دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

خانواده ها نسبت به اختلال اتیسم كودكان حساس باشند
 
تهران- ایرنا- معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با تاكید بر اینكه باید نسبت به اختلال اتیسم كودكان حساس بود گفت: خانواده ها برای بررسی اختلال اتیسم كودكان از سن 2 تا 5 سال به سامانه غربالگری بهزیستی مراجعه كنند.
خانواده ها نسبت به اختلال اتیسم كودكان حساس باشند تهران- ایرنا- معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با تاكید بر اینكه باید نسبت به اختلال اتیسم كودكان حساس بود گفت: خانواده ها برای بررسی اختلال اتیسم كودكان از سن 2 تا 5 سال به سامانه غربالگری بهزیستی مراجعه كنند.

سید احمد خادم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همزمان با روز جهانی آگاهسازی اتیسم (13 فروردین) اظهار داشت: خانواده ها سامانه غربالگری بهزیستی به آدرس autism.behzisti.net مراجعه كنند و در آنجا به 10 سوال موجود براساس پرسشنامه پاسخ دهند اگر جواب سه سوال مثبت بود می توانند نسبت به وجود این اختلال در كودكانشان در این مرحله فقط حساس شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران تاكید كرد: خانواده ها می توانند بعد از این آزمون به نزدیكترین پایگاه تشخیص اختلال اتیسم كه توسط سامانه معرفی شده (8 پایگاه در استان تهران) مراجعه و از طریق آن پایگاه به تشخیص قطعی توسط كارشناسان و مسئولان اقدام كنند.

وی اضافه كرد: اگر در مراحل تشخیص مشخص شود كه كودك به اختلال اتیسم دچار است همانجا گواهی جهت ارائه به كمیسیون تعیین و نوع شدت معلولیت صادر می شود و پس از آن می توانند بعد از تشكیل پرونده درخواست استفاده از خدمات موجود را ارائه و از آن بهره مند شوند.

خادم خاطر نشان كرد: علایم این اختلال از 18 ماهگی بروز و در 24 ماهگی قابل تشخیص است از این رو خانواده ها باید نسبت به این اختلال حساسیت نشان دهند.

وی با بیان اینكه 740 كودك اتیسمی در تهران از خدمات دریافت می كنند گفت: 14 مركز به افراد دارای اختلال طیف اتیسم در رده سنی 2 تا 18 سال هر روز از ساعت 8 تا 13 خدمات تخصصی ارائه می دهند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران افزود: كلیه مراكز اتیسم این استان از بخش خصوصی هستند و از بهزبستی یارانه دریافت می كنند، سهم خانواده جهت پرداخت هر فرد دارای اختلال طیف اتیسم 258 هزار تومان و سهم دولت 800 هزار تومان است كه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته این مبلغ نیز افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مراكز اتیسم دارای كادر تخصصی روانشناس، كاردرمانی و گفتاردرمانی و... و. است.

خادم با بیان اینكه از سال گذشته نسبت به وضعیت كرونایی آموزش ها در مراكز افراد دارای اختلال طیف اتیسم به صورت مجازی نیز ارائه می شد گفت: با شیوع كرونا خدمات در این مراكز هم بصورت حضوری و هم مجازی با توجه به رنگ بندی مناطق استان و نیاز و درخواست خانواده ها صورت گرفته است.

وی گفت: با وجود شرایط كرونای موجود در كشور كلیه مراكز در صورت پرداخت حقوق و مزایای پرسنل یارانه كامل بر اساس توانخواه موجود دریافت كرده اند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران به شعار امسال با عنوان " فراگیری در محیط كار چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیر" در روز آگاه سازی با روز جهانی اتیسم اشاره كرد و گفت: برنامه های مختلفی از سوی مراكز غیردولتی اتیسم و سازمان های مردم نهاد به صورت غیرحضوری با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در عناوین مختلف از جمله معرفی اختلال و سامانه غربالگری و تشخیص اختلال اتیسم و خدمات سازمان بهزیستی به گروه های هدف اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، اتیسم نوعی اختلال عصبی و رشدی است كه در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مركزی مختل می شود. این اختلال در دو زمینه رفتاری از جمله نقص در ارتباط اجتماعی و رفتارها، علایق یا فعالیت های تكراری و محدود بروز می كند.

ارتباط برقرار نكردن با دیگران و دنیای خارج، ناتوانی در گفتار، نداشتن ارتباط چشمی، حركات تكراری، پریدن، خنده و گریه، نگرانی و ترس بی دلیل، دادن پاسخ های غیر معمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر و حساسیت های غیر معمول در حواس پنجگانه برخی از نشانه های اتیسم است كه در همه افراد نیز یكسان نیست.

شدت اختلال طیف اتیسم بر اساس نقص های موجود در ارتباط اجتماعی و روند رفتارهای محدود و تكراری در سه سطح 1 نیازمند حمایت، سطح 2 نیازمند حمایت زیاد و سطح 3 نیازمند حمایت بسیار زیاد، تعیین می شود.

برچسب ها
- شهر تهران
- اداره كل بهزیستی استان تهران
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۱ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۴