دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

زن، قلب خانواده/ ورزش تنها راه فرار از افسردگی بانوان
 
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، هانیه مختاری- شاید زمانش را پیدا نكرده شاید هم فكر میكند ورزش صرفا برای افرادیست كه تناسب اندام ندارند شاید هم نمیداند از كجا باید شروع كند. در چشمانش خستگی موج میزند و خبری از نشاط زنانه نیست. باید راه ها برایش هموار شود البته كه همت هم نباید دست كم ...
زن، قلب خانواده/ ورزش تنها راه فرار از افسردگی زنان/ ایستگاه های صبگاهی ورزش برای سلامت بانوانبه گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، هانیه مختاری- شاید زمانش را پیدا نكرده شاید هم فكر میكند ورزش صرفا برای افرادیست كه تناسب اندام ندارند شاید هم نمیداند از كجا باید شروع كند. در چشمانش خستگی موج میزند و خبری از نشاط زنانه نیست. باید راه ها برایش هموار شود البته كه همت هم نباید دست كم گرفته شود. زنان باید به جسم و ذهنشان به یك اندازه اهمیت بدهند. ورزش یكی از راه های رسیدن به سلامت و نشاط بانوان است.
عقل سالم در بدن سالم است

راه پیشرفت انسان كه همراه با تفكر و آرامش صورت می پذیرد، مستلزم وجود بدنی سالم است. ورزش به عنوان عاملی ضروری برای سلامتی جسمانی و روانی شناخته شده است و میزان مشاركت عمومی مردم و زنان در ورزش، وضعیتی به مراتب بهتر از میزان مشاركت مردم در كشور های جهان سوم دارد. شاید جای آن باشد كه یكبار دیگر به این نكته اشاره كرد كه ورزش موجب كاهش فشار خون، پایین آوردن تعداد ضربان قلب و افزایش ظرفیت هوازی همراه با كاهش درصد چربی بدن، جلوگیری از پوكی استخوان و سبب تقویت آن ها می شود. مغزی كه انرژی های منفی را از خود دور كرده باشد، خون كافی دریافت كرده باشد، شادمانه بیاندیشد، سبكبالانه به پرواز درآید و از روند زندگیش احساس رضایت كند، قطعا بهتر كار خواهد كرد. منظم تر خواهد اندیشید و موفق تر قدم بر خواهد داشت.

سوگل كاوسی كارشناس روانشناسی درباره ی رابطه ی ورزش و تحرك بر درمان افسردگی می گوید:ورزش داروی افسردگی است. اگر روزانه 15 دقیقه بدویم خطر ابتلا به افسردگی ماژور را 25 درصد كاهش میدهیم. ورزش روی افسردگی نقش درمانی دارد و دوز آن را پایین می آورد و همچنین افسردگی خفیف را هم درمان می كند. اگر تمرینات ورزشی را مرتب انجام دهیم خلق و خویمان به طرز قابل ملاحظه ای بهتر میشود و با انجام یكسری تمرینات ورزشی احساس طراوت و تازگی می كنیم این ها خودش مثل یك مسكن است كه درد را آرام می كند.

عاطفه محراب بیگی كارشناس ورزش شهروندی بانوان و رقابت های ورزشی شهرداری منطقه 4 تهران در گفتگو با خبرگزاری دانشجو:بی تحركی موجب افزایش چاقی و اضافه وزن میشود و در آخر زمینه ساز مرگ زودرس میشود...

كم تحركی یكی از عوامل چربی خون است و یكی دیگر از مهمترین بیماری ها از چاقی شدید دیابت هست كه از آن به عنوان مرگ خاموش یاد می شود. از دیگر مضرات ورزش نكردن در طولانی مدت میتوان به كمردرد و پادرد نیز اشاره كرد.

برای بانوان چه نوع ورش هایی را توصیه میكنید؟ ورزشی كه به یك خانم 30 ساله میدهند با خانمی كه 60 ساله هست متفاوت است. چون بالا رفتن سن ما شاهد بیماری هایی همچون پوكی استخوان هستیم. ورزش مناسب برای یك خانم 30 ساله، ایبروبیك، شنا، آمادگی جسمانی، كوه نوردی، است در رابطه با یك خانم 60 ساله هم قطعا برایش ورزش های پر جنب و جوش ممنوع است. یكی از ورزش هایی كه به آن ها توصیه میكنند پیلاتس هست.

مهمترین انگیزه برای ورزش كردن را چه میندانید؟ از مهمترین انگیزه ها میتوان به كاهش وزن و داشتن اندام مناسب و سلامتی اشاره كرد. بیماری های قلبی، فشار خون، پوكی استخوان با ورزش كنترل میشوند.

آیا تا كنون برای ورزش و سلامت بانوان تدابیری دیده شده؟ بله. سازمان ورزشی شهرداری تهران برای بی تحركی بانوان یك فضای ورزشی تهیه كرده است. بیشتر از 10 سال است كه ایستگاه ورزش شهروندی داریم. یك مربی با یكی از مدارك ایروبیك یا آمادگی جسمانی و... در هر ایستگاه وجو دارد تا به بانوان در این زمینه كمك كند.

كار های داخل خانه كالری كمی میسوزاند و جای ورزش را برای بانوان نمیگیرد و كاری خسته كننده است، اما ورزش نشاط آور هست. در ثانی در كار های خانه همه ی اندام ها درگیر نیست، ولی در ورزش همه ی اندام ها درگیر می شود و ناخودآگاه برای مدتی هم كه شده مشغله ها و دغدغه ها از انسان دور می شود.

از ایستگاه های صبحگاهی چه خبر؟
در این ایستگاه های صبحگاهی بانوانی هستند كه اكثرا به تنهایی زندگی میكنند و اتفاقا همین ایستگاه ها باعث شده آن ها از خانه بیرون بیایند و با بقیه معاشرت كنند از دلتنگی هایشان كم كنند و به سلامت روحشان بیافزایند. در این ایستگاه ها مشاهده كردیم امید به زندگی بین افراد بالاتر میرود مثلا یك خانم آلزایمری در ایستگاه تربیت بدنی داشتیم كه 80 ساله است و همه ی فرزندانش خارج از كشور هستند و همسرشان فوت شده. ایشون كه توانایی راه رفتن نداشتند و آلزایمرشان رو به پیشرفت بود با همت مربی دلسوز ایستگاهشان و به كمك بانوان پارك با آلزایمرش مقابله كرد. در یكی دیگر از ایستگاه ها، یك خانم كه یكبار هم سكته كرده بودند و پرستار از ایشان مراقبت میكرد هر روز به صورت فیزیوتراپی در پارك به كمك پرستارش و یكی از مربی ها راه میرفت و من بهبودش را به چشمم دیدم. حتی خانمی 87 ساله بین جوانان یكی از ایستگاه ها هستند كه با روحیه ی بسیار خوب دست و پای سالمی برای خودش نگهداشته است.

این ها نشان از آن است كه نه تنها جوانان بلكه افراد میانسال و سالخورده هم نباید انگیزه اشان را در ورزش و حفظ سلامت خود از دست دهند. باید امید داشت و شروع كرد. باید برای فرداهایمان روی بدنی سالم سرمایه گذاری كنیم.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۶:۱۲ - ۲۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۴