دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

پارك بازی و اتاق تاریك ویژه دانش آموزان اوتیسم در مشهد افتتاح شد/ تحصیل 3000 دانش آموز اوتیسمی در كشور
 
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی آموزش وپرورش خراسان رضوی، با حضور رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی اتاق تاریك چند حسی و پارك بازی مناسب سازی شده ویژه دانش آموزان اوتیسم در مدرسه ویژه اوتیسم تبسم مشهد افتتاح شد. 

سید جواد حسینی در این مراسم به تشریح چهار اصل راهبردی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در تعلیم وتربیت دانش آموزان طیف اوتیسم پرداخت و اظهار كرد: آموزش وپرورش استثنایی از سال 1370 و با مصوبه مجلس شورای اسلامی آغاز به كار كرده است و دو هدف اصلی ایجاد این سازمان، افزایش پوشش تحصیلی از طریق پوشش حداكثری تمامی طیف های دانش آموزان با نیازهای ویژه و ایجاد عدالت آموزشی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: مدارس استثنایی موجب شكوفایی استعداد دانش آموزان استثنایی می شوند و این دقیقاً در راستای عدالت آموزشی است.

وی افزود: سازمان آموزش وپرورش استثنایی در سال 1382 نوآموزان و دانش آموزان با اختلال طیف اوتیسم را جزو گروه های دانش آموزان تحت پوشش قرار داد و بر همین اساس اقدام به تدوین برنامه های تشخیصی، آموزشی و توان بخشی برای این گروه كرد.

حسینی با بیان اینكه هم اكنون 48 مدرسه خاص اوتیسم و 327 كلاس ضمیمه اوتیسم در سطح كشور وجود دارد، بیان كرد: 14 مدرسه اوتیسم نیز در كشور در حال ساخت است و در هر استان حداقل یك مدرسه اوتیسم به شكل الگویی مناسب سازی می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی ادامه داد: در مجموع دو هزار و 800 دانش آموز اوتیسم در مدارس خاص و 200 دانش آموز به شكل تلفیقی فراگیر در مدارس پذیرا مشغول به تحصیل هستند و 387 نفر از همكاران در آموزش وپرورش استثنایی كار تعلیم وتربیت دانش آموزان طیف اوتیسم را برعهده دارند.

وی تصریح كرد: از سال 82 تاكنون كه نظام آموزش وپرورش اوتیسم شكل گرفت تاكنون پوشش تحصیلی این دانش آموزان دو هزار و 500 درصد رشد داشته است.

حسینی با بیان اینكه سازمان آموزش وپرورش استثنایی در موضوع دانش آموزان مبتلا به اوتیسم از چهار اصل كلیدی پیروی می كند، اظهار كرد: نخستین اصل آن است كه در آموزش وپرورش كودكان دارای اتسیم، مخاطب و خدمت گیرنده، فقط كودك نیست بلكه مخاطب نظام آموزشی در این گروه از دانش آموزان علاوه بر كودك به طور ویژه خانواده كودك مبتلا به اوتیسم نیز است و بر این اساس با نگاه ویژه به خانواده كودك مبتلا به اوتیسم محتواهای مناسب آنان در حال تولید است.

معاون وزیر آموزش وپرورش گفت: تدوین محتوای آموزشی والدین، اجرای برنامه آموزشی والد محور به صورت آزمایشی در مدرسه پیامبر اعظم(ص) به صورت آموزش والد به والد و ارسال دستورالعمل اولیا و همیار معلم در شرایط كرونا از اقدامات صورت گرفته در زمینه نقش دادن به اولیا در نظام تعلیم وتربیت است.

وی افزود: هم چنین برنامه آموزش والدین با همكاری انجمن های مردم نهاد برگزار شده است و 5 عنوان كتاب در جهت آموزش والدین دانش آموزان طیف اوتیسم تدوین شده است.

