دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

136 فرد مبتلا به اوتیسم زیر چتر حمایتی بهزیستی قزوین
 
مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: 136 فرد مبتلا به اوتیسم بین سنین 4 تا 39 سال در این نهاد پرونده دارند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مركز قزوین، علیرضا وارثی مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت:136 فرد مبتلا به اوتیسم بین136 فرد مبتلا به اوتیسم زیر چتر حمایتی بهزیستی قزوین سنین 4 تا 39 سال در این نهاد پرونده دارند كه 98 نفر از آنان مرد هستند.

به گفته وارثی، یك مركز آموزشی و توانبخشی روزانه اتیسم در استان قزوین و در شهر قزوین فعال است كه 50 نفر از كودكان دارای این اختلال بصورت یارانه ای در این مركز حضور دارند.

او افزود: پس از نیاز سنجی تیم توانبخشی این مركز، به كودكان دارای اوتیسم خدماتی، چون گفتاردرمانی، موسیقی، نقاشی، مشاوره و روانشناسی داده می شود.

مدیركل بهزیستی استان اضافه كرد: همچنین برای والدین این كودكان نیز كلاس های آموزشی برگزار می شود.

به گفته وارثی، بهزیستی برای ترغیب خانواده ها به حضور دراین مراكز و به منظور حمایت از خانواده های دارای دهك پایین كمك هزینه آموزشی تحت عنوان یارانه به مبلغ 800 هزار تومان به این مركز پرداخت می كند.

وارثی گفت: اختلال طیف اوتیسم مادام العمر است، اما فرد مبتلا، با تشخیص به موقع و آموزش های مستمر می تواند از زندگی طبیعی برخوردار شود.

اجرای طرح غربالگری بیماران مبتلا به اوتیسم

مدیركل بهزیستی استان افزود: طرح غربالگری اتیسم همزمان با اجرای كشوری در استان قزوین از طریق هماهنگی با مركز اتیسم سینا اجرا می شود كه از سال 95 تاكنون حدود 42 نفر مشمول این طرح گردیده اند.

وارثی افزود: این افراد از سایر خدمات سازمان اعم مستمر وغیر مستمر همچون كمك هزینه معیشت ومستمری، كمك هزینه های درمانی معاش، دفترچه درمان و وسایل كمك توانبخشی براساس دستورالعمل های سازمان استفاده می كنند.

به گفته او، والدین كودكان دو تا پنج سال می توانند برای شركت در آزمون غربالگری اوتیسم به نشانی http://autism.behzisti.net/ یا به صورت حضوری به پایگاه های غربالگری اوتیسم در استان های مختلف، مراجعه كنند.

مدیركل بهزیستی استان گفت: در استان قزوین خانواده ها می توانند برای هماهنگی شركت در آزمون غربالگری با ثبت نام در سامانه با آدرس ذكر شده و یا با با شماره تلفن 02833226845 مركز اتیسم سینا تماس بگیرند.

دوم آوریل (13 فروردین) روز جهانی آگاهی از اوتیسم نام گذاری شده است.
   تاریخ: ۱۹:۳۹ - ۱۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۴