دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

دردناكترین علائم ابتلا به آرتروز و راهكار های درمانی آن
 
آرتروز یكی از بیماری های مزمن است كه باعث تغییر در ساختار مفاصل می شود.


به گزارش خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از اكسپرس، آرتروز می تواند هر مفصلی در بدن را درگیر كند. این بیماری زمانی بروز می كند كه غضروف های دور استخوان ها شروع به تخریب شدن كنند. تخریب و تضعیف شدن غضروف ها بدان معناست كه دیگر مفاصل نمی توانند به راحتی حركت كنند.

تغییر در ساختار مفاصل می تواند منجر به درد، تورم و سخت حركت دادن مفاصل شود. تغییر در مفاصل می تواند منجر به بوجود آمدن استخوان های اضافی در انتهای مفاصل شود كه به آن ها استئوفیت می گویند. این استئوفیت ها در مفاصل انگشتان دست به صورت برآمدگی های سفت و متورم دیده می شود.

اصلی ترین علائم آرتروز درد و سفتی مفاصل درگیر شده است. بروز علائم آرتروز در بیماران ارتباط مستقیمی با شرایط آب و هوایی و رژیم غذایی دارد. برای مثال تغییرات آب و هوایی می تواند باعث تشدید آرتروز شود. این مسئله زمانی كه هوا مرطوب باشد (پیش از بارش باران) شایع است.

همچنین برخی افراد ممكن است به مرور پی ببرند كه برخی مواد غذایی علائم آرتروز در آنها را افزایش یا كاهش می دهد.

چه كسانی مستعد ابتلا به آرتروز هستند؟

بیماری آرتروز از اوایل 50 سالگی در افراد بروز می كند و در زنان بسیار شایع تر از مردان است. عواملی مانند چاقی و جراحت مفاصل می تواند در بروز این بیماری تاثیر گذار باشد. همچنین تحقیقات نشان داده است عوامل ژنتیكی می تواند باعث این بیماری شود.

دردناكترین علائم ابتلا به آرتروز و راهكار های درمانی آن

راهكار های متعددی برای درمان آرتروز وجود دارد، ولی این موضوع ارتباط مستقیمی با علائم فرد و میزان تاثیری كه بیماری بر زندگی او داشته، دارد. پزشكان عموماً برای درمان فرد اقدام به معاینه او از منظر مسائل ذیل می كنند:

1- حساسیت مفاصل به درد
2- ترك خوردگی و ساییدگی مفاصل
3- تورم استخوان
4- مایع اضافی در مفاصل
5- محدودیت های حركتی فرد
6- بی ثباتی مفاصل
7- ضعف یا تحلیل عضلاتی كه پوشش دهنده مفاصل هستند

پس از سنجش دقیق شرایط فرد، پزشك ممكن است برای درمان فیزیوتراپی، كار درمانی و یا پدیاتری (درمان امراض پا) تجویز كند. گرچه درمانی برای این بیماری وجود ندارد، اما استفاده از دارو های مسكن می تواند از درد های بیمار بكاهد.

تحقیقات همچنین نشان داده است انجام ورزش های هوازی می تواند مانع از سفت شدن مفاصل شود.

بیشتر بخوانید

- درجه های مختلف فتق دیسك كمر و راهكار های درمان آن
- چگونه عقب رفتگی های زانو را درمان كنیم؟
   تاریخ: ۰۹:۳۳ - ۱۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