دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

واكسن ایرانی كرونا، اوایل تابستان به تولید انبوه می رسد
 
سرگروه تیم مطالعاتی واكسن كرونای ایرانی با اشاره به قابل اعتماد بودن واكسن های داخلی از ساخت كارخانه عظیم واكسن سازی خبر داد و گفت: واكسن كرونای ایرانی از اوایل تابستان به تولید انبوه می رسد.
واكسن ایرانی كرونا، اوایل تابستان به تولید انبوه می رسد



سرگروه تیم مطالعاتی واكسن كرونای ایرانی با اشاره به قابل اعتماد بودن واكسن های داخلی از ساخت كارخانه عظیم واكسن سازی خبر داد و گفت: واكسن كرونای ایرانی از اوایل تابستان به تولید انبوه می رسد.

مینو محرز سرگروه تیم تحقیقاتی واكسن ایرانی (كووایران بركت) در اولین روز از سال 1400 با حضور در برنامه «تهران ما سلامت» از مردم خواست از رفت و آمدها و دورهمی ها و سفر در نوروز چشم پوشی كنند تا پس از روزهای عید شاهد افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع بیشتر كووید 19 نباشیم.

واكسن، تنها راه مبارزه با بیماری های عفونی

وی با تاكید بر اینكه تنها راه مبارزه با بیماری های عفونی واكسن است گفت: ما باید از وقوع این بیماری ها پیشگیری كنیم. كما اینكه پیشگیری بهتر از درمان است. واكسن كرونا چندماهی است كه به بازار آمده و موثر هم بوده است. مردم تعدادی از كشورهای كوچك واكسینه شده اند اما در كشورهای بزرگ هنوز این امر تكمیل نشده است ولی نتایج تا به امروز خوب بوده و باعث ایمنی بخشی شده اگرچه هنوز نمی دانیم این واكسن ها تا چه مدت ایمنی جامعه را تامین می كنند. ولی همان ایمنی باعث كاهش سرعت بیماری زایی و مرگ و میر می شود. با این شرایط می توانیم دوباره به فعالیتهای روزمره بازگردیم چون كرونا طی این مدت خسارت های اقتصادی، اجتماعی و روانی زیادی در پی داشته است.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی؛ مهمتر از واكسیناسیون

سرگروه تیم تحقیقانی واكسن ایرانی با اشاره به اینكه هنوز نمی دانیم این ویروس تا چه زمانی همراه ما است اظهار داشت: دو ویروس سارس و مرس بعد از حدود 6 ماه در اثر جهش ها از بین رفتند اما این ویروس با جهش، قویتر می شود و دنیا نمی داند تا چه زمانی باقی خواهد ماند. ولی در هر صورت ما باید قدرت مبارزه با این بیماری را پس از یكسال داشته باشیم یكی از این راه ها واكسیناسیون است ولی از آن مهمتر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ماسك زدن و شستن دست ها است. باید بدانیم این ویروس از سطوح و مواد غذایی انتقال پیدا نمی كند و فقط از هوا قابل سرایت است. اگر دو نفرِ روبروی هم از ماسك استفاده نكنند درصد ابتلا 95 درصد است. اگر یك نفر از این دو نفر ماسك داشته باشد درصد ابتلا كاهش می یابد و اگر دو نفر ماسك داشته باشند و یك نفر بیمار باشد درصد احتمال انتقال به 1 درصد می رسد بنابراین بر اساس توصیه های سازمان بهداشت جهانی، ماسك زدن، شستن دست ها و رعایت فاصله گذاری فیزیكی است.

شیوع زیاد ویروس انگلیسی در تهران
وی درخصوص آمار انتشار ویروس های جهش یافته در كشور گفت: اخیرا نوع ویروس انگلیسی به ویژه در شهر تهران غالب شده است. خانواده ها با هم مبتلا می شوند و در افراد مسن و كسانی كه بیماری های زمینه ای دارند درصد علائم بیشتر است.

