دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

غیرحضوری شدن 30 خدمت در تامین اجتماعی/متناسب سازی حقوق بازنشستگان
 
سال 99 با تمام سختی هایی كه به وسطه كرونا برای مردم و دستگاههای اجرایی و ارائه دهنده خدمات داشت دستاورد مهمی را برای بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی رقم زد و با غیرحضوری شدن 30 خدمت منجر به كاهش بار مراجعه 70 میلیونی به شعب تامین اجتماعی شد؛ طرحی كه البته هنوز در ابتدای راه است و كاستی هایی ...
 غیرحضوری شدن 30 خدمت در تامین اجتماعی/متناسب سازی حقوق بازنشستگان به گزارش ایسنا، در این گزارش مروری بر مهمترین اقدامات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در سالی كه گذشت خواهیم داشت:

رسالت اجتماعی تامین اجتماعی

1- بهبود و ارتقای معیشت مستمری بگیران و كاهش شكاف طبقاتی از طریق متناسب سازی حقوق مستمری بگیران و اعمال ماده 96 و ماده 111

سازمان در راستای حفاظت از مستمری بگیران در برابر مخاطرات و بهبود معیشت آنها متناسب با نرخ تورم و حفظ قدرت خرید و علیرغم كمبود نقدینگی در سالجاری اقدام به تعدیل نسبی كف مستمری ها متناسب با نرخ تورم در قالب مواد 96 و ماده 11 و بند ب ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه كه نتایج این اقدام به شرح ذیل است:

- نتایج ماده 96 و ماده 111: افزایش 26 درصد مستمری برای دریافت كنندگان حداقل مستمری و سایر افرادی كه مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده است. همچنین سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری افزایش 15 درصد مستمری در پایان اسفندماه سال 1398 به علاوه پرداخت مبلغ ثابت یك میلیون و ششصد و شصت هزار و یكصد و چهل ریال

-نتایج اجرای بند (ب) ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه: افزایش 66 درصدی میانگین مستمری برای 89 درصد جامعه آماری كه مبلغ مستمری ایشان زیر 40میلیون ریال مستمری بوده است. همچنین افزایش 16 درصدی میزان كفایت مستمری نسبت به هزینه های خانوار تحت پوشش نسبت به سال 1398 در گروههای زیر 40 میلیون ریال و افزایش 52 درصدی میزان پرداختی كلیه مستمری در پایان شهریور ماه و پس از انجام متناسب سازی نسبت به اسفند ماه سال 1398

به گزارش ایسنا، برای متناسب سازی مرحله دوم حقوق ها نیز مصوباتی در مجلس در اسفندماه رقم خورد و مبالغی به صورت علی الحساب برای بازنشستگان واریز شد.

2- حمایت از بیكاران و توانمند سازی و صیانت از گروه هدف در طول دوره بیكاری

وقوع بلایای طبیعی نظیر زلزله و سیل از یكسو ؛ تشدید مخاطرات اقتصادی از سوی دیگر و تقارن این رخدادها با بیماری ناشناخته ای بنام بیماری كرونا در اواخر سال 1398 منجر به آن شد كه بخش قابل توجه ای از بنگاه های تولیدی نسبت به تعدیل نیرو اقدام كرده و سازمان بر اساس تكالیف مقرر در قانون بیمه بیكاری، به منظور توانمند سازی نیروی كار اقدام به پرداخت مقرری بیمه بیكاری كرد تا دغدغه مالی، روحی و روانی نیروی كار از مشكلات مادی را مرتفع كند.

در همین راستا نتایج ذیل در پایان سال 1398 گویای وضعیت صندوق بیمه بیكاری بوده است:

- تعداد كل مقرری بگیران بیمه بیكاری در سال های 1397و 1398 نسبت به سال 1396با 13.1 درصد رشد روند صعودی داشته است.

- میزان مصارف صندوق بیمه بیكاری در پایان سال 1398 به عدد662‏‏/72 میلیارد ریال رسیده كه شاخص كسری صندوق نسبت به مشابه سال گذشته با 200 درصد رشد همراه بوده است.

