دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

رئیس دانشگاه: از مدیران ستاد دانشگاه و مراكز درمانی، حضور، نظارت و ایده می خواهیم
 
به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

رئیس دانشگاه: از مدیران ستاد دانشگاه و مراكز درمانی، حضور، نظارت و ایده می خواهیم

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در دیدار پایان سال با همه مدیران ستادی دانشگاه و مراكز درمانی تابعه، گفت: از مدیران، حضور، نظارت و ایده می خواهیم.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه افزود: دانشگاه در حال پیگیری كسب مرجعیت توانبخشی از طریق ایجاد " انستیتو ملی سیاستگذاری توانبخشی " و مرجعیت در حوزه سلامت اجتماعی، با قبول مسئولیت " شبكه تحقیقات سلامت اجتماعی كشور" و همكاری با سازمان جهانی بهداشت است و در این مسیر، مدیران باید تحرك، خلاقیت و ایده داشته باشند، چرا كه ایده ها، تحول ایجاد می كنند و با توجه به اینكه مدیران به حیطه كاری خود اشراف دارند، می توانند بهترین ایده ها را در حیطه فعالیت خود بدهند.

وی همچنین بر اطلاع رسانی شفاف مدیران به زیرمجموعه خود تاكید كرد و افزود: با تامین منابع، دو نوبت پرداختی داشتیم و تلاش می كنیم كه این پرداختی ها ادامه داشته باشد و تا زمانی كه من مسئولیت دانشگاه را دارم، مداخله ای در توزیع منابع مدیریت ها نخواهیم داشت، و مدیران نیز سیاستگذاری شفاف داشته باشند و تصمیم گیری ها در مورد پرداختی ها و یا مسایل دیگر را بصورت شفاف به همكاران تحت مدیریت خود اطلاع رسانی كنند.

رئیس دانشگاه سخنان خود را با عرض تبریك به مناسبت اعیاد شعبانیه و نوروز كه در پیش داریم، آغاز كرد و همزمانی حلول سال نو با ماه شعبان و رمضان را به فال نیك گرفت و آرزوی سالی پربركت برای همگی همكاران كرد.

وی به سختی های سال 1399 و مواجهه با شرایط كرونایی اشاره كرد كه این شرایط برای ایرانیان با فرهنگ نوعدوستی و رفتار عاطفی نسبت به خانواده، دوستان و بستگان، كه در كمتر كشوری دیده می شود، سخت تر گذشت. علاوه بر اینكه فعالیت ها محدودتر شد، مراكز آموزشی و دانشگاه ها از حضور دانشجویان محروم شدند، وضعیت اقتصادی مردم را تحت الشعاع قرار داد و تحریم های ظالمانه ای كه بر مردم ما تحمیل شد، هم مشكلات را بیشتر كرد، اما خدا را شكر كه با درایت مقام معظم رهبری و مسئولان نظام ، از این شرایط نیز عبور كردیم.

دكتر خانكه افزود: قاعدتا رنج زیادی را همه مردم متحمل شدند، اما آورده های زیاد و توسعه زیادی هم داشتیم. نظام سلامت چه بلحاظ كمی و چه كیفی، توسعه بی نظیری پیدا كرد. در دوره كرونا بعنوان نماینده وزیر به مناطق دورافتاده رفتم و بازدید داشتم و شهرستان هایی كه كسی بفكرش نمی رسد، مردم دسترسی به سی تی اسكن و خدمات درمانی دارند و بخش های ICU گسترش یافته، در تولید ماسك و اقلام بهداشت و درمان كشور مستقل شده و در تامین بسیاری از اقلام دارویی مستقل شدیم.

وی ادامه داد: هر موقع ما به درون خودمان اتكاء كردیم، رشد كردیم و هر موقع نگاهمان به بیرون بود ، متوقف شدیم. ایران، كشوری با پتانسیل قوی و آینده ای روشن است ، ایران كشور ضعیفی نیست. كشور توسعه یافته ای داریم، چه بلحاظ فرهنگی و مزین به نام اسلام و چه از بعد قدمت، و باید به خود ببالیم، كشورمان را دوست داشته باشیم و برایش وقت گذاشته و هزینه كنیم.

