دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تولید بیش از 150 محتوای آموزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
 
تهران-ایرنا- رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: در زیست بوم جدید ناشی از شیوع كرونا، بیش از 150 محتوای مجازی در زمینه های مختلف آموزشی تولید و در اختیار دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده هایشان قرار گرفته است.
تولید بیش از 150 محتوای آموزش برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تهران-ایرنا- رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: در زیست بوم جدید ناشی از شیوع كرونا، بیش از 150 محتوای مجازی در زمینه های مختلف آموزشی تولید و در اختیار دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده هایشان قرار گرفته است.

شهناز كریمی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه در شرایط شیوع كرونا اظهارداشت: اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با راه اندازی 2 استودیو اقدام به تولید فیلم های آموزشی و فایل های صوتی متناسب با ویژگی ها و نیازهای هر یك از گروه های مختلف تحت پوشش شامل دانش آموزان با آسیب حسی(شنوایی و بینایی)، طیف اتیسم، كم توان ذهنی و اختلال یادگیری كرده است.

وی گفت: حدود 5 هزار و یكصد دانش آموز در گروه های هفت گانه معلولیتی (آسیب دیده بینایی، آسیب دیده شنوایی، معلول جسمی حركتی، كم توان ذهنی، چندمعلولیتی، اختلال رفتاری- هیجانی و طیف اتیسم و مشكلات ویژه یادگیری)؛ یكهزار و 900 دختر و 3هزار و 200 پسر در مدارس استثنایی تهران تحصیل می كنند.

كریمی افزود: 6هزار و 392 دانش آموز با نیازهای ویژه تحت پوشش آموزش و پرورش تلفیقی فراگیر هستند و به صورت تلفیقی در مدارس عادی(پذیرا) مشغول به تحصیل هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان كرد: با توجه به بخشنامه های ابلاغی وزارت آموزش و پرورش و مصوبات ستاد ملی مبارزه با كرونا، مدارس استثنایی همانند سایر مدارس تعطیل شدند و آموزش و پرورش دانش آموزان با نیازهای ویژه هم در شرایط شیوع ویروس كرونا با رویكرد «آموزش تعطیل نیست» در شبكه آموزش دانش آموزی(شاد) و فضای مجازی و یا از طریق تهیه و ارسال بسته های آموزشی برای دانش آموزانی كه فاقد دسترسی به فضای مجازی هستند، استمرار دارد.

وی اظهارداشت: در مواردی معلمان در مدارس مستقر بوده و دانش آموزان با نیازهای ویژه در صورت تمایل و رضایت والدین می توانند به صورت حضوری برای دریافت خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی، ورزشی و مشاوره ای به مدارس مراجعه كنند، تعدادی از دانش آموزان به صورت تركیبی(هم آموزش حضوری و هم غیرحضوری) از خدمات آموزشی استفاده می كنند.

كریمی گفت: حدود یكهزار و 600 فرهنگی در آموزش و پرورش استثنایی برای ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، توانبخشی، ورزشی و مشاوره ای به دانش آموزان با نیازهای ویژه فعالیت می كنند.

وی افزود: معلمان آموزش و پرورش استثنایی در مدارس با تولید محتواهای آموزشی در قالب فیلم، كلیپ، درسنامه، جزوات، اینفوگراف و... و. به عنوان مدافعان تعلیم و تربیت مشغول آموزش دانش آموزان هستند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران ضمن قدردانی از معلمان بیان كرد: آنان تمام سعی و تلاش خود را برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه و همراهی خانواده های آنان به كار می برند حتی برخی از معلمان با رعایت تمامی اصول ایمنی و پروتكل های بهداشتی در منزل دانش آموزانی كه امكان بهره مندی از فضای مجازی را نداشته اند، حضور پیدا كردند و اجازه تعطیلی فرایند آموزش را به هر دلیلی نداده اند.

كریمی اظهارداشت: 67 مدرسه و مركز آموزشی و توانبخشی مشكلات ویژه یادگیری در شهر تهران مشغول ارائه خدمات به دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده های آنان هستند كه از این تعداد 50 مدرسه استثنایی و پنج مركز آموزشی و توانبخشی مشكلات ویژه یادگیری در بخش دولتی و 6 مدرسه استثنایی و 11 مركز آموزشی و توانبخشی مشكلات ویژه یادگیری در بخش غیردولتی فعالیت می كنند.

