دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

پاسخ صندوق بازنشستگی به مطالبات بازنشستگان كشوری+ جزئیات
 
در پی نشست مجازی روسای كانون های بازنشستگان كشوری با وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، سوالات و مطالبات مختلفی مطرح شد كه پس از بررسی و پیگیری، پاسخ صندوق…
در پی نشست مجازی روسای كانون های بازنشستگان كشوری با وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، سوالات و مطالبات مختلفی مطرح شد كه پس از بررسی و پیگیری، پاسخ صندوق بازنشستگی كشوری به آن ها به شرح زیر است.

پاسخ صندوق بازنشستگی به مطالبات بازنشستگان كشوری+ جزئیات
در پی نشست مجازی روسای كانون های بازنشستگان كشوری با وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی، سوالات و مطالبات مختلفی مطرح شد كه پس از بررسی و پیگیری، پاسخ صندوق بازنشستگی كشوری به آن ها به شرح زیر است.

_ تقدیر از عملكرد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، صندوق بازنشستگی كشوری، سازمان برنامه و بودجه و مجموعه دولت دوازدهم در پیگیری و اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان كشوری با شاغلان هم گروه و درعین حال، تاكید بر ضرورت تداوم این روند در سال های آینده از طریق تثبیت اصل همسان سازی در قانون مدیریت خدمات كشوری و تعیین ردیف تامین مالی آن در بودجه عمومی كشور.

پاسخ: منابع طرح همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان كشوری در سال جاری از طریق واگذاری سهام برخی شركت ها تامین شده و صندوق بازنشستگی كشوری باید با سرمایه گذاری بر روی این سهام، برای تامین منابع همسان سازی اقدام كند. با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، اصلاحاتی در روند اجرای طرح همسان سازی و رفع ایرادات آن در چهارماه گذشته انجام شده كه به صدور احكام جدید برای بازنشستگانی كه مدل اجرای متناسب سازی آنها را متضرر می كرد، منجر شده است. روند همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در سال های آتی هم تداوم خواهد داشت و طرحی دوفوریتی هم با همكاری مجلس برای تبدیل به مصوبه قانونی و تامین بودجه در سال آینده تهیه شده است. البته، تامین منابع پرداخت حقوق حدود یك و نیم میلیون بازنشسته كشوری پس از اجرای طرح همسان سازی كار پیچیده و سختی است كه با حمایت دولت محترم ادامه خواهد یافت. شرایط اقتصادی كنونی كشور، تداوم تحریم ها و شیوع بیماری كرونا از اواخر سال گذشته، تامین منابع مالی اجرای این طرح را برای صندوق بازنشستگی كشوری بسیار دشوار كرده است. تاخیر یكی دو روزه در پرداخت حقوق طی ماه های اخیر هم، به همین دشواری شرایط تكمیل منابع برای پرداخت ها برمی گردد. با این حال، عزم مجموعه دولت، وزارت رفاه و صندوق بازنشستگی كشوری بر ادامه اجرای این طرح و برطرف كردن مشكلات اجرایی و مالی آن است.

_ تاكید بر رفع تبعیض های موجود در پرداخت ها و اعطای خدمات و تسهیلات بین بازنشستگان در سه سطح: «میان بازنشستگان با وضعیت مشابه و همكار»، «میان بازنشستگان دستگاه های اجرایی مختلف» و «میان بازنشستگان با شاغلان هم گروه».

پاسخ: اجرای طرح های همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان دقیقا در جهت اجرای همین اهداف و رفع تبعیض صورت گرفته است كه طبق آن، مدلی طراحی شده كه هر بازنشسته 90 درصد میانگین حقوق شاغل هم طراز خود را دریافت می كند. با اجرای این فرمول و با توجه به افزایش حقوق صورت گرفته در ابتدای سال جاری، به طور میانگین حقوق بازنشستگان كشوری 77درصد افزایش داشته و میانگین حقوق پرداختی به اعضای صندوق بازنشستگی كشوری از دومیلیون و 900 هزار تومان در سال گذشته به پنج میلیون و 400 هزار تومان افزایش یافته است. از زمان آغاز طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان كشوری در مهرماه سال جاری، احكام متناسب سازی برای یك میلیون و 490 هزار بازنشسته صادر شده است. اصلاحیه حذف سقف حقوق درباره 75000 ركورد اعمال شده است و برای صدور اصلاحیه احكام متناسب سازی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه های فنی وحرفه ای، فرهنگیان و سایر دانشگاه های وزارت علوم براساس 90 درصد حقوق شاغلین هم طراز، پیگیری های لازم صورت گرفته است.

