دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تاكید اعضای شورای شهر تهران بر مناسب سازی شهر برای معلولان
 
طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه های ورزشی تحت تملك شهرداری تهران در راستای خدمات به افراد دارای معلولیت به تصویب اعضای شورای شهر رسید.
تاكید اعضای شورای شهر تهران بر مناسب سازی شهر برای معلولان طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه های ورزشی تحت تملك شهرداری تهران در راستای خدمات به افراد دارای معلولیت به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، در دویست و هشتاد و یكمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه های ورزشی تحت تملك شهرداری تهران عدالت استخدامی و منوط كردن هر گونه صدور پروانه و گواهی ساختمان به رعایت ضوابط مناسب سازی در راستای خدمات به افراد دارای معلولیت محمد جواد حق شناس رئیس كمیسیون فرهنگی و اجتماعی گزارش كمیسیون مشترك را قرائت كرد.

محمدجواد حق شناس گفت: این طرح در كمیسیون مشترك فرهنگی و اجتماعی، برنامه و بودجه و حقوقی با رویكرد حمایت از افراد دارای معلولیت است، بررسی شد و به تصویب كمیسیون مشترك رسید. یكی از رویكردهای شورای پنجم حمایت از معلولان بود كه توسط كمیسیون های مختلف با اولویت مناسب سازی ساختمان های شهرداری مثل فروشگاه ها، بوستان ها، مترو و سالن های عمومی مثل سینما و تئاتر برای استفاده معلولان پیگیری شد.

حق شناس ادامه داد: این طرح حوزه های مختلفی را پیش بینی كرده و ستادی با حضور معاونت های مخالف حوزه مدیریت شهری تشكیل می شود و با مجموع 27 ماده رویكرد جامع نگر دارد. امیدوارم با تصویب این طرح و تبدیل شدن آن به فرهنگ عمومی در خدمات شهری فضا و فرصتی در شهر تهران برای زندگی بهتر معلولان ایجاد شود.

در ادامه زهرا نژاد بهرام در موافقت با تصویب این طرح گفت: قانون امتیازاتی را برای قانون در نظر گرفته است كه ضوابط اجرایی آن باید توسط خود دستگاه ها تدوین شود. این موضوع در شهرداری هم مورد توجه قرار گرفت اما هی گاه دستورالعمل كلی و كلان تدوین نشده است.

وی ادامه داد: در افتتاحیه امروز خطوط مترو شاهد بودیم كه همه ایستگاه ها مناسب سازی و مجهز به آسانسور، پله برقی و پیاده رو مناسب سازی شده بود كه این نتیجه پیگیری ها و رویكرد صحیح مدیریت شهری در این حوزه است.

در ادامه كلیات این لایحه به رأی گذاشته شد و با 16 رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه نژادبهرام پیشنهاداتی را ذیل ماده 24 این طرح ارائه كرد. و گفت: دبیری ستاد مناسب سازی از معاونت فرهنگی و اجتماعی به معاونت شهرسازی تغییر كند. چرا كه متناسب سازی از جنس كالبدی است و نیاز است كه معاون شهرسازی در این حوزه ورود كند. تا به الان ریاست با معاون شهرسازی بوده و در سه سال و نیم گذشته تجارب خوبی را داشته است.

پیشنهاد دیگر نژاد بهرام این بود كه بند مربوط به حضور نمایندگان تام الاختیار حذف شده و شخص معاونان شهردار در جلسات ستاد حضور داشته باشند.

در ادامه مرتضی الویری در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در مورد نمایندگان تام الاختیار معاونان شلوغ هستند بهتر از نمایندگان تام الاختیار بتوانند حضور پیدا كنند.

رسولی نیز با طرح سوالی گفت: وقتی بنا است ستادی تشكیل شود كه همه معاونین شهرداری كه در عرض هم هستند رد آن حضور پیدا كنند در این مدت كل كارهای شهرداری در حوزه های مختلف تعطیل است. به استثنای دبیر به نظرم نماینده تام الاختیار كفایت می كند.روح قالب این طرح و لایحه بحث حمایت های اجتماعی و توانبخشی اجتماعی و مناسب سازی شهر برای زیست بهتر معلولان است. درست است كه یك بخش آن به مناسب سازی برمی گردد برداشت كلی من این است كه روح قالب آن فرهنگی و اجتماعی است.
در ادامه ناهید خداكرمی در موافقت با این پیشنهاد گفت: این موضوع جزو مباحث كالبدی است. من با این پیشنهاد موافقم ولی تا به امروز با این روال كار شده و مشكلی نبوده است برای چی باید آن را تغییر دهیم.

