دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

دكتر ترابی: در روابط عمومی به دنبال طرح چالش های پویا، فعال و آفریننده هستیم
 
در چهل و دومین جلسه خوش نامی دانشگاه، شناسایی نیازهای برآورده نشده از جمله وظایف روابط عمومی عنوان شد و بر ضرورت راه اندازی چالش های سازنده، پیش برنده و احیا كننده در جهت پویایی سازمان تاكید شد.
چهل و دومین نشست خوش نامی دانشگاه برگزارشد دكتر ترابی: در روابط عمومی به دنبال طرح چالش های پویا، فعال و آفریننده هستیم
در چهل و دومین جلسه خوش نامی دانشگاه، شناسایی نیازهای برآورده نشده از جمله وظایف روابط عمومی عنوان شد و بر ضرورت راه اندازی چالش های سازنده، پیش برنده و احیا كننده در جهت پویایی سازمان تاكید شد.

171569.mp3 دكتر ترابی: در روابط عمومی به دنبال طرح چالش های پویا، فعال و آفریننده هستیم



اخبار مرتبط گالری عكس مرتبط گالری فیلم مرتبط گالری صوت مرتبط
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دكتر ماشاءاله ترابی، به شش مدل واقع گرا، هنری، اجتماعی، متهور (مدیریتی)، جستجو گر و قراردادی از میان 720 مدل شخصیتی كه فراوانی بیشتری داشتند، اشاره كرد و گفت: شخصیت ها معرف رفتار و روحیه و مدل فكری، رفتاری و رویه ای هستند.

وی با اشاره به انواع انگیزه و عوامل ایجاد آن، بر ضرورت شناخت دایره انگیزشی تاكید كرد و گفت: برخی افراد ممكن است با انگیزه های مادی یا معنوی برای انجام كاری ترغیب شوند، ممكن است این انگیزه اولیه، ثانویه، درونی و یا بیرونی باشد. انگیزه اولیه و ثانویه همچون فردی كه قصد ساخت درمانگاه دارد و پس از شروع كار تصمیم به ساخت بیمارستان می گیرد. در این شرایط وقتی حركت ایجاد شد، گشایش های جدید نیز در پی آن رخ می دهد. همچنین ممكن است افراد در نجواهای درون خود، نسبت به موضوعی با انگیزه شوند و خود انگیزشی داشته باشند. گاهی نیز انگیزه بیرونی بر اثر یك اتفاق ایجاد می شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، با بیان اینكه "وقتی حیطه های انگیزشی را بشناسیم، آنگاه می توانیم در برخوردهایمان، تحلیل بهتری داشته باشیم" یادآور شد: در واقع در نقشه روانشناسی برند، این انگیزش ها در سازمان سنجیده می شود تا بدانیم ویژگی غالب در هر واحد كدام است و بر اساس آن برنامه ریزی كنیم. اگر نیروها با انگیزه مادی در سازمان باشند، تمركز بر انگیزه معنوی آنها موجب اتلاف وقت می شود از این رو افراد باید در مسیر خود تقویت شوند. همچنین باید به این تشخیص برسیم كه پشت هر قابلیت مهم سازمان، انگیزه ای وجود داشته كه باید شناسایی و تقویت شود.

دكتر ترابی، گفت و گوهای محیطی را در شناسایی انگیزه های افراد موثر دانست و گفت: اگر به انگیزه های كاری افراد پیرامون خود با دقت بنگریم، می توانیم ببینیم كه بسیاری از كارهای بزرگی كه رخ داده بر اثر یك انگیزه اولیه در یك موضوع بسیار كوچك ایجاد شده است اما در ادامه مسیر، تبدیل به انگیزه ثانویه بسیار بزرگ و قوی شده است. پس انگیزه های اولیه افراد بسیار مهم است و باید به آنها توجه كرد.

وی "انگیزه را یك نیاز ارضا نشده خواند كه می تواند چالش ایجاد كند" و یادآور شد: اگر چالش مثبت باشد، حركت ایجاد می كند. تمام تلاش در برند آفرینی این است كه چالش سازنده، پیش برنده و احیا كننده باشد چرا كه نیاز ارضا نشده همیشه وجود دارد اما اگر این چالش پویا نباشد، مخرب خواهد بود و قطعا می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. در واقع افراد با انگیزه های مختلف می توانند سازنده یا مخرب باشند. در سازمان هایی كه شفافیت وجود دارد و مرتبا راه حل های جدید ارائه می شود، چالش ها مثبت و سازنده می شوند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، تمركز بر راه حل به جای توجه به مشكل را راهگشا خواند و گفت: افراد نیازهای ارضا نشده بسیاری دارند و اگر تا كنون اتفاقی رخ نداده به این دلیل است كه راه حلی در مورد آن به ذهن ما نرسیده است. در واقع آنچه تا كنون به ذهن ما رسیده انجام شده است. باید در مقابل چالش ها پایدار باشیم و اراده هایمان قوی باشد. اگر بر كار خیر و خوب خود اطمینان داریم باید در مورد آن پشتكار داشته باشیم نه اینكه با بروز مشكلات ، از آن دست برداریم..

