دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

روش بهره مندی از 30 خدمت غیرحضوری تامین اجتماعی
 
با اجرای طرح 3070 (كه از نوزدهم آبان ماه 99 كلید خورد)، دوشنبه هر هفته تعدادی از خدمات پرمراجعه سازمان تامین اجتماعی، بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق ثبت درخواست در سامانه ارائه و در نهایت طرح در اسفندماه تكمیل شد و شمار خدمات غیرحضوری شده به 30 مورد رسید كه به اذعان مسئولان سازمان تامین ...
روش بهره مندی از 30 خدمت غیرحضوری تامین اجتماعی به گزارش ایسنا، به منظور استفاده از این امكان لازم است بیمه شدگان، بازنشستگان و كارفرمایانی كه تاكنون در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی ثبت نام نكرده اند، از طریق نشانی eservices.tamin.ir و یا لینك مستقیم از سایت رسمی سازمان تأمین اجتماعی به نشانی tamin.ir نسبت به ثبت نام و ثبت شماره حساب بانكی اقدام كنند.

دریافت هدیه ازدواج تامین اجتماعی

در اولین دوشنبه دیجیتالی طرح 3070، دو خدمت پرداخت كمك هزینه ازدواج و استعلام تحت تكفل بودن یا نبودن فرزندان اُناث بیمه شدگان غیرحضوری شد.

بر این اساس، از این پس بیمه شدگانی كه ازدواج می كنند برای اخذ كمك هزینه ازدواج نیاز به مراجعه و حتی نیاز به درخواست ندارند و ازدواج های ثبت شده و احراز شرایط به صورت سیستمی از طریق تعامل با سامانه های ثبت احوال، انجام و همان روز پرداخت صورت می گیرد.

پرداخت هدیه ازدواج بدون درخواست و مراجعه برای كلیه بیمه شدگان اجباری مشمول دارای 720 روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف پنج سال منتهی به تاریخ ثبت رسمی اولین عقد دائم واریز خواهد شد و روند پرداخت غیرحضوری كمك هزینه ازدواج به بیمه شدگان این سازمان به این قرار است:

- بر این اساس، شناسایی بیمه شدگان حائز شرایط ماده (85) قانون تامین اجتماعی و فرآیندهای مربوط به ثبت مشخصات، انجام محاسبات، صدور اسناد و ارسال به اداره كل امور مالی در سامانه متمركز تعهدات كوتاه مدت برای واجدین شرایط كه دارای شماره حساب و شماره تلفن همراه معتبر در سیستم هستند، در پایان هرماه به صورت هوشمند و بدون نیاز به مراجعه بیمه شده به واحد اجرایی صورت می پذیرد و مراتب نیز از طریق پیامك به بیمه شده اعلام می شود.

- علاوه بر شیوه فوق، امكان ثبت اطلاعات مربوط به ازدواج توسط بیمه شده از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی اینترنتی eservices.tamin.ir فراهم است.

- افرادی كه با وجود تكمیل اطلاعات شماره حساب و شماره تلفن همراه در سامانه خدمات غیرحضوری، در پایان ماه مربوطه، پیامك ثبت كمك هزینه ازدواج را دریافت نمی كنند، می توانند از طریق مراجعه به آدرس اینترنتی مذكور از مسیر (منوی بیمه شدگان / حمایت های كوتاه مدت / درخواست كمك هزینه ازدواج) از علت عدم دریافت كمك هزینه ازدواج مطلع و در صورت اعتراض با ثبت درخواست پشتیبانی و بارگذاری تصاویر عقدنامه و صفحه ازدواج شناسنامه از طریق منوی «افزودن تصاویر جدید» نسبت به ارائه درخواست و پیگیری های مربوطه اقدام كنند.

حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه كفالت

حذف مراجعه فرزندان اناث مستمری بگیران با ثبت هوشمند خاتمه كفالت خدمت دیگری است كه در هفته سوم اجرای طرح 3070 رونمایی شد.

روش بهره مندی: ثبت هوشمند خروج از كفالت فرزندان (دختر) مستمری بگیران بر اساس اطلاعات دریافتی از ثبت احوال است.

