دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

113 بیمار اتیسمی مورد حمایت بهزیستی زنجان هستند
 
محمد محمدی قیداری امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینكه افراد دارای اختلال اوتیسم كه در مركز آموزشی روزانه پذیرفته می شوند در رده سنی 6 تا 28 سال قرار دارند، اظهار كرد: خدمات آموزشی توانبخشی در قالب یك مجموعه كامل در این مركز ارائه می شود.

مدیركل بهزیستی استان زنجان از سن دو تا پنج سالگی به عنوان سن طلایی تشخیص اختلال اوتیسم یاد كرد و گفت: در استان 113 فرد دارای اختلال اوتیسم مورد حمایت بهزیستی قرار دارند كه از این تعداد 35 نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه دریافت می كنند.

وی تصریح كرد: «اختلال طیف اوتیسم» و یا مخفف آن ASD ، یكی از 6 اختلال دسته بندی شده در طبقه اختلالات عصبی، رشدی است كه در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مركزی مختل می شود و همزمان با رشد فرد، برهیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می گذارند و علائم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند و این اختلال باعث می شود كه مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل كند.

وی با بیان اینكه سن طلایی تشخیص و آگاهسازی اوتیسم در كودكان در سنین 2 تا 5 ساله است ، خاطر نشان كرد : علاوه بر سامانه كشوری به آدرس autism.behzisti.net خانواده ها می توانند با مراجعه به پایگاه غربالگری با راهنمایی مربیان و كارشناسان آموزش دیده، كودك خود را از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال مورد سنجش و غربال قرار دهند.

محمدی افزود: در صورت مشكوك بودن كودك به ابتلای این اختلال، توسط كارشناسان تخصصی آموزش دیده آزمون تشخیصی گارس 2 انجام شده و در صورت قطعی شدن تشخیص، كودك به مركز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُوتیسم استان برای مداخلات مركز محور و خانواده محور، ارجاع خواهد شد.

وی یادآور شد: وجود حركات یا اصوات تكراری و كلیشه ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به صورت كلامی و چه غیركلامی مشهود بودن علایم اختلال از حدود 18 ماهگی، مادام العمر بودن اختلال طیف اوتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی بهنگام از خصوصیات قابل توجه این اختلال است.

مدیركل بهزیستی استان زنجان بیان كرد: افراد دارای اختلال طیف اوتیسم همانند سایر افراد دارای معلولیت از مزایای قانون حمایت از حقوق معلولان بهره مند بوده و می توانند از خدمات مددكاری و سایر خدمات حوزه توانبخشی استفاده كنند.

انتهای پیام/73005/ق
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۵۱ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