دكتر ترابی، شناسایی نیازهای برآورده نشده را از وظایف روابط عمومی عنوان كرد و افزود: تمام كاری كه در افكار سنجی انجام می شود، شناسایی نیازهای برآورده نشده كاركنان است. مشكل و نیاز ارضا نشده می تواند از یك سو در سازمان ایجاد چالش كند، كه در این شرایط باید تلاش كنیم برای آن راه حل ایجاد كنیم و از سوی دیگر خود سازمان نیز باید برای ایجاد نشاط و پویایی، چالش های مثبت ایجاد نماید.

وی طرح سوال غلط را منجر به ارائه پاسخ غلط خواند و گفت: هنگام ایجاد چالش، با مجموعه ای از سوالات مواجهیم. وقتی بر مشكل تمركز می كنید، همه توجه شما به سمت سوال می رود و در نهایت تمركز شما بر سوال خواهد بود و نه پاسخ آن. در حالی كه در این شرایط باید بر پیدا كردن راه حل های متنوع تمركز كنیم. سوالی كه پاسخی برای آن پیدا نشود و یا پاسخ آن ناامید كننده باشد، در نهایت غلط است. سوال می تواند بازدارنده و یا امید آفرین باشد. سوال هایی كه از خود می پرسیم و پاسخ هایی كه به خود می دهیم بسیار اهمیت دارد. باید بدانیم كه طرح این سوال ها چقدر می تواند به ما كمك كند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، خاطر نشان كرد: تمام كار برندینگ در راستای تولید چالش پویا است. چالش حركت ایجاد می كند، كه این حركت می تواند در جهت نیستی و یا در جهت هستی باشد؛ اینكه چالش شما چه باشد، تعیین كننده خواهد بود. از این رو ما به دنبال چالش های غم، اندوه و تخریب نیستیم بلكه به دنبال چالش های پویا، فعال و آفریننده هستیم.

دكتر ترابی، هدف از مصاحبه های اخیر روابط عمومی را ایجاد چالش مثبت خواند و گفت: در تلاشیم از این طریق، حركت و رفتارهای كوششی ایجاد كنیم تا تنش های ناشی از چالش را كاهش دهیم. این امر موجب می شود تا به سطح دیگری از نیازها دست یابیم.

وی با بیان اینكه "ساختمان ها در مدت طولانی ساخته و در مدت كوتاهی تخریب می شود" گفت: نشانه رفتارهای تخریبی، كوتاه مدت بودن آن است و نشانه رفتار كوششی سازنده، ادامه دار بودن آن است. تخریب سریع انجام می شود اما ساخت مسئله ای زمانبر است. از این رو باید از انواع مدل ها استفاده كنیم تا ارتباطات ضعیف نشوند. این حجم از نیازهای كوششی می تواند پاسخگوی نیازهای ارضا نشده باشد و دستیابی به انها را محقق كند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، از شبكه ها به عنوان عواملی برای سرعت بخشی به فعالیت های كوششی نام برد و افزود: شبكه ها می توانند رفتارهای كوششی را تقویت و گسترده كنند. شبكه های مختلفی در دنیا متولد شده اند و تلاش می كنند تا افراد از طریق رفتارهای كوششی در مسیر كمال حركت كنند. قطعا شبكه های اجتماعی یكی از اقسام شبكه است كه به سرعت در حال رشد و پیشرفت است چرا كه آدم هایی را با نیازهای ارضا نشده مشترك در كنار هم قرار می دهد و چالش های مشترك برای آنها ایجاد می كند. اینكه پست ها و مطالب برخی از افراد تاثیرگذار از ارزش و قیمت برخوردار است، به دلیل این است كه رفتار و خواست های آنها می تواند حركت ایجاد كند و افراد در تلاشند تا خود را شبیه آنها كنند.

دكتر ترابی، هر عضو از شبكه های اجتماعی را یك شهروند خواند و تصریح كرد: اینكه ما چقدر از افراد تاثیرگذار در جهت برند سازمان استفاده می كنیم مسئله و چالش ماست. به عبارت دیگر باید چالش هایی را ایجاد كنیم كه رفتارهای كوششی را در راستای ارزش های عمومی (همچون نوآوری، نیكو كاری، كیفیت خدمت و ...) تقویت كند. هر چه بتوانیم از ابزارهای جدید استفاده كنیم قاعدتا امواجی كه ایجاد می كنیم، بلندتر، عمیق تر و ماندگار تر خواهد بود.

