دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

اعلام آمادگی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای ایجاد " رصدخانه بررسی تاثیرات اجتماعی ناشی از كرونا "
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

اعلام آمادگی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای ایجاد " رصدخانه بررسی تاثیرات اجتماعی ناشی از كرونا "

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در نشست با دكتر حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مبارزه با كرونا وزارت بهداشت، آمادگی این دانشگاه برای ایجاد « رصدخانه بررسی تاثیرات اجتماعی ناشی از كرونا » را اعلام كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكترجمشیدی كه توسط دو تن از معاونان خود (دكتر ابرازه و دكتر رضایی) همراهی می شد، با حضور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با روسا و مدیران گروه های آموزشی و مراكز تحقیقاتی حوزه سلامت اجتماعی این دانشگاه در خصوص تاثیرات اجتماعی ناشی از كرونا، تبادل نظر كرد.

وی با ابراز خشنودی از تغییر نام دانشگاه و تاكید بر اهمیت حوزه سلامت اجتماعی در نام جدید، گفت: بسیار خوشحالم كه این دانشگاه بلحاظ گسترش گروه ها و مراكز تحقیقاتی حوزه سلامت اجتماعی، در تربیت نیروی متخصص و ارائه خدمات تاثیرگذار این حوزه به جامعه فعالیت می كند.

دكتر جمشیدی با تاكید بر اهمیت مسایل اجتماعی در سلامت جامعه، به توجه جامعه جهانی از سالهای گذشته، نسبت به مسایل اجتماعی و طرح آن در كنفرانس های بین المللی سازمان جهانی بهداشت اشاره كرد.

دبیرستاد ملی مبارزه با كرونا وزارت بهداشت، مسایل مختلف اجتماعی پیرامون شیوع بیماری كرونا و تاثیر آنها بر افزایش یا كاهش میزان شیوع این بیماری در كشور را بیان كرد و افزود: این درحالی است كه با توجه به جامعه كاملا متفاوت ایران با دیگر كشورهای دنیا، اقدامات و برنامه های جهانی در این خصوص بدون توجه به فرهنگ ایرانی - اسلامی، قابل اجرا نیست.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش كه پس از ارائه نقطه نظرهای مدیران گروه ها و روسای مراكز تحقیقاتی حوزه سلامت اجتماعی دانشگاه بیان داشت، از متخصصان این حوزه خواست تا با نگاه و نگرش ویژه ای كه در این خصوص دارند، مطالب را دسته بندی كرده و به یك راهبرد برسند.

وی با اشاره به نقطه نظر یكی از اساتید شركت كننده كه وجود ابزاری برای اندازه گیری تاثیرات اجتماعی ناشی از كرونا را لازم دانست، گفت: متخصصان این دانشگاه می توانند با جمع آوری اطلاعات از مراكز و سازمان های معتبر كشوری مانند مركز آمار ایران و دانش و تخصص خود، ابزار مورد نیاز را تهیه كنند.

دكتر جمشیدی همچنین توصیه كرد كه متخصصان حوزه سلامت اجتماعی دانشگاه، سلسله نشست هایی را با معاونان وزارت بهداشت، مسئولان رسانه های كشور و یا مسئولان وزارت ارشاد اسلامی داشته باشند تا با انتقال دیدگاه های تخصصی بتوانند در اطلاع رسانی، آموزش و جهت دهی جامعه به سمت اهداف نظام سلامت، نقش داشته باشند.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، برای مدیریت خطرات اجتماعی، می تواند ارزیابی خطر در جامعه را داشته باشد

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در سخنانی ضمن معرفی این دانشگاه، كه دارای 22 گروه آموزشی، 8 مركز تحقیقاتی و 7 مجله علمی و تخصصی، است، از گسترش و تنوع گروه ها و مراكز تحقیقاتی در حوزه سلامت اجتماعی در این دانشگاه گفت.

وی افزود: براساس ماموریت ویژه این دانشگاه، " تاسیس انستیتو سیاستگذاری در توانبخشی " و " تولی گری شبكه تحقیقات سلامت اجتماعی " در برنامه دانشگاه قرار دارد و در حال پیگیری جهت تحقق این اهداف است.

وی با اشاره به وضعیت كرونا در ایران و جهان و چالش های دنیا در این خصوص، بر اهمیت ارزیابی خطر در مدیریت بحران و خطر تاكید كرد و افزود: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، می تواند با رصد تاثیرات اجتماعی ناشی از كرونا و ارزیابی دائم خطر، به راهكارهای لازم در این خصوص دست یابد و زبان تخصصی را به زبان مردم تبدیل كرده و نظرها و پیشنهادهای مردم را متقابلا به متخصصان و سیاستگذاران منتقل كند.

گفتنی است؛ در بخشی از این نشست، هریك از روسای مراكز و مدیران گروه های آموزشی حوزه سلامت اجتماعی دانشگاه، به بیان نقطه نظرها و پیشنهادهای خود در ارتباط با مسایل اجتماعی پیرامون بیماری كرونا و توجه به سلامت اجتماعی مردم كه تاكنون مغفول مانده است، پرداختند.

" كنترل توهم و استرس، اقدامات محله محوری و استفاده از سرمایه های اجتماعی محلات، برنامه های مراقبت از گروه های آسیب پذیر، شناسایی خانواده های آسیب پذیر و رفع نیازهای آنان، توجه به تعاملات اجتماعی سالم، مدیریت یكپارچه براساس یك نقشه راه جهت شناسایی نیازها، مشاركت همه جانبه و مداخلات چند تخصصی برای رفع نیازها » از جمله پیشنهادهای اعضای هیات علمی و متخصصان حوزه سلامت اجتماعی، برای كاهش تاثیرات و آسیب های اجتماعی ناشی از كرونا بود.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۸:۴۹ - ۲۴/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۹۴