دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

سلامت سالمندان از اهداف اصلی تامین اجتماعی در 1400
 
تهران - ایرنا - معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به طراحی الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان و تشكیل پرونده سلامت آنها به عنوان یكی از مهمترین طرح های یك سال اخیر این سازمان گفت: ساماندهی مراقبت ها از سلامت سالمندان در راستای این طرح ها، از اهداف اصلی تامین اجتماعی در سال 1400 است.
سلامت سالمندان از اهداف اصلی تامین اجتماعی در 1400 تهران - ایرنا - معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به طراحی الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان و تشكیل پرونده سلامت آنها به عنوان یكی از مهمترین طرح های یك سال اخیر این سازمان گفت: ساماندهی مراقبت ها از سلامت سالمندان در راستای این طرح ها، از اهداف اصلی تامین اجتماعی در سال 1400 است.

امیرعباس منوچهری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در خصوص اهم اقدامات معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی در سال 99 اظهار داشت: تدوین و اجرای نظام سطح بندی مراكز در سه محور اساسی خدمات بستری، مراكز درمانی سرپایی و تجهیزات پزشكی پیشرفته به منظور برقراری عدالت در دسترسی بیمه شدگان به خدمات مورد نیاز، توسعه فناوری اطلاعات در راستای تسهیل فعالیت های مرتبط با ذی نفعان نظیر برنامه نسخه الكترونیك از اقدامات مهم سال 99 است.

وی ادامه داد: همچنین تدوین ضابطه مدیریت تعارض منافع در بخش درمان و ارسال به مبادی ذی ربط به منظور اخذ تایید و مدیریت بحران و برنامه ریزی جهت مقابله با اپیدمی كرونا با توجه به شیوع این بیماری در سال 99 انجام گرفت.

منوچهری تصریح كرد: در سال گذشته، 378 مركز درمانی ملكی شامل 70 بیمارستان، 5 مركز جراحی محدود، 5 مركز دندانپزشكی مستقل، 83 پلی كلینیك تخصصی، 121 درمانگاه تخصصی ، یك مركز طب سالمندان و 90 درمانگاه عمومی به جمعیت بیمه شده این سازمان خدمات درمانی ارائه كرده است.

وی اضافه كرد: بیش از 68 میلیون مراجعه سرپایی به مراكز درمانی ملكی نیز در سال گذشته صورت گرفته كه بیش از 31 میلیون از این مراجعات، خدماتی شامل ویزیت از پزشكان عمومی، دندانپزشك، متخصص و فوق تخصص بوده است. همچنین 457 هزار و 767 نفر در این بازه زمانی در بیمارستان ها و مراكز جراحی محدود تامین اجتماعی بستری و خدمات دریافت كرده اند.

منوچهری افزود: 245 هزار و 739 مورد جراحی در مراكز بستری و تعداد 85 هزار و 561 زایمان هم در 9 ماهه سال گذشته در 61 بیمارستان ملكی انجام گرفته كه بیش از 43 درصد آنها (43.6) به روش سزارین بوده است.

پذیرش بیش از 99 هزار بیمار بستری مبتلا به كرونا در مراكز درمانی ملكی
منوچهری گفت: پذیرش و ارائه خدمات كلینیكی و پاراكلینیكی به بیش از 99 هزار بیمار بستری مبتلا به كرونا از بهمن سال 98 تاكنون در مراكز بستری مراكز درمانی ملكی، عقد قرارداد با بیش از 50 هزار مركز طرف قرارداد به منظور ارائه خدمت به بیمه شدگان، پذیرش بیش از 190 میلیون مراجعه سرپایی از مراكز درمانی طرف قرارداد، پذیرش بیش از 2 میلیون پرونده بستری از مراكز درمانی طرف قرارداد و ساماندهی پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد دانشگاهی و غیردانشگاهی نیز از برنامه های مهم این سازمان در یك سال اخیر است.

وی خاطرنشان كرد: در این بازه یك ساله همچنین ارزیابی زیرساخت راه اندازی واحد بازتوانی قلبی در بیمارستان های منتخب، اجرای پایلوت موفق برنامه نرم افزار بانك خون و پیگیری جهت پیاده سازی آن در بخش بانك خون واحدهای آزمایشگاهی تمامی مراكز بیمارستانی سازمان، نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشكی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس كرونا اتفاق افتاد.