رئیس دانشگاه همچنین اظهار داشت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دانشگاه بسیار برجسته ای است، اتفاقات خوبی از گذشته تا به امروز افتاده و ان شاالله وقتی به گذشته خودمان نگاه می كنیم ، ببینیم كه درست عمل كردیم و وظیفه خودمان را بخوبی نسبت به نظام و مملكتمان انجام دادیم . الان هم كه كشور در یك جنگ تمام عیار است، چه جنگ كرونا و چه جنگ اقتصادی و بهتر است كه ما كمی از خودمان بگذریم، به وظیفه خود بخوبی عمل كنیم . تعصب داشته باشیم، تعهد داشته باشیم . همیشه گفتم كه هرحوزه ای كه یك كارمند متعصب داشته باشد، حوزه مترقی است، و هر واحدی كه یك مدیر متعصب دارد، حتما توسعه یافته است. چرا كه توسعه ناشی از آدم هاست، نه ناشی از ساختمان ها . منابع جذب می شوند و آدم های متعصب، متعهد و پا به كار، می توانند كشور را توسعه بدهند.

وی از زحمات تك به تك مدیران تشكر و قدردانی كرد و افزود: این نشست به چند دلیل تشكیل شد، یكی اینكه گزارش فعالیت ها طی ماه های اخیر را خدمتتان بدهم، از همه مدیران قدردانی كنم و برنامه های دانشگاه را اعلام كنم ، چرا كه برنامه ها با دستان مدیران به جلو می رود. خوشبختانه معاونان و مدیران همه همراه بودند و خدا را شكر خانواده یك دستی در دانشگاه داریم و همه نسبت به یكدیگر تعصب دارند.

دكتر خانكه در مورد اقدامات انجام شده، ابتدا به فعالیت های آموزشی و ارتباط با دانشگاه تربیت مدرس اشاره كرد و گفت: تلاش می كنیم كه در آموزش، دنبال رشته های بین رشته ای باشیم و در پی حوزه های سیاستگذاری باشیم . هرچند كه تحصیلات تكمیلی ما از سطح بسیار بالایی برخوردار است اما بنظر می آید كه باید به فكر توسعه آموزش باشیم، به فكر رشته های بین رشته ای باشیم . باید از دید سنتی خودمان خارج بشویم. اگر قرار باشد دانشگاه ، مرجع توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روان باشد، باید نگرش خودمان را تغییر بدهیم . ارتباط با دانشگاه ها و مراكز علمی داخلی و خارجی برقرار كنیم و همه مراكز علمی و پژوهشی كشور احساس كنند كه منافع شان در این دانشگاه است.

وی در مورد فعالیت های بخش تحقیقات نیز اظهار داشت: در این بخش مزیت رقابتی داریم كه می توانیم از دانشگاه های معتبر منطقه جلو بزنیم، رشته های منحصربفرد و توان بالایی داریم . ان شاالله با حمایت مسئولان وزارت بهداشت، ما اولین شبكه تحقیقات سلامت اجتماعی كشور را مدیریت خواهیم كرد. این موضوع از طرف دكتر یادگاری و گروهی به سرپرستی دكتر فروزان، درحال پیگیری است.

رئیس دانشگاه افزود: با توجه به تغییر نام دانشگاه، به احتمال قوی ، رصدخانه حوزه سلامت اجتماعی نیز به دانشگاه ما سپرده می شود، ارتباط بین گروه های آموزشی و مراكز تحقیقات را دو معاونت آموزشی و تحقیقات پیگیری می كنند تا هم افزایی ایجاد شود.

وی تصریح كرد: وجود 60 درصد دانشجویان تحصیلات تكمیلی باید ارتقاء بیشتری را برای ما ایجاد كند، مراكز تابعه ما همچون مركز روانپزشكی رازی كه با قدمت بیش از صد سال فعالیت می كند، تلاش شد تا با زحمات معاونت توسعه ، پرداخت های همكاران این مركز بموقع انجام شود، توانستیم دو نوبت تشویقی بگیریم كه معاونت درمان زحمت زیادی برای توزیع منابع كشیدند. نوبت اول را فقط به مراكز درمانی پرداخت كردیم و نوبت دوم را برای همه همكاران توزیع خواهیم كرد.

