دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

اختلال طیف اتیسم یك درصد جوامع را درگیر كرده است
 
رئیس سازمان بهزیستی كشور در سمپوزیوم آنلاین اختلال طیف اتیسم و بیست سالگی اتیسم در ایران، با بیان اینكه اختلال طیف اتیسم براساس آمار موجود یك درصد جوامع را درگیر كرده است، گفت: یكی از اقدامات بهزیستی تاسیس مراكز اقامت موقت بوده است برای اینكه فرصتی به والدین و مراقبان كودكان داده شود تا بتوانند ...
اختلال طیف اتیسم یك درصد جوامع را درگیر كرده است به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی كشور در این سمپوزیوم، با بیان اینكه اتیسم، بیماری یا اختلالی است كه خانواده ها و فرزندان با آن دست و پنجه نرم می كنند، گفت: اختلال طیف اتیسم براساس آمار موجود یك درصد جوامع را درگیر كرده است و با توجه به اثرات اجتماعی و خانوادگی و نقائصی كه در ارتباطات اجتماعی و رفتاری در این افراد وجود دارد، باعث می شود علاوه بر خود فرد خانواده و واحدهای اجتماعی مرتبط با فرد دچار درگیری می شوند؛ چراكه این اختلال، ابعاد اجتماعی گسترده ای پیدا می كند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور، افزود: بهزیستی با توجه به اینكه تولیگری امور افراد دارای معلولیت و سلامت اجتماعی را با توجه به قوانین بالادستی در اختیار دارد، از حدود 20 سال گذشته فعالیت های خود را در ارتباط با اختلال طیف اتیسم آغاز كرده و فعالیت های متمركزی را در این زمینه برنامه ریزی كرده است.

وی در تشریح اقدامات سازمان بهزیستی كشور در موضوع اتیسم، تصریح كرد: در بحث تحصیل، آموزش و سایر مسائل افراد درگیر این اختلال نیاز است كاری جمعی و بین بخشی صورت گیرد البته از بیست سال گذشته بهزیستی این اقدامات را انجام داده است و آنچه الان شاهد هستیم حاصل تلاش های همه جانبه همه همكاران در بهزیستی و مشاركت فعالان علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی و همچنین دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی بوده كه در حال انجام است.

قبادی دانا با بیان اینكه از ابتدا تشخیص بهنگام اختلال اتیسم و مداخله در زمان طلایی مدنظر سیاستگذاران و برنامه ریزان در سازمان بهزیستی بوده است، گفت: پایبندی به كنوانسیون های حقوق كودك و همچنین كنوانسیون اشخاص دارای معلولیت و اینكه این كودكان باید یك زندگی كامل و شایسته ای را داشته باشند و دارای منزلت اجتماعی باشند یكی از الزاماتی است كه مدنظر سیاستگذاران و برنامه ریزان در بهزیستی بوده است و همكاری های خوبی با آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه از سال 79 ارائه خدمت به این طیف از جامعه را آغاز كرده ایم و راه اندازی مراكز آموزش توانبخشی روزانه اختلال طیف اتیسم یكی از این اقدامات بوده است، افزود: اكنون شاهد 103 مركز در 31 استان كشور هستیم كه با 850 نیروی آموزش دیده روانشناس بالینی، كاردرمانگر، مربی آموزشی و ... در حال حاضر به حدود 5 هزار نفر خدمت ارائه می كنند و بطور متوسط هر ماه حدود 800 هزار تومان به عنوان یارانه به این مراكز واریز می شوند و اكنون 387 مركز حرفه آموزی و 131 كارگاه تولیدی حمایتی فعال در این زمینه در كنار 17 مركز پشتیانی شغلی تحت نظارت سازمان بهزیستی كشور فعالیت می كنند.

وی، ادامه داد: در برنامه 20 ساله سعی شده است در حیطه تشخیص و مداخله بهنگام اقدامات صورت گیرد. تمام هدف ما بهبود كیفیت زندگی افراد و خانواده هایی كه درگیر اختلال طیف اتیسم هستند. به یاد داریم زمانی كه جامعه با اختلال طیف اتیسم آشنا نبود طبیعتا نیاز بود ارتقاء سطح آگاهی جامعه صورت گیرد و خدمات به موقع در دسترس افراد قرار گیرد؛ لذا در این حوزه بیش از بیست سال در بهزیستی مدنظر بوده است و غربالگری، پرسشنامه برای كودكان 2 تا 5 سال معرفی شده كه یكی از ابزارهای مهم درخصوص شناسایی كودكان اختلال طیف اتیسم است.

قبادی دانا، افزود: در قدم بعدی بعد از اینكه خانواده بررسی شدند شناسایی افراد با اختلال طیف اتیسم در دستور كار قرار می گیرد. لذا بعد از تشخیص خانواده ها دچار استرس می شوند كه اینجا مداخله با كاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش خانواده صورت می گیرد. از زمان اجرای غربالگری تاكنون 200 هزار كودك در سن 2 تا 5 سال از خدمات غربالگری سازمان بهزیستی كشور بهره مند شدند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور با اشاره به راه اندازی سامانه آنلاین غربالگری تشخیص اختلال طیف اتیسم، تاكید كرد: این سامانه امكان اجرای غربالگری آنلاین را برای خانواده ها به همراه دارد كه پس از آن برای دریافت خدمات تشخیصی به واحدها ارجاع می شوند و سپس به ستاد پذیرش و كمیسیون های پزشكی و توانبخشی برای اینكه نوع و شدت معلولیت مشخص شود و فرد و خانواده در چرخه خدمات حمایتی و بهره گیری از خدمات تخصصی در قالب مراكز روزانه آموزشی و توانبخشی سراسر گشور قرار گیرد.