زهرا صدراعظم نوری هم با اشاره به اینكه محتوای این طرح از دو جنس اجتماعی و كالبدی در موافقت با این پیشنهاد گفت: در حوزه اجتماعی شهرداری ملزم به رعایت ضوابط در حوزه استخدام، ارائه امكانات و تخفیفات شده است. این موضوعات نیازی به ستاد ندارد دستورالعمل دارد و بر اساس آن اجرا می شود.عمدتاً چیزی كه به ستاد نیازدارد برای بحث و بررسی درباره مناسب سازی مكان ها است كه از جنس شهرسازی است. اگر معاونت شهرسازی دبیر باشد ستاد عملیاتی تر می شود.تجربه سال 99 نشان داد معاونت شهرسازی كارهای خوبی در این حوزه انجام داده است.

در ادامه اما الهام فخاری سوالی را مطرح كرد. به گفته او اگر مناسب سازی ستاد محدود به شهرسازی شود در حد تغییرات كالبدی باقی خواهد ماند. هدف و دلیل پرداختن ما به این موضوع پرداخت به مواردی از جنس نرم افزاری و اجرای مقررات و قوانین اداری و اجرایی است. این موضوع نباید ماهیت كالبدی غلبه پیدا كند. چه تدبیری اندیشیده شده است كه مناسب سازی فقط محدود به كالبد نشود؟

نژاد بهرام در پاسخ به الهام فخاری گفت: در ستاد مناسب سازی معاون اجتماعی هم حضور دارد. معاون اجتماعی ریاست كارگروه اجتماعی است و مسئولان تمام اقدامات مربوط به این حوزه را دارد و تا به امروز تمام اقدامات از قبیل آموزش رانندگان اتوبوس و مترو زیر نظر این كارگروه انجام شده است.

به گفته وی اما از آنجا كه مناسب سازی بیشتر در كالبد ورود پیدا می كند و این موضوع در حوزه شهرسازی قرار دارد بهتر است معاونت شهرسازی دبیر ستاد شود.تا به امروز این موضوع اثرات خوبی داشته و منجر به تدوین و اجرای طرح جامع مناسب سازی شده است. علاوه بر این نقشه هوشمند مناسب سازی بر روی اپلیكیشن ها ارائه شده است. از ظرفیت مشاوران معلول در چهار معاونت تخصصی حمل و نقل، اجتماعی، عمران و شهرسازی استفاده شده است.

پیشنهاد تغییر دبیر از معاونت فرهنگی به معاونت شهرسازی رأی گیری شد و 15 رأی موافق به تصویب رسید. نژاد بهرام همچنین پیشنهاد لغو حضور نمایندگان تام الاختیار را پس گرفت.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری پیشنهاد حضور معاون برنامه ریزی شهرداری را در جلسات ستاد ارائه كرد.نوری گفت: بخشی از تصمیمات در این ستاد مثل امور استخدامی به حوزه منابع انسانی برمی گردد بنابراین باید معاون برنامه ریزی حضور داشته باشد.

محسن هاشمی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: در شرح وظایف معاون برنامه ریزی این نیست كه در ستاد مناسب سازی حضور داشته باشد. هر وقت لازم بود در زمان بودجه ریزی حضور پیدا می كند.

در ادامه نژادبهرام در موافقت با این پیشنهاد گفت: كمیته های زیر مجموعه ستاد در مناطق هفته ای یك بار جلسه دارند اما جلسات ستاد یك فصل یا دو فصل یكبار تشكیل می شود.حضور معاونت برنامه ریزی می تواند در حوزه برنامه ریزی و بودجه ریزی مؤثر باشد.

این پیشنهاد رأی گیری شد و با 14 رأی موافق به تصویب رسید.

در ادامه نژادبهرام پیشنهاد اصلاح بند 6 ذیل ماده 24 را مطرح كرد.

او گفت: در حال حاضر یك عضو در ستاد حضور دارد. با اجرای این بند حضور عضو شورا به حضور یك كارشناس تقلیل پیدا می كند.بنابراین پیشنهاد می دهم كه سه نماینده از كمیسیون شورا به یك نماینده و آن هم عضو شورا تغییر پیدا كند.