وی افزود: مركز رازی همیشه اولویت دانشگاه بوده و با تعصبی كه من به رازی دارم، همچنان اولویت دانشگاه است.و هیچگاه به اندازه الان، هیات رئیسه همراه با مركز رازی نبوده است و هیات رئیسه صددرصد به رازی متعصب، علاقه مند و حامی است و از معاونت درمان وزارت بهداشت هم قول گرفتم كه اگر ساخت بخش ایثار در مركز رازی به اتمام برسد، صد در صد تجهیز و نیروی انسانی آن به عهده وزارت بهداشت باشد. تامین سی تی اسكن نیز در اولویت بالاتری قرار گرفت، ضمن آنكه تجهیز آزمایشگاه های دو بیمارستان رازی و رفیده نیز در برنامه است و برای تامین تجهیزات مورد نیاز، مذاكرات انجام شده است.

دكتر خانكه به فعالیت منحصربفرد بیمارستان توانبخشی رفیده نیز اشاره كرد و گفت: این بیمارستان نیز با حضور دكتر لایقی و آقای محسن زاده ، خیلی خوب فعالیت می كند و مشكل بیمه ای آن بزودی رفع می شود، انقلابی برای پوشش بیمه توانبخشی در حال وقوع است و با حمایت های دكتر حسینی و دكتر خرم خورشید در ستاد وزارت بهداشت به پیش می رود.

وی از پیشرفت طرح های عمرانی گفت و در عین حال از دفتر فنی عمرانی دانشگاه خواست تا سرعت عمل در این ارتباط را بیشتر كند، فضای فیزیكی دانشگاه نوسازی بشود، كلاس ها بازسازی شوند، و علاوه بر آن، تجهیزات آموزشی نوسازی شوند، كه منتظر تامین منابع هستیم و كار را ادامه می دهیم.

وی افزود: دانشگاه باید ماموریت گرا بشود. با تغییر نام دانشگاه، تغییری در ماموریت آن بوجود نیامده اما باید به تولید سیاست ها روی بیاوریم و سیاست ساز باشیم و مرجعیت پیدا كنیم و خط فكری و نقشه راه را مشخص كنیم و نباید خودمان را محدود به الگوهای آموزشی سایر دانشگاه ها كنیم. این دانشگاه شرایط خاصی دارد و می تواند مرجع باشد و از مدیران تقاضا دارم كه به این مسایل فكر شود و ایده های برتر حمایت بشود، تا ما به مرجعیت علمی برسیم.

وی، مدیران میانی دانشگاه و مراكز را موتور محركه دانشگاه دانست و گفت كه مدیران به دو صورت می توانند عمل كنند، یكی آنكه نقش دبیرخانه ای داشته باشند و فقط مسئول ارجاع كارها به مقام بالاتر خود باشند و دوم اینكه، متعصبانه، به موضوع ورود كرده و مشكلات را حل كنند. و انتظارم از مدیران این است كه از حوزه مسئولیت و اختیاراتشان استفاده كنند و درصورتی كه اختیار و مسئولیت، هم سطح نباشند، باید به مقام بالاتر ارجاع داده شود، ولی وقتی اختیارات با مسئولیت هماهنگ است، نباید به مقام بالاتر ارجاع داده شود و هرچه مسایل به رئیس دانشگاه و مدیران ارشد ارجاع داده شود، آنان از كارهای اصلی خودشان باز می مانند. ما باید وقت و انرژی داشته باشیم تا برای دریافت منابع و یا حل مشكلات اساسی، در خارج از دانشگاه پیگیری كنیم.

دكتر خانكه با اشاره به ارتباطات مدیران ارشد دانشگاه با مسئولان در خارج از دانشگاه افزود: با ارتباطات بیرون از دانشگاه، توسعه اتفاق می افتد، و زمانی این ارتباطات تقویت می شود كه درون دانشگاه كارش را درست انجام بدهد، بنابراین مدیران میانی مانند سابق، تلاش كنند، وقت بگذارند، به دانشگاه خودشان و نظام و كشورشان تعصب داشته باشند. كشورهای توسعه یافته هیچ مزیتی نسبت به ما ندارند جز اینكه مردم آن كشورها، دقیق، پركار و متعصب هستند.