مشمولان این خدمت نیز بیش از یك میلیون و 200 هزار فرزند دختر مستمری بگیران هستند.

ابلاغ الكترونیكی احكام مطالباتی تامین اجتماعی

در هفته دوم اجرای طرح 3070، ابلاغ الكترونیكی احكام مطالباتی رونمایی شد. بیش از یك میلیون و 200 هزار كارفرمای تحت پوشش قانون تامین اجتماعی در كشور می توانند به سامانه سرویس های غیرحضوری این سازمان به نشانی http://eservices.tamin.ir مراجعه كنند و از این خدمت برخوردار شوند.

توسعه سرویس های الكترونیكی برای سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان آن مزیت های فراوانی دارد و ضمن كاهش هزینه ها رضایتمندی مخاطبان را در پی دارد.

ابلاغ الكترونیكی احكام مطالباتی سازمان تامین اجتماعی كه شامل اعلامیه، اخطاریه، اجرائیه، صورتحساب و ... است.

الكترونیكی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانكار

الكترونیكی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانكار در سامانه خدمات الكترونیكی سازمان، برای كلیه پیمانكاران و واگذارندگان كار سراسر كشور از خدمات طرح 3070 است كه در هفته سوم رونمایی شد.

سالانه قریب به 200 هزار مفاصاحساب صادر می شود و از جمله دستاوردهای غیرحضوری شدن این طرح كاهش تردد غیرضروری كارفرمایان، افزایش امنیت اطلاعات سازمان است.

همچنین كارگاه ها به دلیل استفاده از یك سامانه اختصاصی، امكان مشاهده مفاصاحساب های صادره در سامانه اختصاصی سازمان و حذف نیم میلیون مكاتبه غیرضروری در خصوص مفاصاحساب ها و اصالت سنجی آنهاست.

استعلام وضعیت دریافت مستمری و ارتباط بیمه ای بیمه شدگان

سرویس استعلام وضعیت مستمری و ارتباط بیمه ای خدمات دیگری هستند كه در هفته سوم اجرای طرح 3070 رونمایی شدند.

برای دریافت این خدمات در گذشته، هر خدمت گیرنده به طور متوسط بیش از یك روز معطل می شده اما در این مدل مستمری بگیر درخواست غیر حضوری می دهد، گواهی وضعیت دریافت می كند و بعد می تواند آن را رمزگذاری شده به هرجا خواست ارائه دهد.

حذف سالانه 500 هزار مراجعه فرد سالمند به شعب، حذف سالانه حدود 400 هزار مراجعه نیروی كار به شعب، جلوگیری از هدررفت یك میلیون نفر-ساعت نیروی كار، پیش بینی آزادسازی 90 هزار نفر ساعت وقت پرسنل شعب، حذف كاغذ و هزینه چاپ، نگهداری و گردش یك میلیون سند از جریان ارائه خدمت و افزایش روانی و اعتبار اسناد و حذف كامل امكان جعل استعلام ها از جمله مزیت های دیجیتالی شدن این خدمت است.

سرویس تكمیل سوابق كسری از ماه

سرویس تكمیل سوابق كسری از ماه از خدمات طرح 3070 است كه در هفته سوم رونمایی شد.

تا كنون هفت ایستگاه كاری باید طی می شد تا این خدمت ارائه شود؛ اما اكنون این فرایند غیرحضوری انجام می شود. پیش بینی شده است حدود 500 هزار متقاضی از این سرویس استفاده كنند و یك میلیون نفر ساعت از وقت نیروی كار ذخیره شود. همچنین 150هزار نفر ساعت وقت پرسنل ذخیره و یك میلیون سند كاغذی حذف می شود.

ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی

ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی از دیگر خدمات طرح 3070 است كه در هفته سوم رونمایی شد.

حذف الزام مراجعه بیمه شده نیروی كار به شعب سازمان در پی ارائه این خدمت دستاورد مهمی است كه از این پس محقق می شود.

انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری

انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری از خدمات طرح 3070 است كه در هفته چهارم اجرا، رونمایی شد.

