دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

لباس هوشمندی كه می تواند حركات شما را اندازه گیری كند
 
پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، لباس های هوشمندی طراحی كرده اند كه می توانند به بررسی وضعیت بدن كاربر بپردازند و در عین حال مانند لباس های معمولی نرم و راحت هستند.
لباس هوشمندی كه می تواند حركات شما را اندازه گیری كند پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"، لباس های هوشمندی طراحی كرده اند كه می توانند به بررسی وضعیت بدن كاربر بپردازند و در عین حال مانند لباس های معمولی نرم و راحت هستند. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اردبیل و به نقل از تك اكسپلور؛ در سال های اخیر پیشرفت های مهیجی در فناوری های پوشیدنی وجود داشته است، مانند ساعت های هوشمند كه می توانند تنفس و میزان اكسیژن خون شما را كنترل كنند.

اما در مورد یك پوشیدنی كه می تواند هنگام انجام یك فعالیت بدنی یا یك ورزش، نحوه حركت شما را تشخیص دهد و به طور بالقوه حتی می تواند در مورد بهبود روش خود بازخورد ارائه دهد، چه می كنید؟

و، به عنوان یك پاداش مهم، اگر پوشیدنی مانند پیراهن یك جفت جوراب چیزی باشد كه شما واقعاً قبلاً از آن استفاده كرده اید، چه می كنید؟

این ایده مجموعه جدیدی از لباسهای طراحی شده MIT است كه از الیاف مخصوصی برای احساس حركت فرد از طریق لمس استفاده می كند. از جمله، محققان نشان دادند كه لباس آنها می تواند در واقع چیزهایی را تعیین كند مانند كسی كه نشسته، راه می رود یا حالت های خاصی انجام می دهد.



گروه آزمایشگاه علوم رایانه ای و هوش مصنوعی MIT (CSAIL) می گویند : می توان از لباس های آنها برای آموزش و توانبخشی ورزشی استفاده كرد. با اجازه بیماران، آنها حتی می توانند به طور منفعلانه به نظارت بر سلامت ساكنان در مراكز مراقبت كمك كنند و تشخیص دهند كه مثلاً شخصی افتاده است یا بیهوش است.

محققان طیف وسیعی از نمونه های اولیه را از جوراب و دستكش گرفته تا جلیقه كامل تولید كرده اند. ""الكترونیك لمسی"" این تیم از تركیبی از الیاف نساجی معمولی در كنار مقدار كمی الیاف كاربردی ساخته شده به صورت سفارشی استفاده می كند كه فشار را از شخصی كه لباس را پوشیده احساس می كند.



به گفته دانشجوی كارشناسی ارشد CSAIL، ییو لو، یك مزیت اصلی در طراحی تیم این است كه، برخلاف بسیاری از وسایل الكترونیكی پوشیدنی موجود، می توان آنها را در تولید لباس های سنتی در مقیاس بزرگ گنجانید. منسوجات نساجی بافتنی نرم، قابل كشش، تنفس است و می تواند طیف گسترده ای از اشكال را داشته باشد.

لئو، نویسنده اصلی مقاله گفت: طور سنتی تهیه یك پوشیدنی تولید انبوه كه داده های با دقت بالا را در بین تعداد زیادی از حسگرها فراهم كند، كار سختی بود. هنگامی كه آرایه های حسگر زیادی تولید می كنید، برخی از آنها كار نمی كنند و برخی از آنها بدتر از دیگران كار می كنند، بنابراین ما یك مكانیزم خود تصحیح را ایجاد كردیم كه از الگوریتم یادگیری ماشین خود نظارت برای تشخیص و تنظیم سنسورهای خاص در طراحی استفاده می كند خارج از پایگاه هستند.

لباس های این تیم از یك سری قابلیت ها برخوردار است. جوراب های آنها حركت را با بررسی چگونگی ارتباط توالی های مختلف رد پای لمسی با ژست های مختلف هنگام انتقال كاربر از یك ژست به حالت دیگر پیش بینی می كنند. جلیقه كامل می تواند وضعیت، فعالیت و بافت سطوح تماس گیرنده را نیز تشخیص دهد.

لباس های هوشمندی كه بدن را تحت نظر می گیرند!

نویسندگان تصور می كنند مربی با استفاده از سنسور وضعیت های افراد را تجزیه و تحلیل كرده و پیشنهادهایی در مورد بهبود ارائه می دهد. همچنین می تواند توسط یك ورزشكار باتجربه برای ثبت وضعیت بدن استفاده شود تا مبتدیان از آنها یاد بگیرند. در دراز مدت، آنها حتی تصور می كنند كه ربات ها می توانند آموزش ببینند كه چگونه با استفاده از داده های پوشیدنی ها فعالیت های مختلف انجام دهند.

انتهای پیام
   تاریخ: ۱۱:۴۶ - ۰۶/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