دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

با روانشناسی مثبت نگر خوشبختی را در آغوش بگیرید
 
به گفته یك مشاور و مددكار، روانشناسی مثبت مطالعه، تجربه ذهنی مثبت، ویژگی های مثبت فردی و نهادهای مثبت است.
با روانشناسی مثبت نگر خوشبختی را در آغوش بگیرید سمیه یزدان پناه در گفت وگو با ایسنا عنوان كرد: روانشناسی مثبت به عنوان یك رشته جدید از روانشناسی در سال 1998 آغاز شد، كه مارتین سلیگمن آن را انتخاب كرد. روانشناسی مثبت نگر واكنشی در برابر عملكردهای گذشته است، كه تمایل به تمركز بر بیماری های روانی و بروز رفتار ناسازگار و تفكر منفی تاكید دارند. این جنبش با تاكید بر خوشبختی، بهزیستی و مثبت گرایی را تشویق می كند.

وی ادامه داد: روانشناسی مثبت مربوط به eudaimonia، اصطلاحی از یونان باستان برای زندگی خوب و مفهوم تامل در عواملی است كه بیشترین تاثیر را در یك زندگی خوب و پر تحرك دارند.

این كارشناس خاطرنشان كرد: روانشناسان مثبت پیشنهاد كرده اند كه تعدادی از عوامل ممكن است در خوشبختی و بهزیستی ذهنی موثر باشند كه این راه ها شامل روابط اجتماعی با همسر، خانواده، دوستان، همكاران و شبكه های گسترده تر و همچنین عضویت در باشگاه های ورزشی، اجتماعی و تمرین های مدیتیشن است.

كارشناس ارشد و بازی درمانگر اداره مشاوره و مددكاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بوشهر اضافه كرد: تمامی این موارد تاثیر مهمی در كاهش افسردگی، استرس و اضطراب و افزایش خودگویی مثبت و خودكارآمدی به ویژه میان دانش آموزان و نوجوانان دارد.

یزدان پناه با اشاره به برخی مطالب كتاب روانشناسی در قرآن اثر دكتر محمد كاویانی و روانشناسی مثبت از دیدگاه اسلام گفت: فضای كلی ، در آموزه های اسلامی مثبت انگاری است. صفاتی كه برای خداوند شمرده می شود، بیشتر مشوق است تا منتقم، بسم الله كه در ابتدای هر كاری گفته می شود، با دو نام «رحمان» و «رحیم» شروع شده كه نشانگر نگرش مثبت به زندگی است. خدا نسبت به بندگانش مهربان است، به آنان محبت دارد؛ گناهان شان را می بخشد و بر آنان رحمت می آورد؛ متقین را به طور ویژه دوست دارد؛ حتی كسانی كه خطاهای بزرگ انجام داده و در حق خود ظلم كرده باشند، اگر از خداوند طلب عفو و بخشش كنند، خداوند آنان را می بخشد.

وی ضمن برشمردن فاكتورهای روانشناسی مثبت در قرآن ادامه داد: خود مثبت شامل خودارزشیابی مثبت (عزت نفس)، خودكارآمدی مثبت (اعتماد به نفس). از خود مثبت با تعبیر «حرمت» خود نیز یاد می شود كه از دو مولفه ی شایستگی و ارزشمندی تشكیل شده است.

این مشاور و مددكار عنوان كرد: هیجان های مثبت مربوط به گذشته و حال شامل شادمانی، تفریح، رضامندی، آرامش و هیجان های مثبت مربوط به آینده شامل امیدواری، خوش بینی، نگاه به آینده و اعتماد است. همچنین روابط و رفتارهای مثبت در خانواده، در بین دوستان، در روابط اجتماعی و عمل صالح ارزیابی می شوند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۳ - ۰۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۴