_ انتقاد شدید و متعدد از ناكارآمدی بیمه تكمیلی و نیز تاخیر در پرداخت مطالبات بیمه و درخواست تغییر ساختار فعلی بیمه تكمیلی و تجمیع بیمه های خدمات درمانی، تكمیلی و اكمل به صورت یك بیمه كارآمد.

پاسخ: نیاز به توضیح است كه پرداخت مطالبات بیمه ازطریق صندوق بازنشستگی انجام می گیرد و شركت آتیه سازان حافظ نقشی در پرداخت هزینه ها ندارد. صندوق تا حدود آذرماه، با برنامه ریزی قبلی، عموما هزینه ها را ظرف مدت 15روز از زمان دریافت نسخه ها و رسیدهای مالی مرتبط با آن، پرداخت می نمود، اما بعد از اجرای همسان سازی و ایجاد مشكل نقدینگی برای صندوق، هزینه های بیمه درمانی با تاخیر پرداخت مواجه شد كه همان گونه كه جناب آقای افتخاری در جلسه با كانون ها اظهار داشتند، ضمن عذرخواهی از مشكل پیش آمده، صندوق تمام توان خود را جهت حل مشكل به كار بسته است و به زودی شاهد بازگشت به شیوه سابق و پرداخت در بازه زمانی مشخص خواهیم بود.

در خصوص بیمه اكمل نیز با توجه به سطح خدمات صندوق، بررسی لازم صورت گرفته است و بیمه اكمل به خصوص در بحث بیمه عمر با همكاری شركت بیمه ملت تهیه شده و به زودی به بازنشستگان عزیز ارائه خواهد شد.

_ پیشنهاد تغییر وضعیت و ارتقای صندوق بازنشستگی كشوری به سازمان بازنشستگی.

پاسخ: تصمیم گیری دراین باره، فراتر از دایره اختیارات صندوق بازنشستگی كشوری و در سطح دولت و مجلس محترم است كه پس از بررسی های كارشناسی طبق روال قانونی می تواند انجام گیرد. وزیر محترم رفاه هم در جلسه با روسای كانون های بازنشستگان مطالبه مطرح شده برای ارتقای صندوق بازنشستگی كشوری به سازمان را تایید كرده و گفتند كه این صندوق با ارتقای فعالیت های خود در بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این جهت گام برداشته است.

_ ارائه خدمات رفاهی در شان بازنشستگان محترم و ارتقاء كارآیی كارت منزلت.

پاسخ: با توجه به اینكه كارت شناسایی بازنشستگان كه با نام كارت منزلت از طریق دفاتر پیشخوان دولت در اختیار بازنشستگان مشترك صندوق قرار می گیرد، صرفاً جنبه كارت شناسایی داشته و با توجه به عدم تعریف خدمات قابل ارائه و نظارت بر آن و همچنین عدم وجود مكانیزم جهت ایمنی كارت و قابل اطمینان بودن در احراز هویت و جلوگیری از سوء استفاده از آن، عملا كارآیی خود را از دست داده است؛ لذا با عنایت به ماده یك آیین نامه ارتقاء منزلت، مصوب هیأت محترم وزیران به شماره 67115/ت/33874 هـ مورخ 10/11/84 این صندوق در نظر دارد با همكاری بانك صادرات در آینده نزدیك سپهر كارت بانك صادرات متعلق به حساب حقوقی بازنشستگان را بعنوان كارت شناسایی آماده سازی و كلیه خدمات رفاهی و اعتباری را به كارت مذكور متصل نماید.

_ اختصاص یك هزارم منابع هر دستگاه اجرایی به كانون های بازنشستگان و استفاده از ظرفیت و تجارب اعضای این كانون ها برای مشاوره و پیشبرد فعالیت دستگاه های مختلف.

