دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

برخی كارگران برای تامین مایحتاج خانواده 3 شغله هستند
 
گروه استان ها- فعال حوزه كارگری گفت: امروز شاهد هستیم كه برخی كارگران برای تامین مایحتاج یك خانواده 4 نفره مجبور به سه شغله بودن هستند.
برخی كارگران برای تامین مایحتاج خانواده 3 شغله هستند
گروه استان ها- فعال حوزه كارگری گفت: امروز شاهد هستیم كه برخی كارگران برای تامین مایحتاج یك خانواده 4 نفره مجبور به سه شغله بودن هستند. - اخبار استانها -
احسان سهرابی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: با توجه شعار سال كه توسط مقام معظم رهبری اعلام شده است باید خاطرنشان كرد كه از سال 1389 مقام معظم رهبری مدظله العالی آغاز سال را با مضامین اقتصادی و نگرش اقتصادی اعلام فرموده اند كه شاید دلیل تكرار آن عدم تحقق شعارها در عمل به معنای واقعی است.

فعال حوزه كارگری گفت: بزرگترین موانعی كه با حذف آنها می توان به رشد اقتصادی و افزایش بهره وری به ویژه در حوزه كارگری برسیم متعدد است؛ابتدا باید درباره بازنشستگی پیش از موعد اشاره شود.

سهرابی گفت: اولا قانون سخت و زیان آور اشاره به این دارد كه محیط كار باید برای كارگران امن باشد؛ درست است كه بعد از 20 سال كارگر بازنشسته می شود اما پیامدهای جسمی و روانی دارد كه قابل جبران نیست؛ به عنوان مثال كادر پزشك قانونی، افسران كشف جرم، زندانبان ها كه با ادوات جرم مجرمین ارتباط دارند باید 30 سال خدمت كنند كه دور از انصاف است.

وی با اشاره به معیشت سخت در حوزه كارگری هم گفت: زمانی كه فرد پیش از موعد بازنشست می شود آیا می تواند با مستمری ناچیزی كه دریافت می كند امورات زندگیش مرتفع شود؟

سهرابی تصریح كرد: باید به شیوه علمی و پژوهشی آسیب های آن بررسی شود و اعضای متخصص و متعهد وبا تقوا نظر دهند ولاغیر؛ امیدوارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نیز علل از دست رفتن مشاغل را از جوانب معیشتی و اقتصادی بررسی كنند كه چرا باید یك كارگر سه شغل داشته باشد تا یك خانواده 4 نفر را تامین كند.

وی گفت: چرا سازمان تامین اجتماعی در زمینه اشتغال مجدد بازنشستگان اقدامی نمی كند و نسبت به اعمال آن نگاه تبعیض گونه دارد؛ با توجه به اینكه شركت های بزرگ در مراكز استان ها، مدیران آن با سقف بازنشسته می شوند اما به دلیل بومی بودن مدیران تامین اجتماعی برای این گونه مدیران باز نشسته سكوت كرده و سبب می شود آنان فضای كار را اشغال كنند و مدیران جوان و متخصص و انقلابی بیكار باشند.

كارگران در هیئت تجدیدنظر مطالبات تأمین اجتماعی نماینده ندارند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد : برای پشتیبانی از تولید و مانع زدایی در مناطق آزاد كارگروه ویژه تشكیل شده است
عضو كمیسیون اجتماعی مجلس: كل روابط كاری در دو قالب پیمانی و رسمی تعیین شد/دولت مستقیما با كارگران و كارمندان مرتبط می شود
فعال حوزه كارگری عنوان كرد: مانع اول وضعیت عدم امنیت شغلی است كه از سال 1369 تاكنون آیین نامه مربوطه تدوین و ابلاغ نشده و كارفرمایان به دلیل این ضعف برای كارگران تاریخ مصرف مشخص می كنند؛ كارگر 20 سال جوانیش را برای شركت هزینه كرده اما به راحتی عذرش را می خواهند.

سهرابی افزود: دومین مطلب مشكلاتی در زمینه عدم وحدت رویه در اعمال ماده 24 قانون كار و تضییع حقوق كارگران در دیوان عدالت اداری با توجه به بخشنامه 35723 وزارت كار و دادنامه 179 هیات عمومی دیوان عدالت اداری است.

وی تصریح كرد: سومین پایش نیروهای متخصص و متعهد در حوزه روابط كار كه نگرش كار وحق داشته باشند نه صرفا كارفرما برای پیشگیری از ایجاد تخلف تغییر آن در شعب مختلف الزامی است.

سهرابی بیان كرد: چهارمین مسئله این است كه كیفیت تشكلات كارگری باید ارتقاء یابد؛ عدم دخالت دولت در تشكلات كارگری بصورت مستقیم وغیر مستقیم (وفق مقاولنامه 87 بین الملی) كار كه بسیار مشهود است نیز باید كاهش یابد.

وی افزود: همچنین انتخابات كانون های استانی كارگری باید توسط وزارت كار انجام شود كه بخشنامه تفویض انتخابات به استانها با وظایف ذاتی تشكلات مغایر است.

سهرابی تصریح كرد: كمبود نیروهای بازرس كار و تامین اجتماعی در بازرسی از واحدها و عدم استفاده از ظرفیت تشكلات كارگری به دلیل پیشگیری از حوادث شغلی و ایجاد محیط سالم نیز مسئله دیگری است كه باید در كانون توجه قرار گیرد.

فعال حوزه كارگری تصریح كرد: انتصاب مدیران بومی متعهد و متخصص از بدنه وزارت و ادارات تا زمانی كه انتصابات ما سیاسی باشد و منافع مردم در نظر گرفته نشود و صرفا آزمون و خطا باشد، متضرر مردم و تضییع حقوق بیت المال است.

سهرابی تاكید كرد: حذف شركت های پیمانكاری كه با سیاست های كل اصل 44 قانون اساسی فرسنگ ها فاصله دارند؛ ایجاد سامانه جامع روابط كار اقدام بسیار ارزشمندی بود، ولی ابتدا باید به دلیل پیشگیری از مشكلات كارگران باید خدمات مذكور ارائه بهینه داشته باشد.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۳۶ - ۱۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