دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

پیام نوروزی رییس جمهوری؛ زنجیرها باید از پای فعالان اقتصادی بخش خصوصی باز شود
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

پیام نوروزی رییس جمهوری؛ زنجیرها باید از پای فعالان اقتصادی بخش خصوصی باز شود

رییس جمهوری گفت: زنجیرها باید از پای فعالان اقتصادیِ بخش خصوصی باز شود و بنگاه های اقتصادی باید راه را برای مردم و بخش خصوصی واقعی باز كنند و به نفع آن ها صحنه بنگاه داری و كسب و كار را ترك كنند؛ در این صورت، سرمایه گذاری، توسعه می یابد، اشتغال پایدار می گردد و رفاه عمومی بهبود می یابد.

به گزارش وبدای دانشگاه به نقل از ایرنا، حجت اسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در پیام نوروزی خود، گفت: آغاز سال 1400 را به همه مردم بزرگ ایران، از پیر و جوان؛ زنان و مردان به ویژه پرستاران و پزشكان، و همه كادر درمان؛ كشاورزان و كارگران؛ رزمندگان و مرزبانان و همة ایران دوستان در سراسر جهان تبریك عرض می كنم.

وی ادامه داد: ایام نوروز امسال را كه در میانه دو روز بزرگ شادی آفرین، زادروز سالار شهیدان ابی عبدالله الحسین(ع) و میلاد ولیعصر، امام زمان (ارواحنا له الفدا) قرار گرفته را به فال نیك می گیرم و با عرض ادب به پیشگاه امام عدل و امید، این ایام فرخنده را به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید و همه مسلمانان، تهنیت می گویم.

روحانی یادآور شد: امسال، پایان زمستانِ طبیعت، و آغازِ هنگامه نور و گرما و شكوفایی و سرسبزی طبیعت؛ با پایانِ دورانی، سخت و دشوار از تاریخِ حیات ملّت ایران هم زمان شده است. سه سال جنگ تحمیلی اقتصادی بی رحمانه و ظالمانه بر علیه ملّت ایران؛ جنگی كه، هیچ ملّتی در تاریخ معاصر، مشابه آن را تجربه نكرده بود، با ایستادگی این ملت، رو به پایان خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: در كنار سختی و دشواری جنگ اقتصادی، در سالِ گذشته، ملّت ایران همچون سایر ملّت ها با ویروسی خطرناك، مواجه شد كه دشواری تحریم و جنگ اقتصادی را برای ایرانیان دوچندان كرد.

وی افزود: ملّت ایران در حالی به نبرد با كرونا وارد شد كه نه تنها از كمك های معمول جهانی برای مبارزه با این همه گیری محروم بود، بلكه حتّی امكان دسترسی به ثروت های خود نیز در بانك های خارجی را، نداشت. افت شدید قیمت نفت و تحریم نفتی، شرایط را به گونه ای رقم زد كه سال 1399 از نظر درآمدهای نفتی، بدترین سال در 60 سال گذشته بود. من در طول 42 سالی كه از پیروزی انقلاب می گذرد، از نظر تنگنا و محدودیتِ اقتصادی، سالی به سختی و دشواری سال 1399، به یاد ندارم.

روحانی ادامه داد: امّا از سوی دیگر؛ این فصلِ دشوار و سرد، و این ابتلای بزرگ، و پیكار هم زمان در چند جبهه ی مختلف؛ به دلیل حماسه صبر و ایستادگی و تدبیر ملّت ایران تبدیل به فصلی درخشان و پرافتخار در تاریخ ایران شد.

وی با بیان این كه عظمت این حماسه را زمانی می توان دریافت، كه بدانیم دشمن بدخواه ما، چه هدفی را دنبال می كرد و چه نقشه ای برای ایران عزیز، كشیده بود گفت: آنان همچنانكه با بی شرمی، از فشار حداكثری سخن می گفتند، با تمام توان، به دنبال فروپاشی اقتصاد ایران بودند.

