دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

نماینده مردم شهرری در مجلس: برای حل مشكلات بیمارستان روانپزشكی رازی از طریق مجلس و مسئولان محلی اقدام خواهد شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

نماینده مردم شهرری در مجلس: برای حل مشكلات بیمارستان روانپزشكی رازی از طریق مجلس و مسئولان محلی اقدام خواهد شد

دكتر سیدعلی یزدی خواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، شهرری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی روز یكشنبه و در اولین روز از سال نو، با همراهی هیات رئیسه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ضمن بازدید از بخش های بستری و اورژانس بیمارستان روانپزشكی رازی، در نشستی با مسئولان بیمارستان و دانشگاه، در جریان مشكلات این بیمارستان قرار گرفت و برای حل آنها از طریق كمیسیون بهداشت و درمان مجلس و مسئولان محلی منطقه شهر ری، قول همكاری داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دكتر یزدی خواه فرصت پیش آمده را مغتنم شمرد و از اینكه برای بار دوم از مركز آموزشی - درمانی روانپزشكی رازی بازدید می كند، ابراز خشنودی كرد و هر خدمتی برای بیماران این مركز را وظیفه خود بعنوان نماینده مردم منطقه دانست.

وی، مشكلات بیماران ارجاعی قوه قضائیه به این مركز و ناهماهنگی شرایط خاص آنها با بقیه بیماران و همچنین عدم پوشش بیمه ها از بیماران این مركز برغم هزینه های مختلف درمان و نگهداری این بیماران را تایید كرد و از رئیس دانشگاه خواست تا موارد و موضوعات كلان را بصورت مكتوب ارائه دهند تا ایشان با همكاری كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، برای حل آنها پیگیری كند.

دكتر یزدی خواه با اشاره به مطرح بودن بحث ساماندهی نیروهای شركتی در مجلس، افزود: مشكل نیروهای شركتی مركز روانپزشكی رازی نیز قابل طرح در این بخش است، ضمن آنكه مسایلی مانند نگهداری فضای سبز این مركز كه حدود صد هكتار می باشد و تهیه مایحتاج روزانه 1100 بیمار بستری و آسایشگاهی، و همچنین سند مالكیت این مركز، با ارائه اطلاعات كامل آنها، قابل پیگیری می باشد.

وی در پایان سخنانش از زحمات همه پرسنل و مسئولان بیمارستان قدردانی كرد و دعای خیر برای همه مجموعه بیمارستان و دانشگاه مربوطه داشت.

در ابتدای این نشست، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كه بیمارستان روانپزشكی رازی را تحت پوشش دارد، طی سخنانی ضمن عرض تبریك به مناسبت آغاز سال نو و اعیاد شعبانیه، اتفاقات خوبی را برای كشور و دانشگاه در سال جدید پیش بینی كرد و توسعه كشور را با تكیه بر منابع و تولیدات داخلی، امكانپذیر دانست.

وی ضمن خیرمقدم خدمت دكتر یزدی خواه، به معرفی بیمارستان روانپزشكی رازی (امین آباد) پرداخت كه با حدود صد سال قدمت ، 1375 تخت مصوب دارد و در حال حاضر، به ازای هر تخت ، 1/1 پرسنل دارد كه نسبت به استانداردهای ملی خودمان بشدت پائین است، چرا كه ضریب پرسنلی باید به ازای هر تخت روان، 2/8 درصد باشد، درحالی كه از 1/1 نیروی فعلی هم فقط 4 نفر آن، پرستار است.

دكتر خانكه به كمبود 600 نیروی پرستار برای مراقبت از همه بیماران در این مركز روانپزشكی اشاره كرد و افزود: با این حجم بالای بیمار (1100 بیمار بستری و آسایشگاهی) و شرایط خاص آنان، سیستم های بیمه ای هم این مركز روانپزشكی را حمایت نمی كنند، و بیماران این مركز مشمول قوانین بیمه ها نمی شوند و طی سالهای گذشته، روسای دانشگاه و مدیران بیمارستان مكاتبات متعددی داشتند و خواستند كه سیستم بیمه ای، این بیمارستان را بشكل خاص ببیند، چون شرایط این بیماران با قالب های سیستم بیمه ای هماهنگ نیست.

