دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

شهرنشینی در محاصره صداهای گوش خراش
 
شهرنشینی در میان انبوهی از صداهای گوش خراش كه برخی حتی الزامی ندارد شادابی را از چهره شهر گرفته است.
شهرنشینی در محاصره صداهای گوش خراش صدای چكش و بریدن سنگ ها خواب را از چشمت می برد، زندگی در میان این سر و صداها و ترافیك ماشین ها سرعت زندگی شهری را بسیار سخت می كند.

مردم انگار در این شهر عادت كرده اند كه در میان دغدغه های زندگی روزمره شان، صداهای زندگی شهری و ترافیك و بوق خودروها، صداهای دعوا، چكش ها و تعمیر ماشین ها را نیز بشوند بدون اینكه بدانند این موارد در درازمدت چه تاثیر بدی روی روح و جسمشان می گذارد.

خیابان عدل بیرجند را كه می بینی پر است از صافكاران و تعمیركاران ماشین كه انگار چهره آسفالت نیز طاقت این همه سر و صدا و كار سخت را نداشته و ترك خورده است حال چه برسد به مردم ساكن در این خیابان ها هستند

خیابان سجادشهر بیرجند نیز سنگ بری هایی را در دل خود دارد كه انگار بیش از خانه های مسكونی این خیابان رخ نمایی می كند. صدای بریدن سنگ ها و پراكنده شدن پودر سنگ ها درست همان چیزی است كه برای نابودی یك زندگی آرام لازم است.

سال هاست كه بحث انتقال صنوف آلاینده از شهر مطرح است اما انگار كاری انجام نمی شود تا حرف به عمل برسد.

صداهایی كه خواب و خوراك برای مردم نگذاشته

یكی از ساكنان خیابان سجادشهر بیرجند در گفت وگو با ایسنا می گوید: صدای سنگ بری ها در این خیابان برای ما خواب و خوراك نگذاشته است.

وی افزود: سال هاست كه صدای بریدن سنگ ها را بیخ گوشمان احساس می كنیم و علاوه بر این صدا، كوچه همواره چهره نازیبایی دارد و نمی دانیم این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

كرونا معنای آرامش را به ما هدیه داد!

یكی از ساكنان خیابان عدل بیرجند نیز به ایسنا گفت: زندگی در میان صدای چكش های ماشین ها كار بسیار سختی است كه سال ها در حال انجام دادن آن هستیم.

وی افزود: پس از 30 سال زندگی در این محل در دوران كرونا كه صنوف با محدودیت كار می كردند تازه معنای آرامش را فهمیدیم؛ از مسئولان می خواهم یك روز را در این خیابان زندگی كنند تا ببینند ما چه می كشیم.

اكبری ادامه داد: علاوه بر آن وجود تعمیركاران مختلف و عبور و مرور افراد بسیار در این محل، این منطقه را بسیار شلوغ كرده است به طوری كه گاهی حتی برای پارك كردن ماشین در مقابل خانه خود نمی یابیم؛ حال اگر مهمان داشته باشیم كه اوضاع بسیار بدتر خواهد شد.

فهمیده، یكی دیگر از ساكنان این محل به ایسنا می گوید: اكنون آموزش ها مجازی شده و با وجود این سر و صداها پسرم حتی تمركز كافی برای درس خواندن ندارد.

وی از چهره زشت كوچه ای كه در آن زندگی نمی كند گفت و ادامه داد: زندگی در این شرایط آن هم در زمانی كه مهمان غریبه ای داری بسیار سخت است.

وی بیان كرد: باید ابتدا برای مجوز دادن به ساخت ساختمان های مسكونی تفكر لازم صورت می گرفت؛ این خیابان كم عرض تحمل وجود مغازه های صافكاری متعدد و هم چنین وجود خانه های مسكونی را ندارد.

سراغ یكی از كاسبان رفتیم؛ او نیز خود شرمنده مردم از وجود سر و صدای مغازه اش بود و از طرفی ظرفیت خیابان های مسكونی را برای انجام كارهای تعمیری و سنگین مناسب نمی دانست.

وی افزود: از مسئولان می خواهیم برای آسایش مردم و همچنین راحت شدن كاسبان هرچه سریع تر مكانی را برای ایجاد شهرك صنوف اختصاص دهند.

وی اظهار كرد: اگر مردم ناراضی هستند ما نیز رضایت كامل را برای كار در محیط شهری نداریم و ایجاد شهرك صنوف به نفع همه ماست اما نمی دانیم چرا مسئولان كاری انجام نمی دهند و سال هاست اندر خم یك كوچه اند.

این درحالی است كه فرماندار بیرجند در خردادماه سال 1395 بر انتقال این صنوف به خارج شهر تاكید كرد و گفت: آخرین مهلت برای انتقال، تا پایان سال جاری بوده و معطلی در اجرا توجیه پذیر نیست.



1400 پایان تمام این مصیبت ها

حجت الاسلام علی نسایی، دادستان عمومی و انقلاب شهر بیرجند نیز به ایسنا گفت: تا پایان سال 1400 هیچ صنف آلاینده ای در داخل شهر بیرجند نباشد و همه به سایت صنوف آلاینده منتقل شوند.