وی با اشاره به فعالیت 2 مجتمع آموزشی شبانه روزی شامل شهیدمحبی(پسرانه) در منطقه پنج، نرجس(دخترانه) در منطقه چهار شهر تهران گفت: این مراكز دانش آموزان آسیب دیده بینایی را از سراسر كشور تحت پوشش قرار می دهند، در شرایط شیوع كرونا كه امكان حضور دانش آموزان در مجتمع های آموزشی شبانه روزی وجود ندارد، از طریق فضای مجازی یا ارسال بسته های آموزشی دانش آموزان نابینا تحت پوشش تحصیلی قرار می گیرند تا خانواده ها دغدغه ای برای ادامه تحصیل فرزندانشان نداشته باشند.

ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران درباره ارایه خدمات حمایتی، مشاوره ای و توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه بیان كرد: با توجه به شیوع كرونا، بخشی از خدمات مشاوره ای و توانبخشی طبق برنامه زمانبندی و تعیین شده به صورت حضوری در مدارس و بخشی از آن به صورت مجازی ارایه می شود.

كریمی افزود: كادر توانبخشی، مشاوره و سلامت مدارس در تكمیل برنامه های مداخله ای، در فضای مجازی آموزش های لازم را در زمینه های گفتاردرمانی، كاردرمانی، تربیت شنیداری، اصلاح رفتار، مراقبت و ایمنی از معلولان در شرایط كرونا و... ویژه والدین را به صورت پخش زنده و در قالب فیلم های تولیدی ارائه می دهند.

وی اظهارداشت: آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران در مركز راهنمایی و مشاوره خانواده ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده های آنان نیز به صورتی حضوری و تلفنی خدمات مشاوره ای و روان شناختی در حوزه های تربیتی، تحصیلی، رفتاری و... ارائه می دهد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران گفت: در زمینه ارائه خدمات حمایتی به دانش آموزان با نیازهای ویژه مقدمات و تمهیدات اولیه همانند ارسال بخشنامه و توجیه والدین آنان انجام گرفته است، بعد از ارسال و بررسی دقیق مدارك درمانی دانش آموزان دریافت كننده خدمات پاراكلینیكی، بستری و تجهیزات كمك توانبخشی و... مدارك و مستندات برای تأیید و پرداخت هزینه به سازمان آموزش و پرورش استثنایی ارسال خواهد شد.

سنجش سلامت نوآموزان

كریمی درباره آمار سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال تحصیلی 1400-1399 بیان كرد: با توجه به شرایط شیوع كرونا، سنجش نوآموزان از 22تیرماه در 73 پایگاه سنجش اولیه با رعایت پروتكل های بهداشتی آغاز شد كه این پایگاه ها تا پایان شهریور فعال بودند.

وی افزود: از اول مهر تا پایان آبان پایگاه های اولیه تمدیدی و 2 پایگاه تخصصی نیز تا پایان آبان فعال بودند كه سه پایگاه تمدیدی تا پایان آذر باقیمانده نوبت گیری ها را انجام دادند و در نهایت سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی حدود یكصدهزار نوآموز تكمیل و به اتمام رسید.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران اظهارداشت: از این تعداد، حدود ٨٢ هزار نوآموز به مدارس عادی معرفی شدند و 8هزار نفر از آنان برای تكمیل فرایند سنجش و ارزیابی های تخصصی به پایگاه های تخصصی ارجاع شدند.

برنامه های نوروزی

كریمی درباره برنامه های نوروزی آموزش و پرورش استثنایی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: این نهاد در راستای اجرای طرح «عید، هنر و داستان» وزارت آموزش و پرورش، اقدام به ارسال شیوه نامه به مدارس كرده است، شورای مدارس براساس نوع معلولیت و توانمندی های دانش آموزان، فعالیت های فرهنگی و هنری همچون داستان نویسی، خاطره نویسی و نقاشی كه بیشتر جنبه كاركردی دارند را طراحی و مناسب سازی كرده و در اختیار آنان قرار می دهند، در پایان تعطیلات نوروز، مدارس از آثار برتر تجلیل خواهند كرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با اشاره به فعالیت های كانون فرهنگی هنری سبحان ویژه دانش آموزان با نیازهای ویژه افزود: این كانون نیز در طول سال تحصیلی كلاس ها و برنامه های فرهنگی، هنری و تفریحی و اردو برگزار می كند كه در شرایط شیوع كرونا، این برنامه ها به صورت مجازی تداوم دارد و در ایام نوروز، برنامه ها و فعالیت هایی را از طریق شبكه «شاد» برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در نظر گرفته است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- سازمان آموزش و پرورش استثنایی
- اداره كل آموزش و پرورش تهران
- مدارس استثنایی
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۲۰ - ۰۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