دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

چرا برخی افراد كودك آزاری می كنند
 
یك روانشناس درباره علت روانشناختی كودك آزاری برخی افراد اظهار كرد: مطابق با پژوهش ها، افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی بیشترین افرادی هستند كه امكان كودك ازاری توسط آن ها وجود دارد. اختلال شخصیت بیماری شایع و مزمنی است كه 10 تا 15 درصد از افراد دچار آن هستند و به طور عادی بدون بررسی ...
>
شیعه نیوز: گوهر یسنا انزانی با اشاره به منتشر شدن كلیپ های كودك آزاری در شبكه های مجازی، گفت: امكان تشخیص افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی به دلیل خوش صحبتی، جذابیت، فریب كاری در كلام و خوش پوشی برای عموم مردم سخت است.
انزانی ادامه داد: متاسفانه اختلالات روانی در خانواده ها شناسایی نمی شود و چون فرد دارای اختلال روان از كودكی در كنار خانواده بزرگ می شود، رفتارهای او برای اعضا خانواده عادی تلقی می شود.

بیشترین تجاوز به حقوق كودك در محیط خانواده

وی همچنین گفت: خانواده اساسی ترین نهاد جامعه پذیر كردن كودكان به ویژه در سال های اولیه زندگی محسوب می شود چراكه در سال های اولیه زندگی خانواده می تواند در شناسایی توانایی كودك و داشتن نقش سودمند در آینده و در درون جامعه به كودك كمك كند. متاسفانه مطابق با پژوهش ها، خانه و خانواده ای كه باید مكان امنی برای كودك و تامین آرامش او باشد بیشترین درصد تجاوز به حقوق كودك را شامل می شود به طوری كه درصد بالای كودكان، مورد خشونت والدین یا نزدیكان خود قرار می گیرند.

این روانشناس ادامه داد: امروزه كودك آزاری نوعی بزهكاری پنهان محسوب می شود چراكه به دلیل ضعف جسمی و شخصیتی بزه دیده نسبت به تضییع حقوق آزار دیده نوعا اعلام جرم انجام نمی شود.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی الگوی فراگیر بی اعتنایی و تجاوز به حقوق دیگران

این روانشناس اختلال شخصیت ضد اجتماعی را یك الگوی فراگیر بی اعتنایی و تجاوز به حقوق دیگران دانست و ادامه داد: این اختلال از كودكی و اوایل نوجوانی آغاز می شود و تا پایان بزرگسالی ادامه دارد. چنین افرادی تحریك پذیر، پرخاشگر و فریب كار هستند در راه رسیدن به منافع شخصی خود به دست انداختن و تزویر و غیره متوسل می شوند. درد و رنج دیگران منجر به ناراحتی آن ها نمی شود و معمولا همدلی پایین و عذاب وجدان اخلاقی ندارند.

ویژگی های افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

وی همچنین این را هم گفت كه افراد دچار اختلال شخصیت ضد اجتماعی گناه و اشتباهات اخلاقی خود را بر گردن نمی گیرند، از قوانین پیروی نمی كنند، ظاهر گرم و صمیمی دارند اما در باطن اینگونه نیستند. چنین افرادی معمولا الگوی فراگیر تحقیر و نقض حقوق دیگران را دارند كه از حدود 15 سالگی آغاز و در 16 سالگی بارز می شود.

انزانی گفت: معمولا چنین افرادی دارای سه نشانه از نشانه های عدم توانایی در رعایت هنجارهای اجتماعی، فریب كاری و دروغ برای سود، ناتوانی در برنامه ریزی، تحریك پذیری و پرخاشگری، بی اعتنایی نسبت به ایمنی خود و دیگران، عدم مسئولیت پذیری و عدم پشیمانی از آسیب رسانی به دیگران هستند.

به گفته انزانی معمولا افراد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی تصمیماتی را بر پایه شوخی می گیرند و تصمیم آن ها بدون توجه و درك پیامد آن رفتار انجام می شود. چنین افرادی ممكن است بارها درگیر كتك و آزار دیگران نشوند، بچه های قربانی را سزاوار شخصیتی می دانند كه برایش رقم می زنند و از این جهت عذاب وجدانی از رساندن آسیب ندارند.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی در مردان بیشتر است

این روانشناس معتقد است كه مطابق با پژوهش ها، اختلال شخصیت ضد اجتماعی در مردان بیشتر از زنان است و اثر ژنتیك در آن بسیار بالا است. از سوی دیگر فقر می تواند درصد این اختلال را افزایش دهد و در محیط هایی كه رفتار ضد اجتماعی بخشی از راهبرد بهای حفاظتی فرد محسوب می شود، این اختلال بیشتر است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینكه كودك آزاری تعاریف متفاوتی دارد، ادامه داد: می توان گفت سوءاستفاده و غفلت نسبت به فرد كمتر از 18 سال كه منجر به آسیب جسمی، روحی و جنسی او شود، در واقع نوعی كودك آزاری محسوب است. همچنین از دید سازمان بهداشت جهانی كودك آزاری هرگونه انجام دادن یا ندان عملی است كه منجر به نقض حقوق كودك شود و سلامت مطلوب، زندگی و تكامل كودك را به خطر اندازد.