پاسخ: اختصاص بودجه ای به كانون های بازنشستگان از طریق دستگاههای محل خدمت می بایست طی فرایندی از طریق هیأت دولت به تصویب برسد. این صندوق آمادگی دارد موضوع را از طریق مسیرهای قانونی با همكاری كانون های بازنشستگی پیگیری نماید. درخصوص استفاده از تجارب اعضای كانون ها، صندوق بازنشستگی كشوری در حوزه فرهنگی و اجتماعی، تعامل با كانون ها و هم افزایی در جهت ارتباط بیشتر با بازنشستگان سراسر كشور و شناسایی كانون های فعال در جهت بهره مندی از امكانات و ظرفیت های آنان را در دستور خود قرار داده است. در همین راستا تشكیل جلسات استانی و كشوری با همكاری كانون های بازنشستگان كشوری در حوزه های مختلف از جمله آلزایمر، ورزش و تندرستی، مهارت آموزی بازنشستگان و همچنین همكاری كانون ها در اجرای تفاهم نامه های همكاری با موسسات و نهادها و مشاركت آنان در فعالیت های اجتماعی و فرهنگی صندوق از اقدامات این صندوق است. همچنین صندوق به منظور ایجاد ارتباط دو سویه با كانون های بازنشستگان كشوری و در خصوص نحوه ارائه خدمات به بازنشستگان اقدام به برگزاری جلسات مستمری با كانون ها و تشكیل كارگروه های تخصصی نموده است.

_ تخصیص حق منطق جنگی مشابه شاغلین به بازنشستگان كشوری.

پاسخ: تخصیص حق منطقه جنگی مشابه شاغلین كه به عهده دستگاه اجرایی است، مستلزم تعیین سازوكار اجرایی آن توسط سازمان اداری و استخدامی كشور است.

_ انتقاد از تاخیردر پرداخت حقوق بازنشستگان در ماه های اخیر.

پاسخ: دلیل اصلی تاخیر در پرداخت حقوق به اجرای طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان از مهرماه برمی گردد كه تامین منابع مالی را دشوار كرده است. طبق آخرین آمار، صندوق بازنشستگی كشوری بیش از یك میلیون و 560 هزار عضو دارد كه ماهانه حقوق و مزایای خود را به طور منظم باید دریافت كنند. مجموع حقوق پرداختی ماهانه تا اسفندماه سال 98، بالغ بر 4800 میلیارد تومان بود. با اجرای همسان سازی و متناسب سازی در سال 99، مجموع حقوق پرداختی از مهرماه امسال ماهانه به 8600 میلیارد تومان رسید. درحال حاضر، دولت ماهانه پنج هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران عضو صندوق پرداخت می كند كه این پرداخت معمولا در روزهای بیست ونهم هر ماه صورت می گیرد و درعین حال، در نتیجه، 3600 میلیارد تومان باقیمانده باید از طریق فعالیت های مختلف اقتصادی و كسورپردازی شاغلان انجام شود كه تاكنون نیز انجام شده است. بااین حال، صندوق بازنشستگی كشوری با پیگیری های مختلف تلاش دارد تامین منابع و پرداخت حقوق هرچه سریع تر و منظم تر انجام گیرد و حقوق را قبل از سی ام هر ماه پرداخت كند. البته، برخی از عزیزان دغدغه ای دارند كه این صندوق منابع پرداخت حقوق را در حساب بانكی نگه می دارد كه چنین ادعایی صحت ندارد. این صندوق بلافاصله پس از دریافت منابع، حقوق بازنشستگان و ذی نفعان عزیز را پرداخت می كند. با بهره گیری از شیوه جدید، عملا مبالغ دریافتی از محل منابع تامین شده، بلافاصله در حساب بازنشستگان كارسازی می شود.

_ درخواست تسریع در صدور گواهی كسر از حقوق و برخی انتقادها از سیستم جدید.

پاسخ: الكترونیكی شدن خدمات از جمله گواهی های كسر از حقوق، جزء الزامات دولت الكترونیك و مطالبه دستگاه های اجرایی و بخش زیادی از بازنشستگان بوده است كه اجرایی و محقق شد. در این مورد دو مساله وجود داشت. اول اینكه، ذی حسابی های دستگاه های اجرایی بارها به صندوق بازنشستگی نامه ارسال كرده اند و خواستار تعیین تكلیف و الكترونیكی شدن روند صدور گواهی كسر از حقوق شده بودند و در این زمینه، از صندوق تعهداتی گرفته بودند. مساله بعدی این بود كه بازنشستگان ساكن در شهرهای خارج از مراكز استان برای اخذ گواهی باید به تهران یا مراكز استان مراجعه می كردند؛ به طوری كه تنها در تهران ماهانه بالغ بر 3000 نفر از شهرهای مختلف به ستاد مركزی صندوق می آمدند. پس از الكترونیكی شدن، به طور میانگین 20هزار گواهی كسر از حقوق طی دو ماه صادر شده است. بنابراین، ادامه روند سنتی نه مورد پذیرش ذی حسابی های دستگاه های دولتی بود و نه مراجعه به مركز برای بازنشستگان مخصوصا در شرایط شیوع كرونا، امكان داشت. صندوق به سرعت اشكالات اولیه در روند اجرای طرح را رفع كرده است. لازم است تاكید كنیم بخشی از تاخیر، ناشی از وارد كردن اطلاعات اشتباه به سیستم است كه امیدواریم متقاضیان با دقت بیشتری این كار را انجام دهند.