رییس جمهوری افزود: البته این فشار، در زندگی مردم، با رنج فراوان احساس شد، ولی مردم ما را از پای درنیاورد. آنها ضربه زدند ولی قطعاً به هدف خود نرسیدند. و همّوا بما، لم ینالوآ. در نهایت، آنها رفتند و ایران ماند. اقتصاد ایران ماند و بالید و بر توان خود افزود. مردم ایران ماندند و حماسه مقاومتِ بی نظیر این ملت، در تاریخ ملت ها جاودانه شد.

وی ادامه داد: در سالی كه اقتصاد جهانی، كاهش تولید با نرخ منفی 3.4 درصد را تجربه كرد و بسیاری از اقتصادهای قدرتمند جهان، نرخ های منفی 5 درصد تا منفی 10 درصد را در كارنامه خود دیدند، به رغم كرونا و جنگ تحمیلی اقتصادی، رشد مثبت 2.2 درصد را در كارنامة درخشان خود ثبت كرد و مردم ما، در پنجشنبه های افتتاحِ هرهفته، جلوه های جهش تولید در پرتو تدبیر و امید را شاهد بودند.

روحانی تاكید كرد: این افتتاح ها، همه دستاورد گشایش هایی بود كه در سایه تعامل سازنده با جهان، به دست آمده بود و بهره گیری از درآمدهای نفتی در صندوق توسعه ملی امكان این سرمایه گذاری های زیرساختی و اشتغالزا را فراهم آورده بود.

رییس جمهوری گفت: در تنگنای معیشتی این ایام، جلوه های همدلی و دستگیری و كمك های مؤمنانه ایرانیان، بار دیگر عمق همبستگی و پیوستگی این ملّت را به تصویر كشید. در ایام همه گیری، بلوغ و مسئولیت پذیری اجتماعی ملت ایران در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تغییر سبك زندگی، به عنوان یكی از جلوه های مدنیّت ایرانی، جلوه گر شد.

وی افزود: در امر بهداشت و درمان، خانواده بزرگِ بهداشت و درمان، حماسه ها آفریدند و فداكاری ها كردند و شهدای فراوانی تقدیم نمودند. در تولید تجهیزات پزشكی و دارو و واكسن، دانشمندان و مهندسان و كارآفرینان و شركت هایِ دانش بنیان، خوش درخشیدند و مایة سربلندی ملّت ایران شدند.

روحانی با تاكید براین كه خداوندِ بزرگ را شاكریم كه این زمستانِ سختی و رنج؛ با پایانِ زمستانِ طبیعت، رو به پایان است ادامه داد: نسیم نوروزیِ امسال نویدبخشِ آغازِ فصل شكوفائی و پیروزی و پیشرفت، در دفترِ ملت ایران است. به فضل خداوند و به شكرانه ی این صبر و مقاومت، همه چیز برای دورانی سرشار از شكوفایی و سازندگی و رونق و بهروزی برای ایرانیان، فراهم آمده است.

رییس جمهور یادآور شد: امروز، بدخواهان این ملّت، در آن سوی جهان، با رسوایی و بدنامی از كرسی قدرت به زیر افتادند، در حالی كه ملّت ایران، سرو قامت، سرافراز و سرزنده تر از همیشه، به استقبال بهارِ طبیعت و بهارِ زندگی آمده است. امروز دشمنان ملّت اعتراف كرده اند كه با زبانِ زور و تهدید و تحریم نمی توان با ملت بزرگ ایران سخن گفت. لذا، پس از سه سال شكست، ناچارند دوباره به مسیر تعاملِ سازنده با ملت ایران بازگردند.

وی اضافه كرد: امروز ملّت ایران در حالی به استقبال بهار طبیعت و بهار زندگی آمده است كه سرمایه های ارزشمندی كه در این هشت سال اندوخته است، پشتوانه و توشه ی راه او در دوران گشایش و شكوفایی خواهد بود.

روحانی گفت: در این هشت سال، در عرصه سیاست بین الملل، سرمایه سیاسی ارزشمندی اندوختیم كه ثمره آن، پیروزی های پیاپی در سازمان ملل و شورای امنیت و دادگاه لاهه بود. امروز ارتباط گسترده و عمیق و راهبردی با جهان داریم و دشمنان ما در مواضعی كه بر علیه ما دارند، منزوی و ناتوانند.