به گفته رئیس مركز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی بر این اساس هر شخصی كه دارای حداقل 30 روز سابقه پرداخت حق بیمه و كمتر از 50 سال سن داشته باشد می تواند درخواست بیمه اختیاری را ارائه كند. قبلا كل فرایند حضوری بود كه اكنون كاملا غیرحضوری شده است.

سالانه بیش از 70 هزار درخواست انعقاد قرارداد به تامین اجتماعی ارسال می شده كه اكنون با غیرحضوری شدن این خدمت، از بار مراجعات كاسته می شود.

نكته دیگر پرداخت آنلاین حق بیمه است. قبلا بیمه شدگان اختیاری و مشاغل آزاد باید حق بیمه را پرداخت می كردند و 48 تا 72 ساعت منتظر می ماندند تا وصولی انجام شود اما اكنون با مساعدت بانك رفاه به محض اینكه بیمه شده از طریق سامانه حق بیمه بپردازد و پول از حسابش برداشت شود، تاییدیه وصولی ارسال و بیمه شده استحقاق ارائه خدمات درمانی را می یابد.

تامین اجتماعی نزدیك به یك میلیون بیمه شده اختیاری فعال دارد كه سالانه چهار تا هشت بار به شعب و كارگزاری ها مراجعه می كنند كه از این پس دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست.

توافق غیرحضوری كارفرمایان برای ابلاغ احكام و مكاتبات الكترونیكی

كارفرمایان می توانند با پذیرش و تكمیل توافقنامه از خدمات غیرحضوری جدید سازمان در چارچوب ضوابط و مقررات جاری بهره مند شوند.

روش بهره مندی این خدمت: مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی/تكمیل و تایید توافقنامه است.

مشاهده جزئیات و گردش حساب بدهی

این خدمت شامل تمام كارفرمایان كارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی می شود و روش بهره مندی آن این گونه است كه فرد متقاضی باید پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی كارفرمایان/مطالباتی كارگاه/مشاهده جزئیات محاسبه گردش حساب بدهی را انتخاب كند.

اعتراض غیرحضوری كارفرما به بدهی اعلامی و تعیین اعلام زمان رسیدگی

این خدمت شامل تمام كارفرمایان كارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی می شود و روش بهره مندی آن این گونه است كه فرد متقاضی باید پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی كارفرمایان/مدیریت بدهی/اعتراض را انتخاب كند.

همچنین پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری كرونا

پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری به بیمه شدگان اجباری دارای تست كرونای مثبت صورت می گیرد.

بیمه شدگان شاغل در كارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی كه مبتلا به كرونا شده اند می توانند از این امكان بهره مند شوند و برای این منظور باید پس از مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری به منوی بیمه شدگان رفته و درخواست غرامت ایام بیماری را ثبت كنند.

پرداخت حق بیمه و احتساب دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه

این خدمت شامل تمام افرادی است كه خدمت سربازی خود را سپری كرده و حداقل دارای دو سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد این سازمان هستند. همچنین در حال حاضر در ردیف بیمه پردازان سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.(اعم از بیمه شدگان اجباری، اختیاری، بیكاری و ...)

روش بهره مندی: مراجعه متقاضی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی و ثبت درخواست احتساب سوابق ایام خدمت نظام وظیفه/پرداخت برخط حق بیمه مربوط است.

اخذ الكترونیكی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب

اما اول دی ماه، چهار سرویس جدید به این فهرست افزوده شد و اخذ الكترونیكی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب برای پیمانكاران و واگذارندگان كار چهاردهمین خدمت از 30 خدمتی است كه قرار است تا بهمن ماه غیرحضوری شوند. این سرویس از اول دی ماه از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی قابل ارائه است.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی كارفرمایان/واگذارندگان/پیمان های واگذارنده است.

ارتقای سامانه دریافت لیست حق بیمه

ارتقای سامانه دریافت لیست حق بیمه و فراهم شدن امكانات كنترلی برای كارفرمایان به منظور اصلاح لیست قبل از ارسال به مخاطبان، خدمت شماره 15 در طرح 3070 است.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی كارفرمایان/ارسال لیست و كنترل هوشمند است.

انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد

دیگر خدمت غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی در قالب طرح 3070 انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

بر این اساس تمامی افراد شاغل فاقد رابطه مزد بگیر با اعلام شغلی كه به آن اشتغال به كار دارند (به صورت خوداظهاری) و همچنین زنان خانه دار، دختران مجرد و دانشجویانی كه در تاریخ انعقاد قرارداد بیمه، سن آنان 50 سال تمام و یا كمتر باشد، چنانچه سن متقاضی بیش از 50 سال تمام باشد در صورت دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سن 50 سال، امكان انعقاد قرارداد بیمه میسر خواهد بود، مشمول این خدمت هستند.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی بیمه شدگان/بیمه شدگان خاص/بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد است.

درخواست غیرحضوری كمیسیون پزشكی

خدمت هفدهم نیز كه در قالب طرح 3070 افتتاح شد، درخواست غیرحضوری كمیسیون پزشكی است.

بیمه شده اصلی كه به علت ابتلاء به بیماری عادی و یا به علت عوارض حاصل از حادثه ناشی از كار طبق گواهی پزشك معالج، عارضه آن غیرقابل علاج تشخیص داده شده است؛ فرزندان و یا پدر و مادر بیمه شده اصلی كه بر اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی پزشك معالج، براثر بیماری یا نقص عضو قادر به كار نباشند، شوهر بیمه شده اصلی كه طبق گواهی پزشك معالج، مبتلا به بیماری غیرقابل علاج بوده و معاش وی توسط بیمه شده زن تامین شود، مخاطبان این خدمت هستند.

روش بهره مندی نیز مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی، منوی بیمه شدگان/امور بیمه شدگان/گزینه درخواست كمیسیون پزشكی است.

پرداخت كمك هزینه مراسم ترحیم

پرداخت كمك هزینه مراسم ترحیم از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه تحت پوشش است. دریافت این خدمت نیز غیرحضوری شده و بعد از این نیازی به مراجعه مردم برای دریافت این كمك هزینه نخواهد بود.

كمك هزینه مراسم ترحیم مبلغ مقطوعی است كه به منظور تامین هزینه های مربوط به كفن و دفن بیمه شده به خانواده وی پرداخت می شود.

میزان مبلغ كمك هزینه مراسم ترحیم معادل یك ماه حداقل دستمزد زمان فوت است. بیمه شده و مستمری بگیر اصلی در صورت فوت همسر نیز از حمایت مذكور برخودار می شود.

فرد متقاضی باید پس از ورود به سامانه خدمات غیرحضوری، از منوی بیمه شدگان، امور بیمه شدگان، كمك هزینه مراسم ترحیم را انتخاب كند.

برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیكاری

بر این اساس، غیرحضوری شدن پرداخت بیمه بیكاری به معنی عدم نیاز به مراجعه افراد به مراكز بیمه ای تأمین اجتماعی برای تشكیل پرونده و ثبت درخواست است.

سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی با سامانه بیمه بیكاری وزارت كار متصل است و متقاضیانی كه پس از طی مراحل و تأیید ادارات تعاون، كار و رفاه اجتماعی به شعب تأمین اجتماعی معرفی می شوند برای دریافت مقرری بیمه بیكاری نباید به شعب تأمین اجتماعی مراجعه كنند.

اخذ درخواست كفالت

درخواست كفالت كه در اكثر موارد بین شعب مختلف انجام می شود و پیش از این فرآیندی پیچیده داشته است و علاوه بر غیرحضوری شدن، اصلاح فرآیند نیز صورت گرفته است.

این خدمت برای كلیه بیمه شدگان و مستمری بگیرانی كه متقاضی كفالت والدین/همسر بیمه شده زن(شوهر) هستند به صورت غیرحضوری ارائه می شود.

شرایط احراز: سن پدر 60 سال تمام، سن مادر 55 سال تمام، سن همسر بیمه شده زن از 60 سال متجاوز باشد یا در موارد عدم احراز شرایط سنی، به تشخیص كمیسیون های پزشكی موضوع ماده 91 قانون تامین اجتماعی از كارافتاده كلی باشند.

شرط دیگر آن است كه تامین معاش والدین یا همسر بیمه شده زن به عهده بیمه شده یا مستمری بگیر باشد.