_ گلایه شدید از كاهش منزلت اجتماعی بازنشستگان در دستگاه های اجرایی و بی توجهی به سوابق و خدمات آنان.

پاسخ: صندوق بازنشستگی كشوری براساس مطالبات بازنشستگان عزیز و درخواست های متعدد كانون ها در ابتدای امسال با پیگیری و نامه نگاری های متعدد با سازمان برنامه و بودجه كشور، موضوع پرداخت رفاهیات دستگاه های اجرایی به شاغلین را برای بازنشستگان همان دستگاه ها به جریان انداخت و عملیاتی كرد. براین اساس، دستگاه های اجرایی موظف هستند با هزینه كرد منابع خود هرآنچه رفاهیات نقدی و غیرنقدی است را با ابلاغ و دستور سازمان برنامه به بازنشستگان خود نیز پرداخت كنند و از این پس، هیچ منع قانونی در این زمینه نخواهند داشت.

_ ابراز نگرانی از برخوردهای غیركارشناسی با طرح همسان سازی و تغییر روند اجرای آن در صورت تغییرات در دولت آینده.

پاسخ: همسان سازی، مطالبه قدیمی (13 ساله) و برزمین مانده جامعه بازنشستگان كشوری بود كه گروه های مختلف خواهان اجرای آن بودند. این موضوع در جلسات و گفت وگوهای سران قوا و نیز جلسات مختلف دولت و كمیسیون های مجلس آشكار است و انتظار می رود تغییر دولت هم تاثیری بر روند اجرای این طرح نگذارد. درعین حال، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی با همكاری سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان محترم مجلس درحال تدوین طرح های قانونی برای دائمی كردن همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و تامین منابع موردنیاز آن هستند و از این حیث برای جامعه بازنشستگان كشوری جای نگرانی نخواهد بود.

_ ضرورت حمایت از فعالیت های فرهنگی و هنری و استفاده از توانمندی های بازنشستگان فرهیخته.

پاسخ: از دیگر اقدامات صندوق بازنشستگی كشوری در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، انعقاد تفاهم نامه همكاری با بنیاد رودكی است كه در این تفاهم نامه استفاده از ظرفیت و توانمندی های بازنشستگان مستعد و پیشكسوت در اجرای فعالیت های هنری و فرهنگی مورد تأكید قرار گرفته و همچنین طی تفاهم نامه با معاونت فرهنگی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و اداره كل ورزشی این وزارتخانه، تشكیل انجمن های ورزشی استانی با حضور منتخبین بازنشستگان پیشكسوت ورزشی در اولویت برنامه های فرهنگی و ورزشی قرار گرفته است.

_ درخواست شفاف سازی عملكرد و روند سودآوری شركت های تابعه و نیز روند انتصابات آنها.

پاسخ: انتصابات در اعضای هیات مدیره زیر مجموعه صندوق بازنشستگی كشوری پس از بررسی و تصویب در كمیته انتصابات و با رعایت ابعاد مختلف و با تكیه بر شایسته سالاری به طور شفاف صورت می گیرد. همچنین، صندوق بازنشستگی كشوری با راه اندازی سامانه های شفافیت، مجموعه اطلاعات شركت ها و مجموعه های اقتصادی تابعه خود را به شكل عمومی منتشر كرده است. هرچند، همین برقراری شفافیت (كه در صندوق های مشابه در نهادهای غیردولتی نظیر آن وجود ندارد) باعث شده تا چشم تیزبین منتقدان بر ترازنامه شركت های صندوق گشوده شود و همه فعالیت ها قابل ارزیابی و نقد باشد؛ اما صندوق بازنشستگی كشوری طبق سیاست های راهبردی دولت محترم و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در این جهت پیشتاز بوده است و اقدامات یك ساله اخیر در سامانه و فرآیند اداره بهینه بنگاه های اقتصادی كاملا مشخص است.

_ پیگیری برای تعیین تكلیف جایگاه حقوقی كانون های بازنشستگان از وزارت كشور، مجلس و شورای نگهبان.