رییس جمهوری افزود: در این هشت سال، علی رغم اینكه همواره از نظر منابع مالی در تنگنا بودیم، گام های بزرگ و تاریخی در توسعه زیرساخت های مورد نیاز توسعه كشور برداشتیم. در تولید گاز و گازرسانی، در پالایش نفت و پتروشیمی، در صنعت برق و آب، ارتباطات و اینترنت؛ سلامت، شركت های دانش بنیان جهش های بزرگ و تاریخی رخ داده تا مسیر توسعه كشور در دوران گشایش و شكوفایی هموار گردد.

وی ادامه داد: در این هشت سال، كشاورزی و صنعت، و بخش خدمات ما مسیر تكامل و بلوغ را طی كردند و آماده اند تا در دوران جدید، با قدرت و توان بیشتر وارد رقابت در بازارهای جهانی شوند.

روحانی اضافه كرد: در این هشت سال، ایران از وضعیت نیاز به واردات بنزین و گازوئیل، به موقعیت صادركننده؛ و در گندم و برنج و شكر در مرز خودكفایی قرار گرفته است؛ و بر پایه این زیرساخت ها، كشور در آستانه ی ورود به یك دوره شكوفایی و رونق و ثبات اقتصادی قرار گرفته است و از سال 99 آب ، برق و گاز برای خانواده های كم مصرف كه قاعدتاً كم درآمد هم هستند مجانی شد.

رییس جمهوری با بیان این كه ما در سال های 93 تا 96، به مدّت چهار سال، با هم ، چنین تجربه ای داشتیم گفت: دوره ای كه در آن، پس از ركود عمیق، شاهد بازگشت رشد و شكوفایی اقتصادی بودیم و حتّی در سال 1395، ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان را كسب كرد. دوره ای كه تورم به طور متوسط 11.5 درصد و در بیشتر اوقات تك رقمی بود. دوره ای كه بالاترین ركوردِ سالانه افزایش اشتغال خالص را ثبت كرد. چنین سطحی از ثبات اقتصادی در چهار دهه اخیر در كشور، تجربه نشده بود.

وی افزود: این تجربه به ما نشان داد كه ملّت ایران قادر است در دوره ی گشایش و شكوفایی، در دهه ی اوّلِ قرن پانزدهم، به ثبات اقتصادی و تورم تك رقمی پایدار و رشد اقتصادی پایدار دست یابد. بی تردید، این هدف در دسترس ملت ماست.

روحانی ادامه داد: ولی دستیابی به این هدف، نیازمند ترسیم دقیقِ واقع بینانه و امیدوارانهِ افق آینده كشور است. ما با تكیه بر آنچه توانسته ایم، می گوئیم كه؛ می توانیم. دستاوردهای ما، پیش روی همه آن كسانی است كه از دیدن حقیقت نمی هراسند و از وحشت روشنائی، به تاریكی و سیاهی و سیاه نمایی نمی گریزند. اما تحقق این هدفِ روشن، نیاز به تفاهم ملی و توافق بر سر این سرنوشت مشترك دارد.

رییس جمهوری با تاكید بر این كه لازمه دستیابی به این هدف، مشاركت همه ایرانیان در فرایند توسعه است افزود: جذب سرمایه، اقتصاد دانش بنیان و تقویت شركت های دانش بنیان باید محور توسعه ما باشند. زنجیرها باید از پای فعالان اقتصادیِ بخش خصوصی باز شود. بنگاه های اقتصادی عمومی و دولتی باید راه را برای مردم و بخش خصوصی واقعی باز كنند و به نفع آن ها صحنه ی بنگاه داری و كسب وكار را ترك كنند. در این صورت، سرمایه گذاری، توسعه می یابد، اشتغال پایدار می گردد و رفاه عمومی، بهبود می یابد.

وی ادامه داد: این بایدها، تكرار شعارهای ناشدنی نیست. تجربه چهارساله 93 تا 96، بهترین شاهد برای امكان پذیر بودن این بایدها است. چهارسالی كه ثابت كرد در این كشور و در این نظام، می توان با تدبیر و تعامل، مسیر غیردقیق را تصحیح كرد، روند درست را بازسازی نمود، و ناممكن ها را ممكن ساخت.