- پرداخت مجموع 45،110،696 میلیون ریال تا پایان آبان­ماه جهت مقرری بگیران بیمه بیكاری

- ارائه خدمات ماهانه به طور متوسط به بیش از 200هزار مقرری بگیر بیمه بیكاری

3- سایر اقدامات این محور :

- بازنشستگی همسران و فرزندان معظم شهداء در راستای مفاد بند خ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه

- صدور 788749 سند تعهد كوتاه مدت تا پایان آذر ماه سال جاری و پرداخت 12،608،416 میلیون ریال به بیمه شدگان و مستمری بگیران

- افزایش تعرفه های اروتز و پروتز ( افزایش 10 برابری تعرفه یك دست دندان كامل، 8 برابر شدن تعرفه عینك طبی و افزایش تعرفه سایر اقلام بطور متوسط به میزان 10 برابر)

- اضافه شدن اقلامی نظیر تشك مواج، كپسول اكسیژن، پروتز كره چشم، لنز داخل چشم و جدول وسایل كمك پزشكی به تعرفه های پزشكی

كمك به ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از توسعه كارآفرینی

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یكی از بازیگران چرخه اقتصاد كشور نقش مثبتی در توسعه اشتغال پایدار دارد به طوری كه می تواند با بهبود گردش این چرخه موجبات تعمیق پایداری منابع مالی سازمان را ترسیم كند. در همین راستا و به منظور پیاده سازی سیاست­ های كلان نظام و با هدف حمایت از پیشرانان حوزه تولید در طول سال گذشته و جاری اقدامات چشمگیر و موثری با هدف كمك به سیاست های ایجاد اشتغال دنبال كرده است كه در ادامه به اهم و دستاوردهای این اقدامات اشاره خواهد شد.

- اجرای طرح مشوق بیمه ای سهم كارفرما جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی(ماده 71 برنامه ششم )

- اجرای طرح مهارت آموزی در محیط كار واقعی با هدف حمایت از مهارت آموزان و كمك به توسعه كارفرما

اصلاح و تنظیم رویه ها و فرآیندها با هدف تسهیل و بهبود فضای كسب و كار

سازمان تامین اجتماعی در راستای افزایش تاب آوری بنگاه های تولیدی،صنعتی و خدماتی كشور و مقابله با تكانه های وارده بر اقتصاد اقدام به طراحی بسته های حمایت از پیشرانان حوزه تولید كشور كرد كه اهم این اقدامات عبارتند از :

- تمدید اجرای تصویب سال 96 ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی كارفرمایان بخش خصوصی صرفاً در آخرین سال مالی با لحاظ مستثنیات آن

- تداوم اجرای بخشنامه 17 بندی مقام عالی وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعی با موضوع بسته حمایتی سازمان تامین اجتماعی در راستای رونق تولید در سال 98 و تداوم آن در سال 99

- محاسبه حق بیمه قرارداد پیمان طبق ماده (41) قانون تامین اجتماعی منحصراً بر اساس آخرین صورت وضعیت قطعی پیمانكار در قراردادهای طرحهای عمرانی و ممانعت از محاسبه جرائم تاخیر پرداخت حق بیمه

- ایجاد تسهیلات جهت قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی و عدم اعمال ضریب حق بیمه در این قراردادها

- ابلاغ بخشنامه مربوط به صدور مفاصا حساب قراردادهای منعقده حوزه فناوری اطلاعات بدون اعمال هرگونه ضریب حق بیمه و براساس لیست های ارسالی و بازرسی دفاتر قانونی

- عدم اعمال ضریب در قرارداد های پیمانكاری بنگاه های تولیدی فنی و صنعتی براساس لیست و بازرسی

تهیه بسته حمایت و پشتیبانی از مشاغل رسمی، بنگاه های تولیدی، كارفرمایان و كارگران در مقابله با ویروس كرونا

در اجرای تصمیمات متخذه در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، سازمان در راستای حمایت از نیروی كار و پشتیبانی از بنگاه های تولیدی، فنی و خدماتی در مواجهه با همه گیری بیماری كرونا و علیرغم كسری منابع نقدی خود كه بخش اعظم آن از ناحیه وصول حق بیمه تامین می شود، نسبت به«امهال حق بیمه سهم كارفرمایی» اسفند ماه سال 1398، فروردین و اردیبهشت ماه سال 1399 برای فعالیت كارگاه های مشمول عناوین چهارده گانه اقدام كرد.