حسینی با بیان اینكه یكی از برنامه های سازمان آموزش وپرورش استثنایی برای اولیا، ارائه آموزش های مجازی و آموزش های معكوس است، اظهار كرد: برای اولین بار در كشور پایگاه آموزش مجازی ویژه آموزش والدین طیف اوتیسم كل كشور در مدرسه تبسم مشهد راه اندازی می شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی اصل اساسی دوم در حوزه تعلیم وتربیت كودكان طیف اوتیسم را طراحی برنامه های آموزشی و توان بخشی با رویكرد آموزش فردی شده(IEP) دانست و گفت: یكی از آرمان های نظام تعلیم تربیت، آموزش های فردی شده در مدارس تركیبی است و این نوع آموزش ها در حال حاضر در مدارس تلفیقی فراگیر برای دانش آموزان استثنایی در حال انجام است.

وی با بیان اینكه توانمندسازی نیروی انسانی از جمله موارد مهم در تعلیم وتربیت دانش آموزان طیف اوتیسم است، اظهار كرد: باتوجه به اینكه 70 درصد همكاران، دوره های تخصصی لازم را در حوزه اوتیسم نگذرانده اند، بنابراین نقشه راه آموزش تدوین شده است و تاكنون 50 دوره ضمن خدمت و كارگاه كشوری برای معلمان، مدیران، معاونان، سرپرستان آموزشی و كارشناسان برگزار شده است.

حسینی افزود: پنج كارگاه تخصصی جهت تربیت مدرس به مدت 112 ساعت برای آموزش نیروی انسانی در سطح كشور و 20 دوره ضمن خدمت و كارگاه جهت تربیت آزماینده های تخصصی اوتیسم نیز تاكنون برگزار شده است.

معاون وزیر آموزش وپرورش با بیان اینكه اصل سوم ارائه خدمات توان بخشی به این دانش آموزان علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی است، اظهار كرد: آموزش وپرورش استثنایی مینیاتوری از تمام فعالیت های آموزش وپرورش عادی است و علاوه بر تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توان بخشی این دانش آموزان را نیز برعهده دارد.

وی افزود: آموزش وپرورش استثنایی خدمات توان بخشی را از سه طریق خدمات درون مدرسه ای و برون مدرسه ای و خدمات توان بخشی در مراكز مشاوره و راهنمایی ارائه می كند و خدمات توان بخشی دانش آموزان طیف اوتیسم در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

حسینی، چهارمین اصل در حوزه تعلیم وتربیت دانش آموزان طیف اوتیسم را مناسب سازی اركان مختلف نظام تعلیم وتربیت برای این دانش آموزان دانست و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده در هر استان یك مدرسه اوتیسم به صورت الگویی مناسب سازی خواهد شد و با نگاه ویژه مجلس 5 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری برای تأمین تجهیزات آموزش و توان بخشی دانش آموزان استثنایی اختصاص یافته است كه بخشی از آن ویژه دانش آموزان اوتیسم است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی افزود: اضافه نمودن سرفصل درس اختلال طیف اوتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان، مناسب سازی پودمان ها در 2 رشته باغبانی و كمك خدمات اداری و تدوین پودمان رشته موسیقی برای دانش آموزان طیف اوتیسم از دیگر فعالیت ها در حوزه اوتیسم است.

تحصیل 312 دانش آموز اوتیسمی در خراسان رضوی

مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم به سیزدهم فرودین ماه روز جهانی اوتیسم اشاره كرد و گفت: بیماری اوتیسم تا چندسال قبل به عنوان یك بیماری ژنتیكی و وراثتی شناخته می شد ولی امروزه دانشمندان به این نتیجه رسیده اند كه این بیماری صرفا نمی تواند جنبه وراثتی داشته باشد، چراكه اختلال اوتیسم در بسیاری از خانواده هایی كه تا كنون هیچ نشانه ای از اوتیسم را نداشته اند نیز مشاهده شده است.

