دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

تدوین استاندارد شناسنامه ارائه خدمات به كودكان اوتیسم در وزارت بهداشت
 
تهران - ایرنا - رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن تشریح اقدامات این وزارتخانه برای مبتلایان به اوتیسم از تدوین استاندارد شناسنامه ارائه خدمات به كودكان اوتیسم خبر داد.
تدوین استاندارد شناسنامه ارائه خدمات به كودكان اوتیسم در وزارت بهداشت تهران - ایرنا - رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن تشریح اقدامات این وزارتخانه برای مبتلایان به اوتیسم از تدوین استاندارد شناسنامه ارائه خدمات به كودكان اوتیسم خبر داد.

به گزارش ایرنا از وبدا، مهدی شادنوش ضمن گرامیداشت روز جهانی اوتیسم گفت: دوم آوریل (سیزدهم فروردین) به منظور افزایش آگاهی عمومی، كمك به افراد مبتلا به اوتیسم و ایجاد انگیزه و استفاده از نهایت توان و قابلیت این افراد، روز جهانی اوتیسم نامگذاری شده است.

وی افزود: براساس برآوردهای موجود تعداد قابل توجهی فرد درگیر با اختلال طیف اوتیسم در كشور وجود دارند كه امیدواریم با شناسایی دقیق تر نیازهای آنان و با توجه به ظرفیت های موجود، خدمات شایسته ای به این عزیزان ارائه دهیم تا دغدغه آنان و خانواده هایشان را به حداقل رسانیم.

شادنوش در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص افراد با طیف اوتیسم گفت: بسته خدمتی كودكان دارای طیف اوتیسم توسط معاونت درمان وزارت بهداشت از سال 1397 تدوین و ابلاغ شده و هر سال مورد بازنگری قرار گرفته است تا مطابق با شرایط و نیازها تكمیل شود.

وی ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته، استاندارد توانبخشی این افراد نهایی و در اواخر سال گذشته ابلاغ شده است. براساس این استاندارد شناسنامه ارائه خدمات به كودكان اوتیسم تدوین شده است.

رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها ادامه داد: همچنین مذاكرات متعددی با سازمان بیمه خدمات درمانی صورت گرفته تا خدمات توانبخشی كودكان طیف اوتیسم مشمول بیمه شود. از این رو امیدواریم در سال جدید پوشش بیمه ای برای خدمات توانبخشی اوتیسم در شورایعالی بیمه مصوب همه بیمه ها شود و به عنوان یك خدمت ضروری برای همه بیمه های پایه تعریف گردد.

وی افزود: یكی دیگر از اقدامات مهمی كه در سال 1400 در دستور كار قرار دارد، افزایش سطح سنی خدمات دندانپزشكی ویژه این افراد است. پیش از این خدمات دندانپزشكی كه در بسته خدمتی سال 1399 ابلاغ شده شامل ارائه خدمات به كودكان طیف اوتیسم تا سن 7 سالگی است. اما در تلاش برای حذف سقف سنی این خدمات و پوشش تمام گروه های سنی داری اختلالات طیف اوتیسم هستیم. براین اساس تمامی این افراد خدمات دندانپزشكی را دریافت و تا سقف 4 میلیون تومان در سال مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

شادنوش ادامه داد: خدمات دندانپزشكی ویژه افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم شامل ویزیت، خدمات سرپایی و خدمات تحت بیهوشی با توجه به فراهم شدن این ظرفیت از خدمات در دانشگاه های علوم پزشكی كشور است.

رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها افزود: از دیگر اقدامات مهم همكاری نزدیك دو معاونت بهداشت و درمان در اجرای پایلوت «سند ملی اوتیسم» در دو دانشگاه علوم پزشكی اصفهان و همدان است. اكنون اجرای این طرح آغاز شده و در سال 1400 براساس بررسی نتایج حاصله سند ملی اوتیسم نهایی و ابلاغ خواهد شد.

وی در خصوص اهداف تدوین سند ملی اوتیسم گفت: یكی از اهداف مهم این سند انجام غربالگری كودكان در سنین زیر دو سال و شناسایی و هدایت این كودكان به گروه های درمانی مربوطه است تا از ییشرفت اختلالات ذهنی آنان جلوگیری شود.

شادنوش تصریح كرد: یكی دیگر از اقدامات صورت گرفته جهت رفع مهم ترین نیازهای این افراد، راه اندازی مراكز توانبخشی است. در حال حاضر 76 مركز توانبخشی اعم از دولتی و غیردولتی از طریق قرارداد با دانشگاه های علوم پزشكی در سراسر كشور در حال ارائه خدمات هستند. این خدمات شامل كاردرمانی، گفتار درمانی و مشاوره های روانپزشكی است. تا قبل از ورود بیمه ها به دلیل بارمالی برای خانواده ها، 100 درصد هزینه این خدمات توسط معاونت درمان وزارت متبوع تامین و حمایت می شد. امیدواریم با ورود بیمه ها مسئولیت بار مالی تقسیم گردد و بیمه ها فرانشیز سهم خود و معاونت درمان، فرانشیز سهم بیمار را متقبل خواهد شد تا فشاری مالی به خانوده ها وارد نشود.

وی افزود: از جمله كارهایی كه در سال 1399 آغاز شد و درسال 1400 ادامه خواهد یافت سرشماری افراد با كمك معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و انجمن اوتیسم است تا به یك بانك اطلاعاتی جامع از این افراد دست یابیم تا جامعه هدف ما با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرند و سازمان ها و بخشهای مختلف در جایگاه و براساس نقش های خود بتوانند خدمات شایسته ای را به این عزیزان ارائه دهند.

شانوش تصریح كرد: از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، تخصیص سهمیه واكسیناسیون كرونا برای این عزیزان است كه عملیات واكسیناسیون این عزیزان بر اساس برنامه تدوین شده و در تعطیلات نوروز آغاز شده است.

برچسب ها
- سلامتی
- اوتیسم
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۷ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