از دیگر اقدامات مرتبط با این حوزه می توان به موارد زیر اشاره كرد:

- امهال حق بیمه سهم كارفرما (20درصد) بدون اخذ جریمه

- پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به مبتلایان به بیماری كرونا و احتساب دوره مزبور به عنوان سابقه پرداخت حق بیمه

- پرداخت كمك هزینه كفن و دفن به فوت شدگان ناشی از بیماری كرونا

- برقراری مستمری برای بازماندگان بیمه شدگان فوت شده بر اثر بیماری كرونا

- عدم قطعیت مطالبات سازمان ناشی از توقف و تعلیق فعالیت (تشخیص مطالبات رسیدگی به اعتراضات كارفرمایان)

- توقف و تعلیق اقدامات مطالباتی سازمان از اسفند 98 تا اردیبهشت 99

- تسهیل در تمدید اعتبار دفاتر درمانی بیمه شدگان

- افزایش مهلت های مربوط به فرآیند انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه بهمن ماه 1398لغایت اردیبهشت ماه 99 بیمه شدگان (صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه بطور اختیاری، بیمه شدگان توافقی فعال انفرادی و ....)

- موافقت با تداوم بیمه پردازی كارگران ساختمانی كه كارت مهارت فنی آنان در بازه زمانی اسفند 1398 تا اردیبهشت1399 منقضی شده است.

- حمایت از كارفرمایان، اشتغال و تولید با تقسیط بدهی های معوقه در صورت ارائه درخواست

- تسهیل شرایط معافیت از معاینات پزشكی اولیه متقاضیان بیمه با ماهیت غیر اجباری

- لغو فرآیند معاینات پزشكی بدو بیمه پردازی برای متقاضیان انعقاد قرارداد بیمه با ماهیت غیر اجباری منجمله بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد، ادامه بیمه به طور اختیاری، رانندگان، كارگران ساختمانی و ...

- توقف انجام بازرسی از كارگاه ها بجز در موارد خاص و همچنین تعلیق بازرسی بیمه بیكاری، احراز اشتغال قالیبافان، كارگران ساختمانی و...

- حذف انجام معاینات پزشكی در بدو قرارداد بیمه شدگان خاص

- ارائه خدمات به فرزندان ذكور بیمه شدگان و مستمری بگیران با ارائه كارت دانشجویی دارای اعتبار یا برنامه هفتگی و زمانبندی آموزشی در ترم دوم سال تحصیلی 1399‏‏‏-1398 بجای گواهی اشتغال به تحصیل ، اخذ صورت مزد و حقوق افراد شاغل در اجرای پروژه های مربوط به پیمانكاران طرح های عمرانی بدون مراجعه مقاطعه كار به شعب سازمان

- لغو جلسات هیئت های بدوی و تجدیدنظر تشخیص مطالبات از تاریخ 02‏/12‏/1398 و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف جلوگیری از گسترش ویروس كرونا

- مساعدت با بیمه شدگان قالی باف در جهت تداوم بیمه پردازی در مواقعی كه خارج از مهلت نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام می كنند.

گسترش تامین اجتماعی فراگیر

سازمان تامین اجتماعی در راستای ایجاد بستر لازم جهت جلب مشاركت اقشار مختلف جامعه كه فاقد رابطه استخدامی و مزد بگیری با مؤسسات وكارگاه ­های مشمول قانون تأمین اجتماعی هستند، بسته های سیاستی مناسب بیمه ای را همسو با ملحوظ نظر داشتن تغییر بطئی ماهیت شغلی بازار كار ایجاد كرده و به گروه های ذیل تسری داد تا از این طریق بتواند آرمان توسعه پایدار را در كشور محقق كند:

- گسترش پوشش بیمه ای به اعضای شركت خدمات خودرو رفاه ایرانیان

- گسترش پوشش بیمه ای به اعضاء سازمان نظام مهندسی معدن

- گسترش پوشش بیمه ای به اعضا نظام مهندسی ساختمان

- بیمه وكلا، كارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه

- گسترش و توسعه پوشش بیمه ای در كسب و كارهای مجازی

- بیمه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی

تسهیل و سرعت در خدمات از طریق برونسپاری خدمات و هوشمند سازی اداری و استقرار نظام الكترونیك

افزایش شركای اجتماعی و مخاطبین سازمانی و عدم تناسب كاركنان با حجم انبوه این مخاطبان از یكسو و تنوع در ارائه خدمات از سوی دیگر، تغییر حركت فعالیتها و خدمات از امور سنتی به سمت و سوی فناوری اطلاعات ضرورت حركت به سمت تامین اجتماعی الكترونیك را به امری اجتناب ناپذیر مبدل كرده است موضوعی كه طبیعتاً با بستر موجود در صحنه مدیریت كشور در پیش از دهه 90 افقی برای آن متصور نبوده و به تبع خدماتی نیز بر آن مترتب نبوده است.

خوشبختانه از آنجا كه یكی از راهبردهای اساسی سازمان ارائه خدمات غیر حضوری در بستر فضای مجازی و ارائه خدمات از پنجره خدمات بخش ها و سمن های خصوصی بوده اقدامات شگرفی در این حوزه صورت پذیرفته كه در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

- در خواست و تامین اعتبار دفترچه های درمانی به صورت غیرحضوری

- اجرای طرح 3070

- راه اندازی سامانه ارسال پیامك به كارگران ساختمانی در خصوص اعلام اتمام اعتبار كارت مهارت فنی

- ارسال پیامك ماهانه میزان كاركرد، دستمزد و شغل به بیمه شدگان

- ساخت سامانه مشترك بیمه بیكاری ( سابك ) با همكاری وزارت متبوع و اجرا ان در 9 اداره كل كشور تا تیرماه 1399

- ساخت و استقرار سامانه متمركز مستمری در كل كشور

- توسعه طرح آرشیو پرونده الكترونیك در80 درصد شعب سراسر كشور

- متمركز نمودن سیستم تعهدات كوتاه مدت و بیمه بیكاری در كل كشور

- پیاده سازی طرح نامنویسی متمركز كارگاه و پیمان

- ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانكار

- اخذ غیرحضوری تعهد نامه و حذف ابلاغ غیر الكترونیك

- امكان مشاهده جزئیات محاسبات و گردش حساب بدهی ها

- اخذ الكترونیكی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب

- امكان ثبت درخواست توسط شاغلین فاقد سابقه پرداخت حق بیمه و امكان مشاهده و اعتراض به گزارشات بازرسی كارگاهی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان

- امكان تقسیط غیرحضوری و نظام ­مند بدهی ها

- ارتقای سامانه دریافت لیست و ارائه میز كار و امكانات كنترلی به كارفرما برای اصلاح لیست قبل از ارسال

- امكان پرداخت برخط بدهی ها و احتساب آنی واریزی در حساب كارفرما

- ارائه سرویس نامنویسی غیرحضوری بیمه شده اصلی با درخواست كارفرما ( بیش از 360 هزار مورد به صورت غیرحضوری توسط كارفرمایان ذیربط نامنویسی گردیده اند )

- ارائه سرویس نامنویسی غیرحضوری افراد تبعی بیمه شدگان و مستمری بگیران ( از تاریخ اجرای نرم افزار مربوطه تاكنون بیش از 27000 نفر نامنویسی تبعی توسط بیمه شده اصلی انجام شده است).

