دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

چراغ كار فرهنگی دانشجویان علوم پزشكی در دوران كرونا روشن ماند
 
چراغ كار فرهنگی دانشجویان علوم پزشكی در دوران كرونا روشن ماند

مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به تنوع فعالیت های فرهنگی گفت: چراغ كار فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشكی در دوران كرونا روشن ماند و 9 هزار دانشجو در پویش مقابله با كرونا حضور داشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دكتر حسن زائری لطف در گفتگو با مهر افزود: بعد از تعطیلی دانشگاه ها پویش دانشجویی مقابله با كرونا را در وزارت بهداشت با همراهی وزارت علوم راه اندازی كردیم. 9 هزار دانشجوی علوم پزشكی غیر از دانشجویان علوم پزشكی فعال در حوزه بالین در این پویش حضور یافتند.



وی افزود: در این پویش تولید محتوای بسیاری از سوی دانشجویان صورت گرفت. در ابتدای كرونا كه اطلاعات علمی كمی وجود داشت، بسیاری از دانشجویان در حوزه ترجمه فعالیت كردند و از طریق تولید محتواهای علمی به زبان ساده به پویش كمك كردند. همچنین بسیاری به سمت تولید پادكست و كلیپ های آموزشی برای اطلاع رسانی درباره كرونا رفتند.

مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت یادآور شد: برخی از دانشجویان فعال در پویش به سمت تولید ماسك و شیلد و وسایل حفاظتی رفتند. در همین زمینه نهادهای دانشجویی از جمله كانون های جهادی و تشكل های سیاسی به سمت تولید این گونه وسایل رفتند و برای مراكز درمانی ارسال كردند.

وی گفت: همچنین بخشی از دانشجویان فعالیت های میدانی انجام می دادند. این فعالیت های میدانی برقراری ارتباط چهره به چهره با مردم و آموزش كرونا و ضد عفونی معابر، كمك های مومنانه و همدلانه بود. گروه دیگری از دانشجویان نیز به سمت اقداماتی برای تاب آوری و روانشناختی حركت كردند.

صفر تا صد «پویش دست یاری گر توست» را دانشجویان انجام دادند زائری لطف اظهار داشت: در همه دانشگاه ها این اتفاقات رخ داد و خوشبختانه صفر تا صد «پویش دست یاری گر توست» را دانشجویان انجام دادند.

وی اضافه كرد: همچنین دانشجویان در طرح شهید سلیمانی هم حضور پیدا كردند. همچنین در برخی از دانشجویان در مراكز 4030 و در اورژانس 115 حضور یافتند. دانشجویان به دلیل تجربه در حوزه بالینی در بخش هایی كه به نیروی داوطلب نیاز بود و ترس از كرونا وجود داشت، حضور پیدا كردند و خوشبختانه اتفاق ناخوشایندی در میان دانشجویان نداشتیم.

مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت اظهار داشت: دانشجویان كارگاه تولید الكل راه اندازی كردند، با خیرین تعامل خوبی برقرار كردند. همچنین اردوهای جهادی تغییر شكل دادند و به صورت اردوهای یك روزه و توزیع اقلام بهداشتی در مناطق محروم اجرا شدند.

وی اضافه كرد: همچنین برای قدردانی از فعالیت های دانشجویان، رزمایش فرهنگی و جشنواره های عكس موبایلی اجرا و مستندسازی شد.

در دوران كرونا دانشگاه های علوم پزشكی تعطیل نبودند زائری لطف با اشاره به عدم تعطیلی فعالیت های فرهنگی در دانشگاه های علوم پزشكی گفت: در دوران كرونا دانشگاه های علوم پزشكی تعطیل نبودند و 30 درصد ظرفیت دانشجویان در دانشگاه ها حضور داشتند و خدمت ارائه می كردند و به هیچ عنوان نمی توان گفت تعطیل بودند.