الویری در مخالفت با این پیشنهاد گفت:: دبیر ستاد معاون است و بقیه اعضا معاونان یا نماینده تام الاختیار هستند كه به احتمال زیاد حتماً نماینده حضور پیدا می كند بنابراین سطح ستاد به قدری نیست كه عضو شورا در آن شركت كند.

نوری در موافق با این پیشنهاد گفت: درست است كه شأن عضو شورا باید رعایت شود اما چون رئیس سناد شهردار است و جلسه به صورت فصلی و با حضور شهردار برگزار می شود بهتر از عضو شورا حضور داشته باشد تا حضور اثرگذار باشد. هدف ما از حضور عضو شورا اثرگذاری است اگر نمایندگان اعضا باشند تأثیرات لازم را نخواهند داشت.

این پیشنهاد با 11 موافق به تصویب رسید.

در ادامه نژادبهرام پیشنهاد اضافه كردن بندی به ماده 24 شد.

وی پیشنهاد داد تا كمیته ها با موافقت ستاد در مناطق تشكیل شوند.

به گفته وی، این كمیته ها در حال حاضر وجود دارد اما با این بند رسمیت پیدا می كنند.این پیشنهاد با 6 رأی موافق به تصویب نرسید.

نژادبهرام همچنین پیشنهاد دیگری با عنوان تبصره الحاقی ماده 24 ارائه كرد و پیشنهاد داد تبصره ای اضافه شود تا هیچ پروژه ای عمرانی بدون مناسب سازی صورت نگیرد.
رسولی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: ما مقررات گذاری می كنیم عباراتی مثل هیچ و همه فاقد وجاهت در قانونگذاری است. ما پروژه هایی نظیر جمع آوری آب های سطحی داریم كه زیر زمین انجام می شود چنین پروژه ای نیاز به مناسب سازی ندارد. مشخص نیست این پیشنهادات از كدام دانش تجربی برخاسته است.

در ادامه اما حجت نظری در موافقت با این پیشنهاد گفت: ما می گوئیم تهران شهری برای همه است و بعد می خواهیم پروژه های عمرانی را بدون مناسب سازی اجرا كنیم. ما باید این امكان را در شهر فراهم كنیم تا تمام شهروندان در شهر حضور داشته باشد. نمی توان پروژه ای بدون مناسب سازی برای سالمندان، معلولان افتتاح كنیم بعد بگوییم تهران شهری برای همه است. این چه زندگی است كه معلولان باید در خانه بمانند یا در مكان های خاص تردد كنند. شهردار سال گذشته گفت ما هیچ ایستگاه مترو را بدون مناسب سازی افتتاح نمی كند.جامعه انتظار دارد ما پیام واحد مخابره كنیم. بنابراین باید این امكان را فراهم كنیم كه هیچ پروژه ای بدون مناسب سازی افتتاح نشود.

در ادامه این پیشنهاد با 10 موافق به تصویب رسید.

ابراهیم امینی در ادامه پیشنهادی مبنی تغییر نام این طرح به طرح حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تغییر كند. ما حقوقی را برای افراد معلول تصویب می كنیم اما در طرح اصلی عنوان طرح الزام شهرداری تهران به ارائه رایگان خدمات مجموعه های ورزشی تحت تملك شهردرای تهران، عدالت استخدامی و منوط كردن هر گونه صدور پروانه و گواهی ساختمان به رعایت ضوابط مناسب سازی در راستای خدمات به افراد دارای معلولیت عنوان شده است. این مختصر و مفید و همه این ها را دربرمی گیرد. این پیشنهاد به عنوان اصلاح عبارتی پذیرفته شد.

در ادامه حسن رسولی پیشنهاد حذف ماده 26 را ارائه كرد.

رسولی درباره پیشنهاد خود گفت: در ماده 26 بناست شهردار ملزم به پیش بینی بودجه شود. اولاً اینكه خود بودجه پیش بینی است. دوماً اینكه مصوبه بودجه خود را از شورا می گیرد.بنابراین به نظرم زائد است و پیشنهاد حذف آن را دارم.

این پیشنهاد با 5 رأی موافق به تصویب نرسید.

در نهایت كل مواد این طرح با 14 رأی موافق به تصویب رسید.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۴:۴۰ - ۲۶/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۹