واكسن های ایرانی قابل اعتماد هستند
محرز محقق واكسن ایرانی با اشاره به تاریخچه ساخت واكسن در ایران گفت: حدود 60 سال پیش، ما بزرگترین كشور سازنده واكسن در منطقه بودیم و واكسن های خود را به وسیله دو موسسه رازی و پاستور تامین می كردیم . متاسفانه با واردات واكسن از كشورهایی مثل هند و چین واكسن سازی در ایران متوقف شد. ضمن اینكه به علت تحریم نتوانستیم به آزمایشگاه های سطح 3 دسترسی داشته باشیم . خوشبختانه واكسن سازی در ایران آغاز شده است. ما باید واكسن هایمان را خودمان بسازیم و متكی به هیچ كشوری نباشیم. روند آغاز ساخت واكسن كووید 19 در كشورمان به علت فقدان امكانات، دیرتر آغاز شد. مغزهای متفكر و جوان ما حضور دارند اما ما امكانات ساخت این واكسن را نداشتیم.

وی تاكید كرد: واكسن های ایرانی قابل اعتماد هستند و واكسنی كه من در گروه تیم تحقیقاتی آن حضور دارم از بهترین نوع واكسن كووید 19 است و در مقابل ویروس انگلیسی هم تاثیر گذار است چون آزمایش شده و به آن اعتماد داریم.

اگر می توانید صبر كنید تا واكسن ایرانی بزنید

عضو كمیته علمی ستاد كرونا با اعلام این خبر كه من صبر كرده ام تا واكسن ایرانی را تزریق كنم خاطر نشان كرد: با توجه به تمامی جهش های انجام شده بر روی ویروس كووید 19، باید گفت واكسن ایرانی كوو بركت، واكسن بهارات هندی و نوعی واكسن چینی كه از ویروس ضعیف شده ساخته شده اند بر روی این جهش ها بیشتر موثرهستند تا واكسن هایی كه قطعه ای از ژن ویروس كووید را دارند. اگر افرادی می توانند، صبر كنند تا واكسن ایرانی را تزریق كنند. برخی می گویند چون من به بیماری مبتلا شدم نیاز به تزریق ندارم اما باید گفت افرادی كه به این بیماری مبتلا شدند هم باید این واكسن را تزریق كنند. ایمنی بدن ما در برابر ویروس دائمی نیست و همه باید واكسن بزنند. معمولا سه ماه پس از بیماری می توان از واكسن استفاده كرد.

كار آزمایی بالینی 2 و 3 واكسن كرونای ایرانی؛ به زودی

محرز در ادامه این گفتگوی رادیویی از مردم قدردارن ایران تشكر كرد و درباره واكسیناسیون همگانی در ایران گفت: فاز یك كارآزمایی بالینی(واكسن كووایران بركت) گذرانده شده و ایمنی واكسن تایید شده و عارضه هم نداشته است . به علت اضطرار، كارآزمایی بالینی فاز دو و سه با هم انجام می شود. فاز دو مربوط به تاثیرگذاری واكسن است. در این فاز واكسیناسیون روی 400 بیمار كه 300 نفر آنها 18 تا 50 سال هستند و 100 نفر آنها هم 50 تا 75 هستند تا پایان اردیبهشت انجام می شود. فاز سه در نقاط مختلف كشور بر روی حدود 20 تا 30 هزار نفر اجرا می شود.

تركیه و امارات؛ دو كشور هدف آزمایش واكسن چینی
وی خاطرنشان كرد: فاز سوم كارآزمایی بالینی واكسن های چینی در تركیه استفاده شد و برخی به تركیه رفتند تا مورد تزریق قرار گیرند. شركت های بزرگ واكسن سازی فاز سوم كارآزمایی خود را در نقاط مختلف جهان آزمایش می كنند و تركیه و امارت دو كشور از این كشورها هستند.