وی گفت: ما در این دانشگاه ها فعالیت های فرهنگی را تعطیل نكردیم و جشنواره تیتر كه مربوط به نشریات دانشجویی بود اجرا كردیم و نزدیك به 28 هزار اثر به جشنواره ارسال شد. علیرغم اینكه ادعا شد كه فعالیت های فرهنگی دانشگاه ها تحت تأثیر كرونا كم رنگ شده این اتفاق در دانشگاه های علوم پزشكی رخ نداد و با سال گذشته مقایسه كردیم و نشان داد این فعالیت ها افت نداشته است.

مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت اضافه كرد: وزارت بهداشت جشنواره هد هد قرآنی را در دوران كرونا برگزار كرد و میزبان جشنواره بین المللی قرآن در میان تمام دانشگاه های كشور است كه در فروردین ماه امسال برگزار می شود.

دانشگاه های علوم پزشكی 18 جشنواره كشوری برگزار كردند وی خاطرنشان كرد: وزارت بهداشت در حوزه فعالیت های فرهنگی دانشگاه های علوم پزشكی 18 جشنواره كشوری را برگزار كرد كه تمامی این جشنواره ها از سوی دانشگاه ها برگزار شد و وزارتخانه تنها منابع مالی آن را تأمین كرد و نشان دهنده تكاپوی فعالیت دانشجویان بود.

زائری لطف با اشاره به اهمیت بستر فضای مجازی برای اطلاع رسانی فعالیت های فرهنگی از ایجاد داشبورد كانون های فرهنگی و انجمن های علمی خبر داد و گفت: این سامانه ها به زودی نهایی می شود.

وی خروجی جشنواره های فرهنگی دانشگاه های علوم پزشكی را روشن نگه داشتن چراغ فعالیت های فرهنگی بین دانشجویان و دانشگاه ها در دوران كرونا برشمرد و گفت: رصدی كه انجام دادیم نشان داد باید بیشتر تلاش شود اما اینكه دانشجویان به صورت مجازی از محل سكونت خود در برنامه ها شركت می كردند، فرصت مناسبی بود و صرفه جویی هم صورت گرفت.

مدیركل فرهنگی وزارت بهداشت افزود: در بستر فضای مجازی تمام انتخابات انجمن های علمی، كانون های فرهنگی و نشریات دانشجویی را برگزار كردیم و مبالغ زیادی صرفه جویی شد كه این مبالغ به دانشگاه ها و به منظور توسعه فضاهای فرهنگی تزریق شد.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه خانه نشریات و ارزیابی كمی و كیفی نشریات دانشجویی توسط دانشگاه و وزارت بهداشت از انجام ارزیابی كیفی به صورت كارنامه به نشریات خبر داد و گفت: بیش از 500 نشریه ارزیابی شده اند. با این ارزیابی میزان حمایت دانشگاه ها از نشریات و نقاط ضعف و قوت مشخص می شود و سیاستگذاری كلان در آموزش های حوزه نشریات صورت می گیرد.

زائری لطف اظهار داشت: یكی از كارهای مهم در حوزه فعالیت های فرهنگی برگزاری كارگاه ها و دوره های آموزشی فرهنگی توسط اساتید مجرب برای تمامی دانشگاه ها بود كه توانست عدالت آموزشی را محقق كند و بسیاری از دانشجویان از مدرسین كشوری كه نمی توانستند در شرایط عادی استفاده كنند از كارگاه های مجازی بهره بردند.

راه اندازی پویش دانشجویی «سهم من» برای دانشجویان بی بضاعت وی با اشاره به راه اندازی پویش دانشجویی «سهم من» برای دانشجویان بی بضاعت توسط دانشجویان دانشگاه های علوم پزشكی گفت: این پویش با همكاری صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت انجام شد و دانشجویان كمك های خود را واریز كردند و دبیران شورای صنفی نیز در حال جمع آوری اطلاعات كامل هستند كه این كمك ها به دست دانشجویان بی بضاعت برسد.
   تاریخ: ۱۱:۱۴ - ۰۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