به گفته منوچهری، راهبری و اجرای برنامه های عملیاتی نظیر تامین تجهیزات پزشكی High Tech، تجهیزات پزشكی تصویربرداری، ارتقاء آنالوگ به دیجیتال و تامین آمبولانس های مراكز درمانی تابعه، ادامه استانداردسازی بخش های اورژانس، LDR و CSSD بیمارستان های منتخب، پیشگیری از حریق و... نیز از اقدامات سودبخش سال 99 است.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی راه اندازی دستگاه سی تی اسكن 16 اسلایس در بیمارستان های خاتم الانبیا (ص) گنبد و بیمارستان زاهدان (در راستای به روزآوری تجهیزات و امكانات تشخیصی درمانی) را نیز از دیگر اقدامات خطیر یك سال اخیر عنوان و اظهار كرد: بازنگری نهایی جداول تعیین میزان نقص عضو و ازكارافتادگی، بازنگری تعرفه اقلام اورتز و پروتز و بازنگری جداول بیماری ها و محدوده استراحت های پزشكی نیز در این بازه زمانی اتفاق افتاد.
به گفته وی، توسعه سامانه كمیسیون ها و شوراهای پزشكی و پزشكان معتمد، ارسال مكانیزه اطلاعات آرا كمیسیون های پزشكی به واحدهای مستمری شعب (كه در 80درصد شعب عملیاتی شده است) و سیستم محاسبه و پرداخت حق الزحمه پزشكان معتمد (كه 90 درصد عملیاتی شده است)، راه اندازی بایگانی الكترونیك متمركز مدارك پزشكی و آرا و اسناد مرتبط با كمیسیون های پزشكی هم از اقدامات مهم سال جاری است.

طراحی الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان
منوچهری در ادامه با اشاره به طراحی الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان و تشكیل پرونده سلامت سالمندان گفت: اجرای آزمایشی این طرح در سه مركز درمانی شهر تهران با رویكرد اجرای ویزیت جامع سالمندی و پایش مستمر سطح سلامت سالمندان تحت پوشش و برنامه ریزی جهت راه اندازی كلینیك های فشارخون و دیابت در مراكز ملكی نیز از طرح های یك ساله اخیر است.
منوچهری یادآور شد: ارتقای خدمات هتلینگ، ارتقای دستگاه های رادیوگرافی آنالوگ به دیجیتال، تامین تجهیزات High Tech مطابق سطح بندی، ارتقای سلامت غذایی (با ایمن سازی فضای فیزیكی/تجهیزاتی/فرآیندی) در شماری از مراكز درمانی ملكی، تداوم استقرار استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان های تابعه سازمان با رویكرد استانداردسازی فضا، تجهیزات و فرایند در اورژانس های مراكز بستری منتخب، ساماندهی و بهسازی واحد لندری بیمارستان های ملكی نیز از طرح های سال آتی محسوب می شود.
وی افزود: همچنین ارتقای سلامت محیط كار كاركنان سازمان، بهسازی و اصلاح سیستم تهویه اتاق عمل در بیمارستان های ملكی، پیشگیری از حریق در مراكز درمانی بستری، بهسازی ناوگان حمل و نقل بیمار (آمبولانس)، استانداردسازی فضای فیزیكی و تجهیزات بلوك های زایمان در بیمارستان های منتخب، تداوم استقرار نظام مراقبت عفونت های بیمارستانی در مراكز بستری تابعه سازمان، استانداردسازی فضای فیزیكی واحد استریل مركزی CSSD در بیمارستان های منتخب نیز در دستور برنامه های سال 1400 قرار دارد.
معاون سازمان تامین اجتماعی بهسازی تجهیزات واحد CSSD و ساماندهی مراقبت های سلامت سالمندان را نیز از دیگر طرح های 1400 عنوان و اظهار كرد: ایجاد دسترسی برخط دو طرفه به اطلاعات مصرف خدمات پاراكلینیك و داروخانه ها توسط بیمه شدگان در درمان مستقیم و غیرمستقیم، استقرار كلینیك های دیابت و فشارخون با استفاده از ظرفیت های موجود در مراكز درمانی ملكی، نظارت مكانیزه توسط ناظرین بیمارستانی و تایید اینترنتی نسخ رادیوتراپی به تفكیك جلسات نیز باید در سال آتی مورد توجه سازمان قرار گیرد.
وی اضافه كرد: ساماندهی مصرف دارو و خدمات تشخیصی و درمانی گرانقیمت، استقرار سامانه پذیرش و پردازش الكترونیك اسناد بستری و مشاركت در تدوین راهنماهای بالینی و پیاده سازی در مراكز درمانی تابعه و موسسات طرف قرارداد (فاز اول: سه استاندارد) هم از طرح های سال آینده معاونت درمان این سازمان است.

پیاده سازی سند نقشه راه سلامت الكترونیك 1404 تامین اجتماعی
منوچهری همچنین با اشاره به پیاده سازی سند نقشه راه سلامت الكترونیك 1404 سازمان تامین اجتماعی گفت: تداوم برنامه تامین دسترسی عادلانه بیمه شدگان به خدمات تشخیصی و درمانی طبق سطح بندی خدمات درمانی مصوب از طریق توسعه مراكز ملكی، تعدیل نحوه مشاركت مالی و پیش خرید در قبال توسعه مراكز و خدمات درمانی غیر ملكی طرف قرارداد نیز باید در سال آتی در دستور كار قرار گیرد.

برچسب ها
- سالمندان
- اختصاصی ایرنا
- بیمه بیكاری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۴ - ۰۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