اوایل تابستان؛ آغاز تولید انبوه واكسن ایرانی
وی افزود: بعد از تایید فازهای دو سه، در اوایل تابستان به تولید انبوه می رسیم . كارخانه ای عظیم برای ساخت واكسن آماده شده و از این پس ما محتاج هیچ كشوری برای واكسن هایمان نخواهیم بود.
محرز با اشاره به این مورد كه برخی اعتمادی به واكسن ها و داروهای ایرانی ندارند تصریح كرد: برخی پزشكان این اندیشه را در مردم تقویت می كنند. اما از ابتدای شیوع بیماری در كشور هر نوع دارویی كه برای درمان این بیماری ارائه شد در داخل كشور ساخته شد و واكسن هم با تمامی استانداردهای بین المللی در حال ساخت است و موثر هم خواهد بود. من همیشه می گویم ایرانی جنس ایرانی بخر.

به خبرهای بد فضای مجازی درباره عوارض واكسن ها اطمینان نكنید
وی با تاكید بر تخریب اذهان مردم توسط اینفودمی و خبرهای بدون منبع در فضای مجازی و واكنش های منفی نسبت به واكسن های مختلف گفت: در فضای مجازی درباره مرگ و میر ناشی از تزریق واكسن ها خبرهای بسیاری منتشر شد اما مردم باید بدانند نباید به این خبرها اطمینان كنند.

تكنولوژی ساخت انواع واكسن های كرونا در جهان
محرز درباره انواع واكسن های كرونا در سطح جهان گفت: متدهای مختلفی در تولید واكسن كرونا وجود دارد نوعی از آن بر پایه تكنولوژی جدید MRNA استوار است كه واكسن فایزر و مدرنا در این گروه جای دارند. نوع دیگر تكنولوژی تركیبی است كه آنتی ژن كووید با آدنو ویروس تركیب شده است كه آسترازنكا در این گروه جای می گیرد. نوع اول این واكسن كه خیلی بر روی افراد مسن تاثیرگذار نبود از آدنو ویروس هایی كه به آن حساس نیستیم و در زمستان درگیر می شویم ساخته شده بود كه اخیرا با آزمایش بر روی شامپانزه و دریافت آدنو ویروس نوع جدید، این واكسن ساخته خواهد شد. واكسن اسپوتنیك هم آدنو ویروس نوع 5 و26 را استفاده كرده كه آدنو ویروس نوع 26موجب تب و لرزهای شدید شده است.

ساخت واكسن كوو بركت از ویروس ضعیف شده بیمار ایرانی
محرز درباره گروه دیگر واكسن های كرونا اظهار داشت: واكسن كوو بركت هم از ویروس ضعیف شده بیمار ایرانی اردبیلی گرفته شده است این واكسن عارضه كمتری دارد و تاثیر آن هم خوب است در این گروه واكسن های بهارات و واكسن چینی جای دارند. نوع دیگری از واكسن هم وجود دارد كه انستیتو پاستور با همكاری كوبا در حال ساخت آن است و فاز 3 خود را در ایران انجام خواهد داد این واكسن از نوع تركیبی است و با استفاده از نوعی پروتئین ساخته شده است.

از شهری به شهر دیگر و از استانی به استان دیگر نباید سفر كرد
وی تصریح كرد: فاصله گذاری فیزیكی از مهمترین مواردی است كه می تواند به مردم در جلوگیری از انتشار ویروس كمك كند. در مورد سفر هم باید گفت كه سفر و جابجایی كه موجب تجمع شود مشكل دارد. اگر كسانی هستند كه سالم هستند ومستقیما به ویلای خود می روند واز آن خارج نمی شوند مشكلی وجود ندارد اما معمولا این امر امكانپذیر نیست چون بالاخره به كنار دریا و بیرون برای خرید خواهیم رفت و با افراد مختلف مواجه خواهیم شد. فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود و از شهری به شهر دیگر و از استانی به استان دیگر نباید سفر كرد. ضمن اینكه وقتی بیماری زیاد شد؛ در تمام جهان راه ها بسته شد.

كرونا با خوردن غذا و لمس سطوح انتقال پیدا نمی كند
مینو محرز در پایان این گفتگو باز هم تاكید كرد: لمس سطوح و غذا خوردن، بیماری را انتقال نمی دهند ولی قبل از آنكه دست ها را به سمت چشم و دهان ببریم باید دستهایمان را بشوییم.
منبع خبر:
رادیو سلامت
   تاریخ: ۰۸:۲۷ - ۱۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