دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

احساس تنهایی و مشكلات روان شناختی برخی سالمندان در ایام كرونا
 
استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن تشریح مشكلات سالمندان در دوران كرونا گفت: برای اكثریت سالمندان، احساس تنهایی تجربه ای است كه در ایام قرنطینه بیان می شود، اما برای عده ای این احساس تنهایی با مشكلات روان شناختی مانند افسردگی و یا اضطراب همراه بوده كه عدم داشتن ملاقات هفتگی با ...
 احساس تنهایی و مشكلات روان شناختی برخی سالمندان در ایام كرونا نسیبه زنجری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مشكلات سالمندان در دوره كرونا طی یكسال اخیر بیان كرد: سالمندان به دلیل ابتلا به بیماری هایی مانند فشار خون و دیابت جز, گروه های آسیب پذیر در دوران شیوع كرونا معرفی شدند. به همین دلیل در راهنماهای بین المللی و ملی تاكید بیشتری بر قرنطینه و فاصله اجتماعی بیشتر برای سالمندان مطرح شده است.

وی با بیان اینكه قرنطینه مشكلات متعددی را برای سالمندان در دنیا و همچنین ایران به همراه داشت، اظهار كرد: برای اكثریت سالمندان، احساس تنهایی تجربه ای است كه در ایام قرنطینه بیان می شود، اما برای عده ای این احساس تنهایی با مشكلات روان شناختی مانند افسردگی و یا اضطراب همراه بوده كه عدم داشتن ملاقات هفتگی با فرزندان، نبود اوقات فراغت و گشت و گذار در بیرون از منزل و ترس از ابتلای خود و یا عزیزانشان به ویروس كرونا از عوامل موثر بر مشكلات سلامت روان سالمندان است.

این استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: همچنین با توجه به عدم آشنایی نسل حاضر سالمندان با تكنولوژی، مشكل سواد دیجیتال در برقراری ارتباط و خرید آنلاین نیز برای سالمندان بیشتر جلوه كرد، البته از سویی دیگر این وضعیت تبدیل به فرصتی برای دوستی با تكنولوژی های جدید و ارتقای مهارت دیجیتال تعدادی از سالمندان شد.

زنجری با بیان اینكه مشكلات دوران كرونا برای سالمندانِ آسیب پذیر مانند سالمندان فقیر، تنها و یا دارای معلولیت و ناتوانی بیشتر بوده است، افزود: سالمندان فقیر كسب و كارهای كوچك خود را از دست داده اند و گذران زندگی در این ایام برایشان سخت تر شده است. سالمندان تنها و یا دارای معلولیت برای خرید مایحتاج روزانه و یا تامین دارو مشكلات متعددی داشته اند. مشكل مهم دیگر، سالمندانی بوده اند كه نیاز به مراقبت دارند و مراقبان غیررسمی (خانوادگی) و مراقبان رسمی هر دو در حیطه مسئولیتی مراقبت خود و رفت و آمد به منزل والدین سالمند و رعایت پروتكل های بهداشتی مشكلات متعددی داشته اند.

وی در ادامه به تاثیر كرونا بر سلامت روحی و روانی سالمندان طی یكسال اخیر اشاره كرد و یادآور شد: انسان موجودی اجتماعی و نیازمند حضور در اجتماع است و این نیاز در دوران سالمندی بیشتر جلوه می كند اما شیوع كرونا و قرنطینه و كاهش حضور سالمندان در تعاملات اجتماعی و كاهش دورهمی های خانوادگی، منجر به شیوع احساس تنهایی و افسردگی شده است.

به گفته این استاد دانشگاه در سطح دنیا نیز بحث سلامت روان سالمندان در شیوع كرونا و همچنین كارهایی خلاقانه مانند "دورهمی هفتگی آنلاین با یك لیوان چایی" در گروه های دوستانه مطرح شده است. نكته قابل تامل دیگر تغییر سبك زندگی سالمندان و عادت به زندگی غیر فعال است كه نگرانی هایی را برای حضور مجدد سالمندان در جامعه و فعالیت های داوطلبانه بعد از كرونا ایجاد كرده است.

زنجری در ادامه در پاسخ به این سوال كه آیا آماری از میزان درگیری روحی و روانی سالمندان به دلیل شیوع كرونا وجود دارد؟ اینطور توضیح داد: آمار دقیقی از مشكلات روان شناختی و یا تشدید بیماری های جسمانی سالمندان در دوران شیوع ویروس كرونا در دست نیست، اما احتمال می رود كه حدود نیمی از سالمندان تجربه ای از مشكلات متعدد روان شناختی مانند احساس تنهایی یا افسردگی یا اضطراب را داشته باشند. در مطالعاتی كه در سایر كشورها انجام شده اختلالات مرتبط با استرس به عنوان بیشترین مشكل روانی رایج در بین سالمندان در ایام كرونا ذكر شده است.

وی در ادامه به سیاستگذاری های لازم در حوزه سالمندان اشاره كرد و گفت: در ایام شیوع ویروس كرونا مهم ترین سیاست گذاری كمك كننده برای سالمندان در سه سطح ملی، محله ای و خانوادگی است؛ در سطح خانوادگی كمك به ارتقاء سواد رسانه ای سالمندان و پیشگیری از احساس تنهایی والدین سالمند بسیار كمك كننده است. در سطح محله ای نیز تشكیل گروه های داوطلبانه مورد اعتماد در محله برای كمك به سالمندان ناتوان در خرید مایحتاج روزانه كمك كننده است و در سطح ملی شناسایی و حمایت مالی بیشتر از سالمندان فقیر می تواند اندكی التیام بخش شرایط سخت پاندمیك ویروس كرونا باشد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۴:۲۹ - ۱۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۵