روحانی گفت: لازمه دستیابی به این هدف، تعامل سازنده با جهان است. ایران می تواند وارد پیمان های تجاری منطقه ای و جهانی شود. ایران می تواند كانون جذب سرمایه گذاران بین المللی باشد. ایران می تواند جذابترین فضا برای بهره گیری از دانش و سرمایه ی ایرانیان در سراسر جهان باشد و ایران می تواند تجارت گسترده و عمیق و پایدار با جهان داشته باشد و بالاخره، شرط لازم برای دستیابی به این اهداف، مشاركت فعالانه و مسئولانه ی تك تك ایرانیان در عرصه ی تعیین سرنوشت است.

رییس جمهوری یادآور شد: من به عنوان فرزند این ملت بزرگ، كه از نوجوانی و از آغاز نهضت اسلامی در سال 1341 تاكنون، قریب به شصت سال است كه در عرصه های مختلف سیاسی و مسئولیت های گوناگون در خدمت این ملت بزرگ بوده ام و سرد و گرم و فراز و فرودهای تاریخ این ملّت را، از نزدیك لمس كرده ام، باور دارم كه راه پیشرفت و گشایش و اصلاح امور در این كشور، تنها و تنها از جاده ی مشاركت و انتخابات می گذرد.

وی اضافه كرد: مردم سالاری یك سرمایه ملّی است و باید به دور از یأس ها و هراس ها، و با كنارگذاشتن دلگیری ها و اختلاف نظرها، با نگاهی راهبردی به آینده ، آن را پاسداری كنیم.

روحانی گفت: این مردم هستند كه می توانند شكوفائی یا پژمردگی را انتخاب كنند. این مردم هستند كه می توانند پیشرفت یا توقف را برگزینند. هیچ كس جز مردم ایران، نمی تواند سرنوشت این ملت را رقم بزند. این اراده الهی است كه تغییر وضعیت در هر جامعه ای را، به تغییر در روح و جان آنها پیوند زده است. كه إِنَّ ٱللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَومٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِم

وی افزود: انتخابات پرشور و با مشاركت حداكثری، پیش نیاز و پیش شرط قطعی تحقق آرزوهای ملت ایران در دهه ی اول قرن پانزدهم خواهد بود.

رییس جمهور ادامه داد: و اینك نوروز پیروز فرا رسیده است. نوروزی كه در فرهنگ بلند و بالنده ایرانیان، هم نماد شكوفائی و سرزندگی است و هم نماد اعتدال بهاری است. مردم ایران، همیشه اعتدال را ستوده اند و به استقبال شكوفائی رفته اند. در نظام اجتماعی و سیاسی خود هم، هر زمان، حكمرانیِ همراه با اعتدال و خردمندی را تجربه كردند، پیش رفته اند و هر جا، در هجوم غارتگران و زورگویان و افراطی گرایان قرار گرفتند، پژمرده شدند.

روحانی تاكید كرد: سال آینده، سال دسترسی گسترده مردم به واكسن و مهار كرونا، و سال بهره گیری از مقاومت 3 ساله و پایان تحریم ها خواهد بود. ما یك بار تحریم را شكست دادیم و مطمئنا در كنار همدیگر بار دیگر تحریم را شكست خواهیم داد.

وی گفت: در آغاز سال 1400، من امیدوارتر از هشت سال پیشم. چون هشت سال پیش، ما نه این تجربه پُرافتخار 4 سال شكوفائی اقتصادی و تعامل جهانی، و نه 3 سال مقاومت در جنگ اقتصادی را داشتیم.

رییس جمهور تاكید كرد: بسیار امیدوارم كه با حضور آگاهانه و آزادانه مردم، در تعیین سرنوشت خود، سال 1400، كه سال پایان قرن چهاردهم است، پایان بخش سختی ها و آستانه شكوفائی ها باشد و راه را برای قرن نو كه قرن تجدید عزت ملّت ایران است، بگشاید و عرصه را برای پیشرفت شایسته ملت ایران بگستراند. و جهان، خود را برای ظهور آن عدل گستر و منجی بزرگ بشریت آماده تر نماید.

انتهای پیام/
   تاریخ: ۱۵:۱۵ - ۳۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۷۳