پاسخ: صندوق بازنشستگی كشوری با همكاری و هماهنگی با كانون های بازنشستگان كشوری، پیگیری های مستمری را در خصوص برون رفت كانون ها از خلا قانونی موجود در قانون جدید احزاب انجام داده است. البته این مهم نیاز به مصوبه و تعیین تكلیف از سوی مجلس شورای اسلامی دارد. پیشنهاد می شود كارگروهی با حضور صندوق، وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و همچنین نمایندگان كانون ها تشكیل و طرحی در این خصوص به مجلس ارائه گردد و صندوق آمادگی دارد در این زمینه همكاری لازم را انجام داده و از همه ظرفیت های قانونی خود استفاده كند.

_ تقدیر از ارائه بسته های رفاهی و خدماتی طرح یاری و درعین حال انتقاد از برخی كاستی ها در روند اجرای آن.

پاسخ: با توجه به تعدد خدمات فرهنگی و اجتماعی ارائه شده به بازنشستگان عزیز در قالب 9 بسته طرح یاری، خدمات بیمه ای، تسهیلات مالی و همچنین خدمات فرهنگی كه از ابتدای سال جاری با انعقاد قراردادها و تفاهم نامه های همكاری متعددی اجرایی شده است، طبیعتاً این حجم از خدمات نیازمند ایجاد ساز و كارهای قوی اجرایی و نظارتی بوده كه در همین راستا تیم های متعدد ارزیابی و مطالعاتی در صندوق بازنشستگی كشوری در صدد رفع برخی از موانع و اصلاح ساختارهای اجرایی نحوه ارائه خدمات هستند كه به یاری خداوند كاستی های موجود به نفع بازنشستگان عزیز مرتفع خواهد گردید.

_ درخواست حمایت صندوق بازنشستگی كشوری و وزارت رفاه از تشكل ها و سمن های مراقبت و پرستاری سالمندان با توجه به تحولات جمعیتی و افزایش سالمندان تنها در جامعه.

پاسخ: در تعهدات قرارداد سال 99 بیمه تكمیلی درمان، كمك هزینه خدمات مراقبت و نگهداری از مراكز مورد تایید سازمان بهزیستی به مبلغ 7 میلیون ریال لحاظ شده است و درصورتی كه نیاز به استفاده از این خدمات وجود داشته باشد، بازنشستگان عزیز می توانند از كمك هزینه مورد نظر استفاده نمایند. علاوه بر این خدمت، بازنشستگان می توانند از خدمات آزمایشگاهی در منزل نیز تا سقف 5 میلیون ریال به صورت رایگان بهره مند شوند كه خدمتی است ویژه جهت دوران كرونا و حضور كمتر بازنشستگان در محیط های درمانی و همچنین استفاده برای بازنشستگانی كه ممكن است تردد در سطح شهر به دلیل بیماری برایشان مقدور نباشد.

_ انتقاد مكرر از اجرا نشدن قانون پرداخت تسهیلات رفاهی از سوی دستگاه های اجرایی به بازنشستگان هم سطح شاغلان.

پاسخ: هرچند این موضوع خارج از حوزه مسئولیت صندوق بازنشستگی كشوری است؛ اما در جلسات و مذاكرات مختلف بین دستگاه ها همواره مطرح و پیگیری شده است. وزیر محترم تعاون، كار و رفاه اجتماعی هم پیگیر اجرای قانون پرداخت تسهیلات رفاهی در سطح دولت هستند.

صندوق بازنشستگی در ابتدای سال جاری طی بخشنامه ای از دستگاههای اجرایی خواست زمینه اجرای مفاد تبصره (2) ماده (7) ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1399 كل كشور تصویب نامه شماره 8206/ت57598 مورخ 2/2/1399 هیأت محترم وزیران كه تصریح نموده : "دستگاههای اجرایی می توانند در حدود تكالیف قانونی نسبت به ارائه امكانات رفاهی به بازنشستگان و مستمری بگیران خود در سقف اعتبارات مصوب اقدام كنند" را فراهم آوردند.

همچنین با همكاری رؤسای محترم كانون های بازنشستگان كشوری و پیگیری های بعمل آمده از سوی صندوق، سازمان برنامه و بودجه كشور طی بخشنامه ای به شماره 165297 مورخ 10/4/1399 به كلیه دستگاههای اجرایی ضمن ابلاغ تصویب نامه، بر «ارائه امكانات رفاهی اعم از نقدی و غیرنقدی» به بازنشستگان و مستمری بگیران كشوری تأكید نمود. طی پیگیری های انجام شده و در راستای مكلف نمودن دستگاههای اجرایی، صندوق بازنشستگی كشوری در صدد اضافه نمودن واژه «تكلیف» به متن تصویب نامه هیأت وزیران است.
منبع خبر:
افکارنیوز
   تاریخ: ۰۹:۱۳ - ۱۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