انواع كودك آزاری

به گفته وی، كودك آزاری توسط والدین، مراقبان كودك و تمامی افرادی كه با كودك زندگی می كنند بسیار زیاد دیده می شود و از این رو به نظر می رسد هر گونه آسیب جسمی، فكری، جنسی، سوءاستفاده و بی توجهی به كودك كمتر از 18 سال توسط فردی كه حضانت و سرپرستی او را برعهده دارد و یا توسط فردی در داخل یا خارج از خانواده، كودك آزاری محسوب می شود.

انزانی درباره انواع كودك آزاری، ادامه داد: كودك آزاری جسمانی به معنای به كار گیری عمدی حملات فیزیكی علیه كودك، كودك آزاری حنسی به معنای درگیر كردن كودك در فعالیت های جنسی، كودك آزاری هیجانی به معنای هرگونه رفتاری كه منجر به صدمه رساندن تحول عاطفی كودك شود، كودك آزاری موسوم به "غفلت" به معنای برآورده نكردن یا كوتاهی در برابر برآورده نكردن نیازهای كودك و كودك آزاری اقتصادی به معنای وادار كردن كودك به كارهای سخت از جمله انواع كودك آزاری ها هستند كه به نظر می رسد درصد بالایی از این آزارها معطوف به دختران است.

احتمال چند برابری ارتكاب به جرم در كودكان آزار دیده

این روانشناس همچنین این را هم گفت كه احتمال ارتكاب به جرم كودك آزار دیده در سنین نوجوانی، چهار تا هشت برابر بیشتر از سایرین و احتمال بازداشت چنین افرادی در سنین جوانی دو برابر بیشتر از سایرین است.

وی درباره اثرات مخرب روانی كودك آزاری گفت: این كودك آزاری ها اثرات بسیار مخربی را بر ذهن و روح كودك بر جای می گذارد كه از جمله آنها ایجاد اختلال سلوك، افسردگی، هراس و ترس، مشكلاتی در خواب و دیدن كابوس، مشكلات در گفتار و تغذیه، اضطراب، بزهكاری و اعتیاد و درگیری اختلالات شخصیتی نظیر اختلال شخصیت ضد اجتماعی، نمایشی و حتی افكار مربوط به خودكشی است.

نقش خانواده در پرورش آزارگر

وی درباره چرایی اعمال خشونت علیه كودكان توسط برخی افراد، ادامه داد: از جمله مولفه هایی كه می توان برای فرد اعمال گر خشونت در نظر گرفت فقدان مهارت كافی در خانواده نظیر مهارت های زندگی و فرزند پروری، انتظارات غیرواقع بینانه از كودك و وجود سابقه مورد خشونت واقع شدن در كودكی است. همچنین اعمال گر خشونت علیه كودكان می تواند دارای افسردگی، نابالغی ذهنی، اختلالات روانی و خود محوری، طلاق عاطفی والدین و یا اعتیاد باشد.

آزارگر دچار اعتمادبه نفس پایین و كمبود توجه است

انزانی تصریح كرد: بسیاری از پژوهش ها نشان می دهند كه آزارگر كودكان به دلیل نداشتن اعتماد به نفس و كمبود توجه به كودك آزاری روی می آورد تا اینگونه كمبود توجه خود را جبران كند. مطابق با پژوهش ها امكان كودك آزاری در خانواده های پرجمعیت، شلوغ و ناسازگار كه تحت فشار اقتصادی و اعتیاد هستند است و یا سطح پایینی از مهارت های زندگی را دارند بیشتر است. همچنین طلاق عاطفی والدین در ایجاد كودك آزاری بی تاثیر نیست.

كودك آزار دیده امروز شخص آزارگر فرداست

این روانشناس با بیان اینكه از نظر حقوقی نیز قوانین كاملی در حوزه كودك آزاری نداریم تا فرد كودك آزار از مصادیق كودك آزاری مطلع و از انجام آن هراس داشته باشد، افزود: در قبال این رفتارها نباید سكوت كنیم، به سادگی از كنار این رفتارها گذر نكنیم و حتما از مشورت با مشاورین و روانشناسان بهره ببریم و مهارت های زندگی را به خوبی یاد بگیریم تا بتوانیم از خود در برابر آسیب های خانوادگی و اجتماعی حفاظت كنیم

این روانشناس در پایان درباره پیامدهای ناگوار كودك آزاری اظهار كرد: پیامدهای حاصل از این آزار تنها متوجه كودك و خانواده او نیست بلكه تمام جامعه را در بر می گیرد چراكه كودك آزار دیده امروز شخص آزارگر فردا خواهد بود.
منبع خبر:
شیعه
   تاریخ: ۱۳:۰۲ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۴