وی افزود: برای اینكه بتوانیم از حداكثر انرژی كه در داخل شبكه های اجتماعی ایجاد می شود استفاده كنیم، باید بدانیم كه در داخل این شبكه ها، چه موضوعات مهمی وجود دارد و موجودیت های آن چیست و چگونه با هم ارتباط برقرار می كند. در شبكه های اجتماعی دلایل مختلفی برای ارتباطات وجود دارد، از جمله اینكه افراد می خواهند با هم رابطه فردی، كاری و یا گسترش رابطه علمی داشته باشند. همچنین ممكن است افراد به دلیل نزدیك بودن علاقمندی ها و یا انگیزه های اجتماعی و سیاسی با هم در ارتباط باشند اما چالشی را رقم می زنند كه پشت آن حركت و رفتار كوششی ایجاد شود. اگر این شبكه ها و نوع ارتباطات آن را بشناسیم، آنگاه می توانیم رفتارها را پیش بینی كنیم.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، آنالیز و بررسی شبكه های اجتماعی را در تصمیم گیری موثر خواند و گفت: كار بزرگی كه انجام می شود، این است كه از روابط میانactor (نقش ها)، node (میزبان) و edge (ارتباط میان میزبان ها)، نیازهای افراد آنالیز می شود و اطلاعات آن می تواند در اختیار كمپانی ها قرار گیرد و چالش را طوری سازماندهی كند كه به نفع همه باشد. در این مرحله هر فرد در شبكه های اجتماعی نقش یك بازیگر را دارد و حتی با انفعال خود نیز نقش ایفا می كند. همه حرف این است كه ارتباط میان node ها(میزبان) در چه جهتی ایجاد شود. افراد ممكن است در گروه های كوچك تر نیز عضو باشند و نقش) transistor تقویت كننده( را در این میان ایفا كنند (به عنوان مثال افراد ممكن است مطالبی را كه فالورها فالو كرده اند در سرچ خود داشته باشند) این اثری است كه گروه های كوچك تر بر بزرگ تر و بالعكس خواهند داشت.

دكتر ترابی، با بیان اینكه "در برند آفرینی تولید شبكه های مختلف اختصاصی و اجتماعی خواهیم داشت" تاكید كرد: آنچه قصد داریم در برند آفرینی از آن استفاده كنیم، مسئله پیوند، فاصله، مركزیت و میانه بودن است. در حال حاضر در مرحله شناسایی پیوندها هستیم و فاصله های آنها را از هم برررسی می كنیم. سپس به دنبال دستیابی به مركزیت گروه ها هستیم و اینكه كدام یك از این گروه ها می توانند نقش میانه و پیوند دهنده در خود داشته باشند چرا كه قصد داریم آنها را تقویت كنیم.

وی افزود: در دنیا موضوعات بد و خوب بی شماری وجود دارد اما مهم این است كه ما بر كدام تمركز خواهیم داشت. تحلیل شبكه های اجتماعی در مورد محتوای وب و اینستاگرام می تواند به ما كمك كند كه پیوندها و راس ها و ارتباط میان میزبان ها را به خوبی شناسایی كنیم و از خود این ابزارها به عنوان یك بازیگر استفاده كنیم. هر پیوند را یك رابطه ببینیم كه در مجموع پیوندهای ما را توسعه می دهد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه، سپس به كاربرد هر كدام از شبكه ها اشاره كرد و گفت: باید شبكه ها و كاركردهای آن را بشناسیم تا بتوانیم از حداكثر فرصت های موجود در این ابزار ها استفاده كنیم. شبكه های اجتماعی، برای پیوندهای سطحی، دانش عمومی و غیر پژوهشی شكل گرفته است. شبكه های فكری، به دنبال تازه ها و افراد پیشرو در تحقیق، تحولات مفهومی و نقاط بازگشت هستند. شبكه های هم تالیفی شامل ارتباطات علمی، گسترش دانش، همفكری، رقابت و دسته بندی است و شبكه های استنادی نیز به دنبال كشف روابط علمی، كشف روند تحولات علمی و داده كاوی است (اكثر پایگاه های داده سنجی به دنبال این نوع شبكه ها هستند).

وی خاطرنشان كرد: در برند آفرینی به دنبال این هستیم كه این چهار سطح از شبكه ها (شبكه اجتماعی، فكری، هم تالیفی و استنادی) راتحلیل و گسترش دهیم.

توضیح اینكه چهل و دومین جلسه خوشنامی دانشگاه علوم پزشكی تهران، سه شنبه 26 اسفند 99 در سالن شورای طبقه هشتم ستاد مركزی دانشگاه برگزار شد. این جلسات با هدف تبیین و نهادینه سازی مفهوم برندینگ هر سه شنبه در روابط عمومی دانشگاه برگزار می شود.
عكس: مهدی كیهان

گروه خبری : ستاد مركزی روابط عمومی,گروه خبری RSS كد خبر : 171569

كپی لینك كوتاه

-
-
   تاریخ: ۰۹:۳۹ - ۲۷/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۸۶