وی بیان كرد: براساس مباحث مطرح شده 11.5 هكتار وقف بر قبرستان عمومی شده كه اكنون در محدوده سایت صنوف آلاینده است و پیشنهاد من این است كه به اندازه زمین وقف شده یعنی 11.5 هكتار در محل قبرستان جدید به این موضوع اختصاص داده شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهر بیرجند اظهار كرد: تكرار صرف جلسات بدون اغماض تاثیرپذیری خاصی ندارد و وجود صنوف آلاینده در مركز استان و شهر بیرجند به هیچ وجه زیبنده نیست.

نسایی با بیان اینكه در زمینه مالكیت بخشی از اراضی صنوف آلاینده و اینكه ادعا می شود موقوفه است، اختلافاتی وجود دارد، افزود: ورثه واقف به دنبال اجرا شدن نیت آن مرحومه، اوقاف نیز دغدغه نظارت بر اجرای نیت واقف مبنی بر تبدیل شدن آن اراضی به قبرستان عمومی و شهرداری نیز دغدغه اجرای صنوف آلاینده را دارد كه باید به دغدغه های هر سه توجه كرد.

محمدعلی جاوید، شهردار بیرجند چندی پیش گفت: تاكنون برای نیمی از پرونده های سایت صنوف آلاینده پروانه ساختمانی صادر شده است و روند انتقال صنوف آلاینده بیرجند راضی كننده نیست.

وی تصریح كرد: در قطعات واگذاری شده در سایت صنوف آلاینده تاكنون 1069 پرونده ثبت و از این تعداد برای 531 مورد پروانه ساختمانی صادر شده؛ تقریبا برای 50 درصد این پرونده ها پروانه ساختمانی صادر شده است.

شهردار بیرجند با اشاره به اختلافاتی كه در زمینه مالكیت بخشی از اراضی سایت صنوف آلاینده بیرجند به وجود آمده است، گفت: پیشنهاد ما این است كه در اراضی فعلی سایت با مجوزها كار خود را پیش ببریم و اگر در نهایت در مراجع قضایی موضوع وقف بودن به اثبات رسید در محدوده آرامستان جدید بیرجند به اندازه 11.5 هكتار زمین برای اجرای نیت واقف اختصاص داده خواهد شد.

عزم جزم دستگاه ها به كجا رسید

ابراهیم تقی زاده، رییس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز گفت: در 11.5 هكتار از اراضی و سایت صنوف آلاینده، ادعای وقف بودن شده است و باید با همدلی و همراهی این مشكل را رفع كنیم تا هم عمل به نیت واقف صورت گیرد و هم مشكل انتقال صنوف آلاینده با سرعت برطرف شود.

وی با بیان اینكه پیگیری دادستان در موضوع انتقال صنوف آلاینده بیرجند بسیار راهگشا است افزود: ورود جدی دادستان بیرجند در زمینه پیشگیری از جرایم و احقاق حقوق عامه جای تقدیر دارد.

مسئولان اوقاف نیز مطرح كرده اند اوقاف در این اختلاف مالكیت تنها بحث نظارت بر اجرای نیت واقف را پیگیری می كند.



تبصره های استیجاری و اجازه نماینده ولی فقیه چاره كار است

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، رییس كل دادگستری خراسان جنوبی نیز بر انتقال صنوف آلاینده از بیرجند تاكید كرد و گفت: با توجه به چهره نازیبای برخی اصناف و اعتراضات مردمی انتقال صنوف آلاینده از ضروریات مركز استان است.

وی افزود: بخشی كه مربوط به وقفیات است را می توان از تبصره های استیجاری و اجازه از نماینده ولی فقیه استفاده كرد.

رییس كل دادگستری خراسان جنوبی اظهار كرد: انتقال صنوف آلاینده یكی از نیازهای اصلی برای آسایش و رفاه بهتر مردم در داخل شهر بیرجند است كه باید برای آن در نیمه اول سال 1400 برنامه زمان بندی داشته باشند.

وی تصریح كرد: زیرساخت های لازم در سایت در نظر گرفته شده برای صنوف آلاینده هنوز آماده نیست و متاسفانه سازمان ها و دستگاه های خدمات رسان، اقداماتی را كه باید در این سایت انجام ندادند لذا باید سربعتر زیرساخت ها برای استقرار صنوف آلاینده تكمیل شود.

وی گفت: آن مكان زمینی موقوفه است و واقف 300 سال قبل وقف كرده، دردی را دوا نمی كند بلكه باید راه برون رفت را از استفتائات مراجع و اختیاراتی كه نمایندگان ولی فقیه دارند، یافت.

حمیدی ادامه داد: فعالیت برخی صنوف در شهر ایجاد مزاحمت می كند و از نظر بهداشتی و سر و صدایی كه دارند بخصوص اینكه در برخی خیابان ها متمركز هستند باید تعیین تكلیف شوند.

وی با بیان اینكه برای انتقال صنوف آلاینده باید به دنبال ابزار تشویقی باشیم، افزود: دستگاه ها همیاری كنند تا این موضوع هرچه سریعتر ساماندهی شود و آرامش روانی به جامعه برگردد.

این شهر و این مردم نیازمند آرامش هستند و زیرساخت های این آرامش در دست مسئولان است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۷ - ۲۵/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۵