شرط دیگر نیز آن است كه پدر، مادر یا همسر بیمه شده زن در زمان ارائه تقاضای كفالت بیمه شده یا مستمری بگیر تامین اجتماعی یا سایر صندوق های بیمه و بازنشستگی نباشد.

درخواست برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان

درخواست برقراری غیر حضوری مستمری بازماندگان برای كلیه بازماندگان حائز شرایط بهره مندی مزایای مستمری مربوطه خدمت دیگر غیرحضوری شده است.

روش بهره مندی بازماندگان واجد شرایط مستمری بگیران، بیمه شدگان متوفی می توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir و تكمیل فرم درخواست برقراری مستمری بازماندگان در سامانه از مسیر: منوی مستمری بگیران /مستمری بازماندگان / درخواست برقراری مستمری توسط بازماندگان اقدام كنند.

تعهدنامه غیرحضوری فرزندان دختر بازماندگان درخصوص تداوم پوشش بیمه ای

خدمت شماره 24 تعهدنامه غیرحضوری فرزندان دختر بازماندگان در خصوص تداوم پوشش بیمه ای و برای فرزندان دختر بازماندگانی است كه مستمری والدین خود را دریافت می كنند.

روش بهره مندی فرزندان دختر بازمانده كه مستمری و مزایا به واسطه فوت والدین به آنان پرداخت می شود، می توانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانیes.tamin.ir و تكمیل فرم تعهدنامه و آدرس تعبیه شده در سامانه، در مسیر: منوی مستمری بگیران /مستمری بازماندگان / تعهدنامه فرزندان دختر در خصوص تداوم پوشش بیمه ای اطمینان حاصل كنند.

دریافت عكس از پایگاه سازمان ثبت احوال كشور بصورت غیرحضوری

خدمت دیگر دریافت عكس از پایگاه سازمان ثبت احوال كشور به صورت غیرحضوری است و كلیه بیمه شدگان و مستمری بگیران می توانند با استفاده از این سرویس نسبت به دریافت عكس خود و افراد تحت تكفل بدون مراجعه حضوری به واحدهای اجرایی تامین اجتماعی جهت استفاده در فرایندهای درمانی و بیمه ای سازمان اقدام كنند.

روش بهره مندی مراجعه بیمه شده و مستمری بگیر متقاضی به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir/ بیمه شدگان خدمات نام نویسی / دریافت عكس از پایگاه ثبت احوال است.

دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی

دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی خدمت غیرحضوری شده دیگری است كه مالكان و متقاضیان پروانه ساختمانی مشمول آن هستند.

روش بهره مندی مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی: منوی كارفرمایان دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی است.

تقسیط غیرحضوری و نظام مند بدهی های قبل از صدور اجراییه - ویژه پیمانكاران و كارفرمایان

خدمت شماره 27 تقسیط غیرحضوری و نظام مند بدهی های قبل از صدور اجرائیه ویژه پیمانكاران و كارفرمایان است.

روش بهره مندی ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir/ كارفرمایان/ مدیریت بدهی ثبت درخواست تقسیط بدهی است.

پرداخت غیرحضوری حق بیمه كسری از ماه

خدمت بعدی پرداخت غیر حضوری حق بیمه كسری از ماه برای بیمه شدگان شاغل در كارگاههای تحت پوشش سازمان است كه درخواست تكمیل سوابق بیمه ای كسری از ماه خود را در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی ثبت كرده اند.

روش بهره مندی: مراجعه بیمه شدگان متقاضی تكمیل سوابق پرداخت حق بیمه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانیes.tamin.ir /منوی بیمه شدگان / امور بیمه شدگان / پرداخت حق بیمه كسری از ماه است.

پرداخت برخط بدهی و احتساب آنی واریزی در حساب كارفرما- ویژه پیمانكاران و كارفرمایان

آخرین خدمت رونمایی شده پرداخت برخط بدهی و احتساب آنی واریزی در حساب كارفرما است كه ویژه پیمانكاران و كارفرمایان است.

روش بهره مندی ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به نشانیes.tamin.ir/ كارفرمایان/ مدیریت بدهی ثبت درخواست پرداخت بدهی غیرحضوری است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۵۰ - ۰۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۳۱۸