دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

عوارض كرونا با ارایه خدمات توانبخشی به حداقل می رسد
 
تهران- ایرنا- متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: بیماران كرونایی پس از ترخیص از بیمارستان باید حركات و روش های توانبخشی را انجام دهند تا دچار عوارض قلبی، ریوی، اسكلتی و عضلانی ناشی از این بیماری نشوند یا این عوارض را به حداقل برسانند.
عوارض كرونا با ارایه خدمات توانبخشی به حداقل می رسد تهران- ایرنا- متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: بیماران كرونایی پس از ترخیص از بیمارستان باید حركات و روش های توانبخشی را انجام دهند تا دچار عوارض قلبی، ریوی، اسكلتی و عضلانی ناشی از این بیماری نشوند یا این عوارض را به حداقل برسانند.

بیماری كرونا یكی از بیماری های سیستمیك است كه سیستم های مختلف بدن را درگیر می كند. از جمله سیستم هایی كه درگیری خیلی شایع در بیماری كووید - 19 دارد، سیستم ریوی است.

دكتر سیدمنصور رایگانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: یكی از كارهای بسیار مهم در ارتباط با بیماری هایی مثل كووید - 19 كه اختلال ریوی ایجاد می كنند، اقدامات توانبخشی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: اگر بیماری خیلی شدید نباشد در دورانی كه فرد در بیمارستان بستری است تمرینات تنفسی توسط پزشك تجویز و همكاران فیزیوتراپیست و در مواردی هم كادر پرستاری برای بیمار انجام می دهند. آنها بیمار را آگاه می كنند كه چگونه تمرینات را برای ارتقای سلامتی خود انجام دهد.

رایگانی با تاكید براینكه این ورزش ها عمدتا ورزش های تنفسی است و سبب تقویت عضلات تنفسی و تخلیه راه های هوایی می شود، بیان كرد: بیماران در هنگام بستری لازم است اندام های خود را حركت دهند تا از جمود و خشكی مفاصل و نیز ضعف عضلات جلوگیری شود.

متخصص طب فیزیكی و توانبخشی افزود: بیمارانی كرونایی كه در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بستری هستند، خدمات توانبخشی آنان عمدتا ایجاد دامنه حركتی از جمله حركت دادن مفاصل است و اگر بیمار به ونتیلاتور وصل باشد یكسری تمهیداتی در رابطه با رسپتور و ونتیلاتور روی بیمار باید انجام شود.

وی ادامه داد: مواردی كه بیماران كرونایی یا افراد در قرنطینه باید رعایت كنند، شامل تمرینات و حركاتی است كه بعد از ترخیص و قرنطینه انجام می شود. سیستم های عضلات، اسكلتی، مفاصل و سیستم قلبی و ریوی افراد به دلیل بستری شدن دچار بی فعالیتی شده و باعث می شود كارآیی لازم را نداشته باشند. بنابراین باید توانبخشی شوند تا دامنه حركت مفاصل و قدرت عضلانی و انعطاف پذیری به حالت عادی برگردد و سیستم های قلبی و عروقی و ریوی مجدد كارایی خود را پیدا كنند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی خاطرنشان كرد: این كار طی برنامه ای منظم و تحت نظر پزشك متخصص و صاحب تجربه در حیطه طب فیزیكی و توانبخشی باید انجام شود و همكاران فیزیوتراپیست و كاردرمان و در مواردی سایر همكاران توانبخشی باید روی بیماران اعمال كنند تا عوارض احتمالی از بین برود.

رایگانی ادامه داد: معمولا افراد در قرنطینه، فعالیت های فیزیكی شان كم می شود. این افراد باید یكسری حركات و تمرینات ورزشی انجام دهند و بی حركت نباشند تا دچار عوارض جدی بی تحركی نشوند.

متخصص طب فیزیكی و توانبخشی ادامه داد: از جمله ورزش های پیشنهادی، حركت مفصل و ورزش حداقل روزانه دو بار به مدت 15 تا 20 دقیقه، راه رفتن حتی در منزل یا حیاط، ورزش های عمیق تنفسی و حركات دامنه مفصلی و حركت دادن مفاصل است كه مردم باید آن را انجام دهند.

رایگانی بیان داشت: هم چنین مراعات تغذیه و رژیم تغذیه ای مناسب و حمایت های روحی و روانی در دوران قرنطینه بسیار مهم است كه افراد باید آن را براساس اصول صحیح مراعات كنند.

برچسب ها
- كرونا
- كم تحركی
- بیماری قلبی
- دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
- تغذیه سالم
- توانبخشی
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۳:۲۰ - ۰۵/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