- استقرار طرح جامع بازرسی كارگاهی الكترونیكی و توسعه بازرسی كشفی

- اجرای سیستم جامع كمیسیون های پزشكی

- راه اندازی سیستم ارسال پیامكی آرا، قرارهای صادره و دعوت نامه از طریق وب سرویس برای دستیابی به اهداف دولت الكترونیك

- سیستم كنترل دستمزد مشمول كسر حق بیمه جهت بیمه شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اختیاری

- اجرای آزمایشی سیستم حساب انفرادی متمركز و حذف درخواست و اعلام سوابق مابین شعب

- بررسی ازدواج و متاركه فرزند اناث به صورت دریافت دیتا از سازمان ثبت احوال كشور

- تجمیع كلیه سامانه های قبلی حوزه تعهدات بلندمدت ازقبیل سبا و پرتال متمركز پرداخت مستمری

- امكان اخذ درخواست بهره مندی از مستمری در كلیه شعب سراسر كشور

- ارائه درخواست بازنشستگی عادی ، استعلام وضعیت دریافت مستمری و ثبت شماره حساب بانكی بصورت غیر حضوری

- واگذاری انجام امور مرتبط با اجرای ماده 90 قانون تامین اجتماعی به كارگزاری­های رسمی سازمان جهت تسریع در ارائه خدمات .

- برونسپاری انجام فرایند رسیدگی (مقوّمی) به اسناد پزشكی خسارت متفرقه به كارگزاری های رسمی جهت تسریع در ارائه خدمات از این جمله هستند.

تجمیع، تنقیح، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه ها و دستورالعمل ها با هدف شفاف سازی اطلاعات و پاسخگویی

در دیدگاه حكمرانی خوب بر شفاف كردن فرآیندهای تصمیم ­گیری،فرآیندی و نیز شفاف كردن وظایف و قوانین و همچنین همكاری بین واحدهای مختلف تأكید می­ شود. در میان این موارد موضوع پیچیدگی قوانین و پراكندگی آن از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. در همین راستا و به منظور كاهش فرایندهای دست و پاگیر و نیز سردرگمی در نحوه اجرا و رعایت قوانین در دولت تدبیر و امید دست به تلخیص بخشنامه ها در حوزه های گوناگون كرده كه از اهم نتایج این دستاوردها می توان موارد ذیل را نام برد:

- صدور بخشنامه تلخیص، تجمیع و تنقیح ابلاغ احكام و اوراق مطالباتی

- تنقیح بخشنامه پیمانكاران و ساخت نرم افزار پایگاه متمركز مفاصا حساب

- تنقیح، تلخیص و تجمیع بخشنامه های حوزه اجرائیات و بازرسی كارگاه ها

- تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بازرسی دفاتر قانونی

- تلخیص بخشنامه ها حق بیمه كارفرمایی كارگران ساختمانی

- تلخیص بخشنامه ها رانندگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر

- تهیه و تنظیم بخشنامه جدید بازرسی كارگاهی

- تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان

- تهیه و تدوین بخشنامه تنقیح و تلخیص بیمه های اختیاری

- تهیه و تدوین شیوه نامه همپوشانی بیمه درمان فیمابین سازمان های بیمه گر پایه

- صدور بخشنامه پرداخت حق بیمه بصورت كسری از ماه

- تنقیح و تلخیص آیین نامه اجرایی هیات های تشخیص مطالبات با حضور فعال نمایندگان قوه قضائیه مجامع كارفرمایی و كارگری

- صدور دستور اداری با موضوع " نحوه صدور، تمدید و تجدید كارت بازرگانی و پروانه كسب صنفی" بمنظور ایجاد بستر مناسب و هدفمند جهت روانسازی امور كسب و كار و حمایت از كارفرمایان، ارتقاء تولید و بهبود فضای اشتغال و تسهیل اجرای ماده 37 قانون تامین اجتماعی و صدور گواهی مربوطه در خصوص صدور، تمدید و تجدید كارت بازرگانی و پروانه كسب كارگاه ها و كارفرمایان

- صدور دستور اداری با موضوع "مزد و مزایای مشمول كسر حق بیمه و حق بیمه قراردادهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران" به منظور وحدت رویه و یكسان سازی در خصوص مزد و مزایای مشمول كسر حق بیمه و رشد سطوح دستمزدی كاركنان سازمان صدا و سیما و همچنین نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای پیمانكاری سازمان مزبور نیز از دیگر مواردی است كه می توان به آن اشاره كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۱۲ - ۰۵/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