ممكن است آخرین كاری باشد كه بخواهید انجام دهید. اما در واقع می تواند به بیمار در حفظ فرم بدن كمك كند و سطح انرژی او را افزایش دهد.

- در مورد توانایی انجام كارها واقع بین باشید. فهرست كارهای روزانه را اولویت بندی كرده و شروع به انجام كارهای مهمتر كنید. در صورت لزوم در بین انجام كارها استراحت كنید. در چشم پوشی از انجام كارهایی با اولویت كمتر، تردید نكنید یا دست كم از دیگران كمك بگیرید.

- از بالا رفتن بیش از حد دمای بدن خودداری كنید زیرا می تواند انرژی بدن را هدر دهد. در روزهای گرم میزان مایعات بیشتری بنوشید و از دستگاه تهویه هوا یا خنك كننده استفاده كنید. انجام فعالیت در فضای باز را به صبح زود یا عصر كه هوا خنك تر است موكول كنید.

- متدهای ریلكسیشن (آرامش بخشی) مانند تمرینات تنفسی، یوگا، تای چی یا مراقبه را بیاموزید.

- از پزشك خود در مورد داروهای مقابله كننده با احساس خستگی مشورت بگیرید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۰:۲۴ - ۲۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۹۳