قاسمعلی خدابنده با بیان اینكه در حال حاضر شاهد پیشرفت هایی در مسیر درمان كودكان مبتلا به اختلال اوتیسم پس از شناسایی به ویژه در سنین تا سه سالگی بوده ایم، عنوان كرد: بعضی عوامل زیست محیطی در پیدایش بیماری های ژنتیكی تأثیرگذار هستند بنابراین برخی عوامل محیطی در بروز اختلال اوتیسم به ویژه در افرادی كه قابلیت ژنتیكی را دارند تأثیرگذار است.

وی با بیان اینكه سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو تا كنون آزمایش خاصی را جهت تشخیص بیماری اوتیسم تایید نكرده اند، اظهار كرد: در حال حاضر تنها از طریق رفتار كودكان می توانیم نشانه های اختلال اوتیسم را شناسایی كنیم، بارزترین نشانه كودكان مبتلا به اختلال اوتیسم عدم توانایی برقراری ارتباط آن ها با محیط پیرامون و گروه همسالان است، آن ها نمی توانند از زبان بدن، حركات چشم، حركات لب ها و لبخند به منظور برقراری ارتباط استفاده كنند.

مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینكه كودكان مبتلا به اختلال اوتیسم عموما در حالت انزوا، اضطراب و افسردگی قرار دارند، بیان كرد: با تشخیص زودهنگام و انجام مداخلات مؤثر، امكان كاهش اختلالات ناشی از بیماری اوتیسم وجود دارد.

خدابنده با بیان اینكه اختلال اوتیسم یك طیف است، دامنه اختلالات آن وسیع و در افراد مختلف متفاوت است، افزود: نخستین گام در مسیر درمان افراد مبتلا به اختلالات اوتیسم، شناسایی و مداخله مؤثر است، كاردرمانی، گفتاردرمانی و بازی درمانی از جمله راه كارهایی است كه می توایم این گروه از دانش آموزان را به اجتماع بازگردانیم.

وی با اشاره به اینكه بایستی از بُعد رفتاری و روان شناختی یك نوع برانگیختگی به منظور اشتیاق برای حضور در اجتماع، كارتیمی و تكلم در كودك مبتلا به اوتیسم ایجاد كنیم، گفت: آخرین راه درمان اختلال اوتیسم، دارو درمانی است كه در آن روان پزشكان سعی دارند با تجویز دارو اضطراب و افسردگی را كاهش داده و آرامش را به این كودكان بازگردانند.

مدیركل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینكه بایستی با آگاه سازی و آشنایی خانواده های اقدامات پیشگیرانه از بروز اختلال اوتیسم را اجرایی كنیم، گفت: دستگاه تعلیم و تربیت وظیفه دارد شرایط تحصیل این دانش آموزان را فراهم كند و در حال حاضر 9 مركز ویژه اختلالات اوتیسم در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

خدابنده با تأكید بر تقش و جایگاه ویژه خانواده ها در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم، بیان كرد: امیدواریم با همراهی و همكاری خانواده ها بتوانیم آموزش های با كیفیت را به این گروه از دانش آموزان ارائه كنیم.

در ابتدای جلسه رئیس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی با بیان اینكه اوتیسم یك بیماری ناشناخته است و متأسفانه در حال حاضر با روند رو به رشد آن در دنیا مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر از هر 78 تولد یك نوزاد مبتلا به اختلال اوتیسم است، اوتیسم یك طیف است و در نتیجه افراد مبتلا به این اختلال به راحتی قابل شناسایی نیستند و تنها درمان آن آموزش مبتنی بر توانبخشی است.

مهدی قاسمی پور با اشاره به تحصیل 312 دانش آموز مبتلا به اختلال اوتیسم در 9 آموزشگاه ویژه این دانش آموزان در شهرستان های مشهد، تربت حیدریه، قوچان، نیشابور، سبزوار و تربت جام افزود: سال گذشته آموزشگاه متوسطه اول و پیش حرفه ای ویژه دانش آموزان مبتلا به اختلال اوتیسم در سطح استان راه اندازی شد.

انتهای پیام/ 70051
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۹:۳۷ - ۰۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۸۲