دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

برای حفظ سلامت این اعداد را به خاطر بسپارید
 
ثابت شده كه برخی اعداد نشان دهنده وضع سلامت شما هستند، این اعداد همه چیز از كنترل فشارخون تا حفظ سلامت قلب را به شما نشان می دهند.
به گزارش شبكه مردم خبر گروه مجازی خبرگزاری صدا و سیما، ثابت شده كه برخی اعداد نشان دهنده وضع سلامت شما هستند، این اعداد همه چیز از كنترل فشارخون تا حفظ سلامت قلب را به شما نشان می دهند.

{$sepehr_media_6228116_600_337}
فشار خون تان باید 120 روی 80 باشد
فشار خون بالا به این دلیل كه معمولا علامتی ندارد، به عنوان قاتل خاموش مطرح است. فشار خون بالای كنترل نشده می تواند به سلول های دیواره ی رگ ها و عروق آسیب بزند یا در ناحیه ی تجمع پلاك، پارگی های ریزی ایجاد نماید و موجب انسداد عروق و یا سایر مشكلات قلبی و عروقی شود.

فشار خون بالا به عضلات قلب نیز فشار وارد می كند، اما این فقط قلب تان نیست كه از فشار خون بالا آسیب می بیند. ریسك سكته مغزی، نارسایی كلیوی و مشكلات چشمی نیز با فشار خون بالا افزایش می یابد. فشار خون ایده آل، چیزی حدود 120 روی 80 میلی متر جیوه است، اما فشار خون نرمال یك طیف دارد. بالاترین حد فشار خون برای حداقل بودن خطراتی كه سلامتی را تهدید می كنند، 140 روی 90 میلی متر جیوه است. ورزش كافی و منظم، كاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی، كاهش استرس و محدود كردن مصرف كافئین می تواند كمك تان كند فشار خون تان را در طیف نرمال حفظ كنید.

هر شب باید 7 تا 8 ساعت بخوابید
توصیه شده است كه افراد بزرگسال هر شب 7 تا 9 ساعت بخوابند، اما بیشتر افراد خواب شبانه ی بسیار كمتری دارند. كمبود خواب منجر به افزایش ریسك چاقی، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، افسردگی و حتی مرگ می شود. كسر خواب، عوارض منفی زیادی برای مغز نیز دارد. مطالعات نشان داده اند افرادی كه به اندازه كافی نمی خوابند، بیشتر در معرض انتخاب های ناسالم غذایی و افكار مداخله آمیزند كه سبب افسردگی و اضطراب خواهد شد. مطالعه ای نشان داده حتی یك یا دو ساعت كم خوابی می تواند ریسك تصادف اتومبیل را دو برابر نماید.

روزی 3 وعده غلات كامل بخورید
غلات كامل شامل جو دوسر، كینوآ، برنج قهوه ای و نان سبوسدار می شود. این مواد غذایی فیبر دارند و می توانند ریسك بیماری قلبی را كاهش بدهند، قند خون را كنترل كنند و سلامت گوارش را بهبود بدهند.

در هفته 150 دقیقه ورزش كنید
داشتن تحرك بدنی یكی از بهترین راه های پیشگیری از بیماری های مزمن است و محققان دریافته اند شما باید دست كم 150 دقیقه در هفته ورزش كنید تا نتیجه بگیرید، مثلا از بیماری قلبی و سرطان و سكته مغزی و پوكی استخوان مصون بمانید. ضمنا، ورزش و فعالیت بدنی از جنبه ی روحی و روانی نیز فوایدی برای تان دارد و از اضطراب و افسردگی تان كم می كند. می توانید پنج بار در هفته و هر بار دست كم 30 دقیقه تمرین و ورزش كنید.

كلسترول تان كمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد
اگر در حال حاضر بیماری عروق كرونر یا دیابت دارید، طبق توصیه كارشناسان باید سالانه چكاپ شوید. برای حفظ سطح مطلوبی از كلسترول در خون تان، آجیل و اوت میل و ماهی چرب بخورید.
   تاریخ: ۰۸:۲۱ - ۱۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۷