وی همچنین به مظلومیت بیماران روان و نداشتن حمایت از سوی خانواده هایشان نیز اشاره كرد و اظهار داشت: در بیمارستان های دیگر، همراهان بیماران با گل و شیرینی می آیند و با اصرار بیمار خود را ترخیص می كنند، اما در این بیمارستان، بیمار كه بستری می شود، خانواده برای ملاقات بیمارش كه نمی آید و آدرس خونه اش را هم عوض می كند و در كنار این شرایط، بیمار طولانی مدت بستری می شود، 30 سال 40 سال بستری است و مشكلات جسمی پیدا می كند و حتی نیاز به جراحی خواهند داشت كه گرفتن پذیرش و مراقبت از آنان در بیمارستان های دیگر هم مشكلات خودش را دارد.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی درعین حال ، این مركز روانپزشكی را برای منطقه شهر ری سرمایه ای دانست كه می تواند بسیاری از مشكلات منطقه را حل كند و بهترین خدمات تخصصی را به نیازمندان ارائه بدهد.

دكتر خانكه به مشكلات بیمارستان در ارتباط با آلودگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت كارخانه سیمان در ضلع شرقی بیمارستان، هزینه نگهداری فضای سبز این مركز كه حدود یكصد هكتار است و هزینه های مایحتاج روزانه بیماران كه بیش از نیمی از آنها را بیماران مزمن آسایشگاهی با اقامت دائم تشكیل می دهد، پرداخت.

رئیس دانشگاه گفت: مشكلات مربوط به نگهداری بیماران ارجاعی از سوی قوه قضائیه و مراقبان آنان در محیط بیمارستان و هزینه سنگین نگهداری آنان كه شامل حمایت های سیستم بیمه ای نیز نمی شوند، بر سایر مشكلات و هزینه های این بیمارستان افزوده است.

وی در پایان سخنانش، از دكتر یزدی خواه خواست تا با همكاری مسئولان شهرری (فرماندار و شهردار ری)، در جهت كاهش این مشكلات و همچنین، رفع مشكل سند مالكیت مركز روانپزشكی كه برای تمامی فعالیت های عمرانی و اجرایی در مركز مورد نیاز است، حمایت كنند.

دكتر خانكه افزود: اگر حمایت و كمك مسئولان منطقه را داشته باشیم ، در نظر داریم تا بخش تروما در جوار حرم حضرت عبدالعظیم حسنی راه اندازی كنیم و به زوار آن حضرت خدمت ارائه بدهیم .

گفتنی است، در بازدید نماینده مردم شهرری در مجلس و هیات رئیسه دانشگاه از دو بخش بستری بیماران مرد و دو بخش بیماران زن و بخش اورژانس مركز آموزشی - درمانی روانپزشكی رازی، دكتر زهره زاهدی راد مسئول بهبود كیفیت بیمارستان در توضیح شرایط بیماران دو بخش پردیس 4 شرقی و غربی گفت كه بیش از 50 بیمار زن با سنین بین 30 تا 55 سال در یك پردیس و بیش از 40 بیمار زن میانسال در پردیس دیگر نگهداری می شوند كه به دلایل مختلف خانواده هایشان از پذیرش آنان سرباز می زنند و بصورت آسایشگاهی در این مركز زندگی می كنند.

وی به فعالیت كارگاه های توانبخشی و حرفه آموزی مركز روانپزشكی رازی اشاره كرد و افزود: این بیماران در حد توانایی كه دارند، در این كارگاه ها فعالیت كرده و حقوق ماهانه ای از بابت فروش تولیداتشان كسب می كنند، ضمن آنكه هفته ای یك روز به سالن ورزشی رفته و از امكانات ورزشی استفاده می كنند.

وی، از فعالیت واحدهای مددكاری، روانشناسی و كاردرمانی برای ارائه خدمات حمایتی در حوزه های سلامت اجتماعی، سلامت روان و توانبخشی این بیماران نیز گفت.

مركز آموزشی - درمانی روانپزشكی رازی كه در منطقه امین آباد شهر ری واقع شده است، با استفاده از توان حرفه ای و تخصصی اساتید دانشگاه و متخصصان حوزه اعصاب و روان و همچنین، بكارگیری تجهیزات پیشرفته، انواع خدمات درمانی و مشاوره به بیماران و نیازمندان مبتلا به اختلالات اعصاب و روان ارائه می دهد.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۴۰ - ۰۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۰