وی با بیان اینكه مداخلات خانواده محور یكی از محورهای فعالیت سازمان بهزیستی در مواجهه با طیف اتیسم بوده است، گفت: آموزش خانواده ها مدنظر بهزیستی بوده است و كتابچه های راهنما برای والدین دارای كودك اتیسم و تدوین راهنمای عملی برنامه ریزی برای انجام مداخلات در مراكز آموزش روزانه و توانبخشی صورت پذیرفت؛ یكی دیگر از اقدامات بهزیستی تاسیس مراكز اقامت موقت بوده است برای اینكه فرصتی به والدین و مراقبان كودكان داده شود تا بتوانند به فعالیت روزمره زندگی بپردازند؛ البته در چند استان اصفهان، كرمان، تهران و آذربایجان شرقی گسترش یافته كه امیدواریم در سراسر كشور نیز اجرایی شود.

قبادی دانا افزود: با توجه به راه اندازی پایگاه های غربالگری و تشخیص، كارشناسان مربوطه انتخاب شدند و در این زمینه به فعالیت می پردازند. با غربال كودكان 2 تا 5 سال در سال 99 نزدیك به 500 نفر از كودكان تحت آزمون غربال قرار می گیرند كه برای حدود 200 نفر آزمون تشخیصی نیاز شد و حدود 189 نفر به عنوان موارد تشخیصی در سال گذشته بودند كه در سه سطح طبقه بندی و معرفی شدند اما مشكلات بسیاری برای افراد و خانواده آنها وجود دارد و عدم آگاهی آحاد جامعه سبب می شود درك متقابلی بین جامعه و این افراد انجام نشود.

رئیس سازمان بهزیستی كشور، تصریح كرد: نیاز است یك اقدام ملی برای ساماندهی همه فعالیت و تشریك مساعی صورت گیرد لذا نیاز است غربالگری رشد و تكامل كودكان در كل كشور ساماندهی شود و برنامه ریزی مناسبی شود؛ الحمدالله درخصوص واكسیناسیون شاهد نهضت ملی بودیم و حوزه غربالگری نیز شاهد رشد و تكامل كودك و پیدا كردن به موقع كودكان دارای اختلال طیف اتیسم هستیم كه باید همكاری بین بخشی صورت گیرد و به سبب جمعیت، گسترش داشته باشد.

وی با بیان اینكه خدمات توانبخشی متاسفانه تحت پوشش بیمه پایه نیستند، ادامه داد: برای این كار در راستای تحقق ماده 6 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مبنی بر اینكه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تأمین نماید كه علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد، در قانون بودجه سال 99، 300 میلیارد برای موضوع بیمه خدمات توانبخشی گنجانده شد كه علاوه بر این تفاهمنامه ای بین بیمه سلامت در دو نوبت منعقد شد و 9 خدمت مشمول بیمه پایه سلامت قرار گرفتند و همچنین بخشنامه مشتركی بین بهزیستی و بیمه سلامت برای مراكز گفتاردرمانی و كاردرمانی كشور داده شد تا طرف قرارداد بیمه سلامت قرار گیرند و این شروع ایست تا سایر خدمات توانبخشی ذیل این قضیه قرار گیرد.

قبادی دانا بر تدوین پروتكل درمانی و توانبخشی برای پزشكان اطفال تاكید كرد و گفت: با این اقدام پزشكان فقط به دارودرمانی صرف اكتفا نمی كنند. از طرفی هدف ما خانواده پذیر و جامعه پذیر شدن این افراد است كه نیازمند اقدامات حمایتی هستند كه در برنامه آتی مدنظر داریم؛ لذا NGOها باید تقویت شوند، تقویت تشكل خانواده های دارای افراد طیف اتیسم و دستورالعمل ها با نظر این عزیزان بازبینی شود همچنین باید مطالعات تطبیقی صورت گیرد تا بتوانیم آینده نگری داشته باشیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی، رئیس سازمان بهزیستی كشور در پایان یادآور شد: مهم این است كه تاثیرگذاری را ملی و پوشش جغرافیایی را به 100 درصد برسانیم كه تحقق این مهم نیاز به تامین اعتبارات است و شبكه ملی برای برنامه ریزی و پیش بینی نیاز است. از طرفی نیز پایش عملكرد گذشته، بازبینی اقدامات، پرداختن به وضعیت مشكلات خانواده و ... در دستور كار قرار دارد و نیاز است موضوعات حمایتی در موضوعات پیشگیرانه لحاظ شود. در گام دوم انقلاب باب های جدید با تكیه بر متون علمی و پژوهش های و با اتصال به مراكز غیردولتی و مجموعه خانواده های درگیر این اختلال باز خواهیم كرد تا توانمندسازی این افراد را شاهد باشیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۳۷ - ۱۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