وی تصریح كرد: بدانیم كه در یك دانشگاه بسیار پیشرفته كار می كنیم، افتخار بكنیم كه در دانشگاه كار می كنیم، كالای ما دانش است و محصول ما به فرزندان این مملكت می رسد كه آینده سازان این كشور هستند. و باید حواسمان به دانشجویان، كاركنان و گروه های آسیب پذیر باشد.

رئیس دانشگاه همچنین در بخش دیگری از سخنانش، به انتخابات اشاره كرد كه در پیش است و باید ضمن مشاركت در این مهم، به اهداف و برنامه های خودمان برسیم و در مسیر توسعه جلو برویم. تمام پیش بینی ها نشان می دهد كه وضع كرونا، تا خردادماه در ایران بهتر خواهد شد. و از مسئولیت ما یك روز تا صد روز، هر چقدر كه مانده باشد، از مسئولیت ما كم نمی كند و تا آخرین لحظه باید تلاش كنیم.

وی در پایان سخنانش، از همكاران خواست تا در زمان حلول سال نو، برای همدیگر دعا كنند و به بركت این ماه ان شاالله خداوند به همه سلامتی و توفیق خدمت بدهد.

در ادامه این نشست، دكتر مهرداد فرخی گزارش كوتاهی از چگونگی دریافت منابع برای پرداخت فوق العاده های كاركنان و اعضای هیات علمی و همچنین فعالیت های دیگر طی پنج ماه گذشته، ارائه داد.

مدیران شركت كننده در این نشست نیز تك به تك طی سخنانی، نقطه نظر یا پیشنهادی را مطرح كردند و فرارسیدن سال نو را به همكاران خود تبریك گفتند.

" تشكر و قدردانی از زحمات و حمایت های رئیس دانشگاه و دیگر اعضای هیات رئیسه، پیگیری برای پوشش بیمه سلامت، اطلاع رسانی بیشتر از فعالیت های مراكز بویژه كلینیك های پزشكی و توانبخشی كه تخصص های خاصی را پیگیری می كنند " از جمله خواسته های مدیران میانی دانشگاه و مراكز تابعه بود.

دكتر اجلی مدیر بخش پرستاری معاونت درمان دانشگاه، گزارش كوتاهی از خدمات شبانه روزی كادر پرستاری در مراكز و در شرایط كرونایی ارائه داد كه زحمات پرستاران در مراكز سبب شد تا بیش از 500 بیمار كرونایی در یك سال گذشته به همت پرستاران و كادر درمانی مراكز تابعه دانشگاه، درمان شوند.

رضایی مدیر تعالی فرهنگی و فوق برنامه معاونت فرهنگی - دانشجویی دانشگاه، نیز با ارائه گزارش مختصری در خصوص برنامه های فرهنگی كه طی یك سال گذشته بصورت مجازی برگزار شد، گفت: بخش فرهنگی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اجرای بیش از یك صد برنامه ثبت شده، رتبه اول را بلحاظ فعالیت های فرهنگی در میان دانشگاه های علوم پزشكی كشور كسب كرد.

ستوده مدیر دفتر نهاد رهبری در دانشگاه نیز با ارائه گزارش كوتاهی از فعالیت های دفتر نهاد طی یك سال گذشته و در شرایط كرونایی گفت و از همراهی دانشجویان، كاركنان و اعضای هیات علمی با برنامه های نهاد تعریف كرد و به عنوان نمونه، برگزاری هم اندیشی اساتید را مطرح كرد كه با استقبال اعضای هیات علمی و اساتید همراه شد.

همه مدیران دانشگاه و مراكز تابعه، فرارسیدن اعیاد شعبانیه و سال نو را به رئیس دانشگاه و دیگر همكاران خود تبریك گفته و دعای خیر برای ایشان كردند.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۶:۱۴ - ۲۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۶